AC F8 funderingar!

LinuX

Medlem
3 jan 2009
40
0
1
Gällivare
Tjena!
Hittade en fin F8 på internet med dubbar och 138mil på mätarn. Den kostar 70k en 07...Kan detta vara bra?

Men nu över en fundering som jag är sugen på och veta. Finns det några nackdelar med dubbar på mattan? Tar skotern mer soppa?

Enligt farsan så tar skotern mer soppa pga när bilen har vinter däcken så tar den mer soppa. Men mitt sunt förnuft och tänkande så borde då inte skotern ta nå mer soppa iaf inte nå mycket. Eftersom dubbarna är bara 10mm i diameter skulle jag gissa eller kanske högst 20mm. Vet faktiskt inte bara sett på bild. Men de är ju så tunna och det är 140HK under huven så det borde inte märkas någon skillnad.

Svamlar jag bara eller?:)
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Har kört en sån där f8 och det är en riktigt fin maskin men känns lite sävlig. Angående dubbar så får du bättre fäste. Men att den skulle dra mer soppa? NEJ. Snarare tjänar du nog ytterst lite då du inte varvar den lika galet när maskinen tappar grepp. Relativt lagomt pris. Tänk dock att den är lite fet jämfört med andra skotrar.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Simpel fysik, Ju större motstånd desto mera energi behövs.
Dvs med dubbar tar den mer soppa, Men i sammanhanget är det inte nått att bry sej om, och dessutom så väger fästet upp kostnaden!
Kör själv med en 44as matta + ca 50mm dubb på en 700cc, Det fungerar fint men 118hk är rätt lite men 140hk då kommer du nog inte att känna av det så mkt förutom att du kommer att ha grymt bett i maskinen
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
fysiken är inte så simpel som man kan tro , ...
vilket motstånd ökar ? ... fästet ? luftmotståndet ? massan ? friktionen?
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Har kört en F8a dock en 08a och den var riktigt skön att köra. Gillar stark Arctic Cats 800 kubikare. Otroligt skön skoter.
 

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
fysiken är inte så simpel som man kan tro , ...
vilket motstånd ökar ? ... fästet ? luftmotståndet ? massan ? friktionen?
Motstånd kräver energi = Ökat motstånd = ökad energi = Mera soppa = Simpel fysik!

Jo i detta fall är det ganska enkelt att förstå, Om du inte förstår borde du ta en kurs i fysik, Men med tanke på att du frågar om massa och luftmotståndet skulle öka så tror jag nog du behöver en kurs ändå.
Trögheten/friktionen/motstånd ökar, Tänk dej själv, Om du var tvungen att köra en bil upp för en backe hela tiden, Du ville hålla samma hastighet låt säga 100km/h som på rak väg, Tror du inte att bilen kommer att ta mer soppa i uppförsbacke för att kunna hålla samma hastighet?

Eller ta det här som exempel, Du är och klättrar i bergen på ett istäcke, Du kan välja mellan skor + isdobbar eller vanliga skor, Vilken sko tror du kommer att vara lättast att dra lös från istäcket?

det måste du ju förstå att det går mycket tyngre för en matta med dubbar än en utan dubbar? Om du inte förstår detta så rekommenderar jag dej att prova köra en maskin med och utan dubbar så får du känna. Jag baserar detta på att jag själv har kört med och utan dubbar och förstår att vid ett visst motstånd så krävs en viss mängd energi, Och ökar motståndet så kommer även energin att behöva öka.

ahh,
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
nu blev de här lite off topic men ...
de jag inte skriver under på är att soppaförbrukningen ökar , om fästet ökar kommer man ju längre istället för att spinna bort effekten ? då du en hal vårdag kört 3 mil med dubb skulle trippmätaren visa 3,5 på en odubbad ! alla mina dubbade skotrar har accat bättre och gått lika fort med dubb som utan (trots samma effekt från motorn) och dessutom tagit lika mkt soppa
om (jag) skulle klättra på ett isberg vilt slirande utan fäste skulle jag garanterat gjort av med mer energi än med broddar (om jag överhuvudtaget kommit upp) ,... jag fattar inte resonemanget med att ju mera det slirar/spinner mot underlaget ju mindre energi/bensin går de åt att ta sig framåt en given sträcka , men jag får väll gå en kurs när jag har tid ..
 
Last edited:

zlay3r

Välkänd medlem
19 mar 2008
302
0
16
Nu är det ju så att mattan ligger ju inte och slirar hela tiden bara för att man inte har dubbar. Majoriten av tiden man kör så slirar inte mattan!
Ja man ta och mäta ut en sträcka på 3mil efter hårdpackad led, ta och kör den sträckan utan dubbad matta, jag lovar dej att trippen kommer att visa 3mil om trippmätaren fungerar som den ska, Sen tar du och kör samma sträcka med dubbad matta, du kommer att få samma sträcka på trippen det kan jag lova eftersom du slirar kanske 1/10000del av sträckan du kommer att köra! Sen kan du ju även testa hälla i skotern 3L soppa, Köra tills det tar stopp både med och utan dubbad på samma hastighet och sträcka, Jag lovar att dubbade historian stannar först! Men för all del gör inte detta, skotern kan rasa!

Förstår inte varför du tjafsar? gå in på vilken däckfirma som helst och fråga vilket däck "Dubbat eller friktionsfritt vinterdäck" som tar mest soppa.
 

LinuX

Medlem
3 jan 2009
40
0
1
Gällivare
Så...vad tror ni? Dubbarna kommer nog till nytta om man sitter fast på isen.
Men vad säger ni i helhet..kommer det eller kommer det inte bli någon märkbar skillnad?

Annars fanns det en F8 från Gävle För 59 och hade gått 87mil. Utan dubbar och *Y-krök*V-kitt är det på f8 med dubbar. som är här ifrån.
Men är det värt och fara från Gällivare och till Gävle för och hämta skotern?
Tar så jäkla länge. :D
 

joiene

Välkänd medlem
21 jan 2009
118
0
6
Ytterhogdal
Har haft en f8-07 superfin i dämpning men otroligt vad lite efekt man fik ut på mattan. Otroligt slö maskin. Kör nu en crossfire 800-09 skillnad som natt och dag. Vet nu inte hur 08 går men en 07 skulle jag inte rekomendera.
 

LinuX

Medlem
3 jan 2009
40
0
1
Gällivare
Jag skulle då ha tagit den med Y-rör, v-kit och dubbad matta. Lätt.
Få se vad farsan säger:D. Eller om det blir ytterligare en fundering på nå annat. Eller så får man göra som de andra...sopa ihop sina egna pengar och köpa det man villa ha;).
 

Yaman

Välkänd medlem
7 okt 2006
128
0
6
har 2 polare med varsin 08 f8.......efter 50mil så byttes boxarna ut på dem&ska tydligen ge ca 150hk

Jävulskt sköna&köra+bra klipp........känner en annan kille med en 08 nytro&han gråter över att han inte köpte en f8 istället!