AC Mountaincat 800 efi problem, vill inte varva ur alla gånger

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Har beskrivit mitt problem i projekttråden men postar även här och hoppas på större genomslag och mer hjälp. Jag ska försöka beskriva allt så noggrant jag kan, kommer medföra en del text men hoppas någon har tålamod att läsa.

Jag har alltså en Mountain Cat 800 -02 EFI som inte vill samarbeta med mig.

Symptomen är:
Vid kraftig acc från låga varv (under 5k) så tar den emot precis där jag misstänker att APV ska öppna, kring 6k varv.
APV motorn skuttar till men återgår direkt till stängt läge när detta sker.
Fortsätter man hålla full gas så skuttar APV motorn till likadant med jämna mellanrum.
Vid mjukare acc däremot, om jag drar försiktigare förbi 5k varv och sedan stämplar fullt så är det aldrig några problem. Däremot tycker jag att om jag sakta ökar varven så öppnar inte apv förrän närmare 7k varv, har läst på så mycket jag hittat men inte blivit klok riktigt på NÄR de SKA öppna.

Vad jag gjort:
Skotern köpt i princip osett och var ej ihopskruvad ordentligt. Risken att jag satt ihop något på fel sätt är därför inte helt utesluten men jag tror att det mesta "stämmer".

Justerat ner spelet på vajrarna till 28.5mm istället för 33 som de stod på när jag köpte maskin.
Vajrarna löper lätt, portarna löper lätt.
Nya tändstift.
Ny bensin.
Provat annan tändspole från farsgubbens skoter utan att det blev skillnad.

Jag har försökt ohm mäta servomotorn men vet inte om jag gjort rätt.
Med portarna i stängt läge fick jag ett värde på 2.13 (2130 ohm?) mellan det mittre och ett av de yttre stiften.
Värdet ökar när jag vrider på motorn och med portarna öppna har jag ett värde på 3.14 (3140 ohm?)

Provat att spärra portarna i öppet läge. Skotern gick dåligt på låga varv som förväntat men varvade ej mer än ca 6-6.4k varv, typ som en varvstopp. Felsäkert läge?

Nedan har jag tre filmer för att tydligare beskriva problemet. Jag vet, de är skakiga som fan och en blev upponed, men ni ser ju ändå. Jag vet inte hur man gör för att de ska synas direkt här i forumet.



http://www.youtube.com/watch?v=fQM4JYM2n1A&feature=youtu.be

Först en film på varvräknaren för att visa på vilka varvtal den spökar med allt inkopplat "som det ska". När jag ger gas andra gången efter ett par sekunder håller jag kvar på full gas och ni hör hur den tar emot.

http://www.youtube.com/watch?v=CKgYdlAuPG8&feature=youtu.be

Sedan en film på hur servomotorn jobbar. Stod stilla på en isfläck.
Först går jag mjukare på gas och skotern varvar ur som den ska.
Sedan kliver jag på hårdare och håller kvar på full gas, som synes så rycker servon till emellanåt.

http://www.youtube.com/watch?v=nquXJ3VO2sA&feature=youtu.be

Sedan en film på varvräknare med portarna spärrade i öppet läge. Håller full gas.

Länk till projekttråd: http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=67483
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Oj oj.. Bra att du la upp filmerna.

Den verkar verkligen vara slö. Även om det är svårt att veta exact från film. Tycker du saknar en hel del gasrespons. Sedan kommer du ju aldrig up i varv så pass högt att APV ventilerna faktiskt ska vara öppna. typ 6500+ rpm. Håller du stumt ska du ju ligga på typ 8200 rpm. Då skulle du hitta åt 30-40hk till dessutom.

Din mätning av sensorn på APV motorn var rimligt gjort.

I min mening är din öppnande och stängande APV inte själva felet det är ett syntom eller effekt av något annat problem.

Men helt klart händer det något i samband med att du når det varvtal då APV motorn ska öppna. Precis som det skulle tappa soppa eller något och därmed varv. APV stänger och den varvar upp igen om samma sak igen.

Värt att kolla:

Vad händer om du helt kopplar ut APV motorn. OM du spärrar öppet eller stängt kvittar.

Om du kopplar in ditt mätinstrument på kabeln till bränslepumpen. En svart och röd kabel går hitta vid styret. Sjunker den spänningen precis när den beter sig fult.

Skulle även kunna vara intressant att mäta matningen till spridarna och den ser bra ut när detta händer.

Kolla även om du har en jordkabel mellan motor och chassi. Sitter normal mellan en av skruvarna på magnapull och ner till chassiet.

Sök "arctic cat 2002 service manual" så hittar du får tag på en manual med alla felsökningstips.
 

Frost_

Medlem
12 feb 2012
36
0
1
Övik
Jag håller med Johan_EFI, det känns mer som ett bränslerelaterat fel.
Mäta upp bränsletrycket och kolla så att det inte sjunker när du gasar ur den.
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Har provat att koppla ur servomotorn helt, då beter den sig som på sista filmen, dvs den varvar aldrig mer än 6-6.5, typ som en varvstopp.
Jordkabel finns, är satt en grov från grenrör till chassie.
Är det 12v på en skoter?
Tack för svar!
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
är ecuboxen jordad då? brukar vara en jordpunkt i kabelstammen
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
bränsletryck på F7 är 43 psi, vet inte om det hjälper. vet inte vad äldre efi har
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Insugsgummina ser bra ut, stator ska vara ny enligt förra ägare men det kan ju kollas.
Ej kollat komp heller men det känns inte som det är problemet.
Jag har inte sett någon jordpunkt i kabelhärvan, ingen lös kabel eller något.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
På blocket bredvid /innanför magnapullen skall det sitta en m6 med 10mm skalle där det ska stitta två jordkablar.

En från cdin/ecu och en från statorn
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
På mitt block finns bara en jordkabel som går in i kabelhärvan. Går in i en kontakt med två gula kablar som jag tycker verkar gå upp mot huven/lyse/instrument. Se bild nedan.





Angående bränslerelaterat; har mätt spänning och tryck. höjde en del på ögonbrynen när jag såg att spänningen låg på 15v vid pumpen, ska det vara så?
Noterar iallafall inga nämnvärda spänningsfall, såg ett värde på 14.8v som minst.

Skulle mäta bränsletrycket med en mätare jag köpt på biltema, höjde minst lika mkt på ögonbrynen när den bara gick till 10 psi...?
Med mätaren ikopplad har jag då egentligen ingen aning om egentligt tryck, men jag noterar inte nu heller några nämnvärda tryckfall. Hur känsliga är dessa maskiner? Felmarginal på 1-2 psi eller är det tiotalet som ska till innan den blir hokus pokus?

Efter att ha tryckt fullt, fått skotern att gå sådär dåligt och hållt kvar ett par sekunder tog jag sedan ut stiften. I mina ögon ser de bra ut, ljusbrunt porslin/isolator/ellervaddetnuegentligenkallas men en antydan till vitt på elektrodspetsen. Tyvärr ingen bild nu, kan försöka ordna det.

Ej gjort kompprov ännu.
Hur mätar jag upp matningen till spridare?
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Hade en Powder special 500 efi förut som betedde sig nästan likadant, där var det en kärvande sekundärvariator som var boven.
Tänkte testa sekundären från farsgubbens bearcat men de är ju helt olika i konstruktion samt även diameter. Är det lönt jag testar den "bara för att" eller blir det bara dumt? Förstår ju att det kommer bli konstig utväxling och ingen permanent lösning.
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Jag fortsätter min monolog med felsökning.

Jag vill snart satsa pengar på att det är bränslerelaterat.
I sann bonnmecksanda så moddade jag en däcktrycksmätare för att kunna mäta bränslet noggrannare.
Trycket syns ligga stabilt på ca 48psi än hur jag hanterar gasen. Efter en stunds körning och jag parkerade i garaget så låg trycket däremot på 56psi... Vad säger ni?

Hade ett tag lite bränsle i tanken och det märktes tydligt när pumpen sög luft, då inbillar jag mig att den gick precis som när den felar "i vanliga fall", dvs problemet jag söker efter.

Vilka steg bör jag då ta i min genomgång av bränslesystemet?
- Pumpen får stabil spänning
- Har kört igenom nån såndär spridarrengöringshistoria.

Läste på lite om stator och hur man mäter den men när jag kom ut i garaget såg ingenting ut som de bilder jag sett. Ingen kontakt liknade de jag läst om, eller så förstår jag bara inte.
Detta har jag som kommer från svänghjul, var och vad mäter jag?
 

StefanR

Välkänd medlem
16 dec 2007
484
0
16
Hade problem med min 800 efi att den ville dö ibland och gå allmänt konstigt då hade jag spruckna slangar till pickupparna i tanken och dåliga reeds

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Tack för input!
Reedsen har jag faktiskt tänkt på...
Har fått tag i service manual nu, mycket nyttig info. Synd jag inte hittade den för ett par veckor sedan.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Kul att du kommit vidare lite även om du inte löst problemet.
Bra att du fått tag på manualen.

Förstår jag dig rätt att när du kommer till varvtalet (~6500) när den "hostar" till och APV beter sig konstigt. Så är ända brännsletrycket stabilt.
Då tycker i var fall jag att det är lite för bra för att ensamt orsaka alla problem.

Då du ända gjort samma sak på APV motorns sensor. Passa på att mäta upp TPS givaren. "Gasvinkelgivaren" På spjällhuset. Tror inte att är fullt skyldigt till hostningarna. Men är den feljusterad eller har hack på skalan så kan du tappa prestanda rent allmänt.

Gör samma sak med tempgivarna. Inte för att det förklarar problemet men är dom felaktiga så tappar du prestanda.

Däremot skulle det kunna vara ide att fundera på om trigger / pickup från svänghjulet ger bra signaler. Dåligt signal från dessa skulle kunna påverka insprutning och tändning. Samma som för ABS givare på bilar så ju högre hastighet ju känsligare på att signalen ser bra ut.
Kanske inte helt enkla att kontrollera. Men kolla kablage och att dom sitter fast och nära sin avläsningasyta.

Sedan kan det vara intressant att mäta på spridarna.
Löskopplade är det rätt ohm på själva spolen i spridarna.
Om du mäter VDC likspänning är ena kabeln till spridarna stabil mätt mot en brun "jord".
Den andra kablen ska varierar lite då den är som fyrkantspulser efter hur spridarna aktiveras. Dessa kan du inte mäta med din multimeter. Du kommer bara få ett medelvärde som ändras med gaspådrag. Med oscilloskop hade det varit intressant att titta även på dessa. Vilken som är vilken är jag inte säker på men det bör märkas vid mätning.

Du vet inte något om varför dom bytte statorn i första läget ?
 

Wik

Välkänd medlem
12 nov 2013
100
0
6
Lycksele
Ska ut och mäta upp samtliga givare nu när jag vet hur man gör, även stator.
Vad menas med vdc likspänning?
Enligt manual ohm mäter man spridare mellan de två stiften om jag förstod rätt.

Vet ej varför de bytte stator, han går ej längre att få kontakt med heller. Gissningsvis hade de samma problem, om det då kvarstod så "borde" det vara något annat fel.

Jag kan inte se några direkta hopp eller dippar i bränsletryck, dock så stod som sagt trycket på 56psi efter en stunds körning... Ska vara 48 + - 2psi.
Samt ska spänning till pump vara mellan 12.3v och 12.9v. Sist jag kollade fick jag det till 15v... Voltregulator??

Ska ut och mäta nu, återkommer.