ac 1000 remproblem

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
jag undrar om det är någom mer än jag som har problem med remmarna på -09 ac 1000 (m1000 eller cf 1000)

jag har problemet att remmarna blir glödheta och i slutändan exploderar. jag kommer ca 25-30 mil på en rem. kgk förnekar att det existerar något problem.
jag känner dock 2 till förutom mig med samma problem. och om man kollar på tex snowest eller hardcoresledder så märker man snabbt att det finns fler som har problem just på 1000 cc motorn.

dom flesta fungerar bra men vissa bränner remmar och ingen verkar veta exakt varför.

så är det någon mer som har remprobbs?

inlägg som tex "min fungerar klockrent" kan vi bespara i den här tråden. vet att dom flesta fungerar klanderfritt.
 

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
hade samma problem på min cf1000 som jag hade ifjol, nerdrevning och shiftassist kitt gjorde susen
 

fradde18

Välkänd medlem
15 mar 2009
126
0
6
örnsköldsvik
hade en kompis som hade samma fel. han hede på ett v-kitt och det blev det bra:S vet inte hur det kan va de felet. men det blev bra ialf efter han hede på det
 

BTNNORD

Ny medlem
9 sept 2007
4
0
1
Jag har en F1000 som gillar att äta rem,men att få kgk att erkänna det,har du hört dom erkänna ett enda problem på ac.Jag har problem med hastighetsmätaren,den var en sväng till kgk men fick tillbaka en mätare med samma problem.Dom menar att jag ska skicka mätarn tills jag får en som fungera.Nä kgk
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
tack för tipsen om eventuella fix. linjering och annat är kollat redan. nerdrevning kan hjälpa. men som sagt så funkar det klockrent på dom flesta skotrar men inte på alla som sagt.
kgk vägrade för övrigt att låta mig få en lägre utväxling när jag bytte diamond drive. (den rasade nämligen efter 55 mil)
dom sa att det var minsann inte problemet. (***** lustig inställning)

ventilation är också monterat. variatorgrejer likaså. samma problem som orginal.
verkar som att det slirar i primären. har fått en ny primärvariator nu. men tror inte att det har hjälpt. kan utvärdera det mer efter morgondagens sväng.
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
tack för tipsen om eventuella fix. linjering och annat är kollat redan. nerdrevning kan hjälpa. men som sagt så funkar det klockrent på dom flesta skotrar men inte på alla som sagt.
kgk vägrade för övrigt att låta mig få en lägre utväxling när jag bytte diamond drive. (den rasade nämligen efter 55 mil)
dom sa att det var minsann inte problemet. (***** lustig inställning)

ventilation är också monterat. variatorgrejer likaså. samma problem som orginal.
verkar som att det slirar i primären. har fått en ny primärvariator nu. men tror inte att det har hjälpt. kan utvärdera det mer efter morgondagens sväng.
kgk håller på att skjuta sig i foten rejält,man handlar inte grejjor för 100+ tusen och blir behandlad som skit mer än en gång.

min rem small efter ca 90 mil ,tycker jag e ok med tanke på hur de sista milen fortlöpte, djup sno på rullen mestadels .nu mer har jag shiftassist kitt o kör med dayco carlisle 817 xs verkar lira och är betydligt billigare än org remmarna..
07an däremot älskade remmar trots f6 ans drevning dock med 44a.

men jockegubben verkar ha lösningen
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
kgk håller på att skjuta sig i foten rejält,man handlar inte grejjor för 100+ tusen och blir behandlad som skit mer än en gång.

min rem small efter ca 90 mil ,tycker jag e ok med tanke på hur de sista milen fortlöpte, djup sno på rullen mestadels .nu mer har jag shiftassist kitt o kör med dayco carlisle 817 xs verkar lira och är betydligt billigare än org remmarna..
07an däremot älskade remmar trots f6 ans drevning dock med 44a.

men jockegubben verkar ha lösningen

har testat xs 817 också... gillar dom remmarna. men dom håller lite dåligt som orginal. m8 remmen höll 3 mil för övrigt. :beer:

jockegubben kanske inte har lösningen men han råkade veta att min motor och variatorer är linjerade... så det är inte det som är probemet. (heller)

var eg inte ute efter möjliga lösningar. utan snarare att höra om det var någon mer som har problem. har läst kilometervis med text på snowest om m1000 remproblem.

det roliga är att det inte finns nån generallösning. utan alla löser/förbättrar på olika sätt. vissa gör allt och får aldrig till det. andra har inga probbs från början.
möjliga lösningar är förenklat:

linjering
nerdrevning
motorkuddar
variatorkalibrering
olika remmar
ventilation

jag vill ha det till att det antingen är motorn som vrider sig under belastning eller att variatorkalibreringen är felaktig.
men har provat lite olika grejer i variatorerna och inget har gjort skillnad. orginalvikter vs supertip, en m7 sekundär. torsionsfjäder och 40/36 grader helix.
shiftassist, m.m.

ventilationen känns som att den gör varken till eller från.
var tänkt att min handlare skulle styva upp motorkuddarna förra veckan. men det vart aldrig av då han bytte primärvariator istället. hittade en bussning som kärvade. och jag har hört att det har slamrat mer i variatorn på sistone sen jag sköt sista remmen. men problemen har ju funnits sen den var ny så jag tror inte att det kommer göra nån skillnad. tyvärr....

men får se hur värmen verkar vara imorn. har ca 12-15 mil på den rem jag kör nu. tvivlar på att den kommer att överleva helgen men uppdaterar hur det går.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Om linjering är rätt och inga fel på motorkuddar torde det vara remslir som orsakar friktionsvärmen.

Prova heelclicker. Det trycker på rejält mot remmen, de har en häl vars avsikt är att minimiera remslir då remmen har som sämst kontaktyta mot skivorna. Dvs från start och upp till 50km/h.

Använd såna och en pittstyvfjäder, sen lastar du på det motorn orkar.
 

Lidas5

Aktiv medlem
8 mar 2009
53
0
6
Slagnäs
Har samma problem tar mig mellan 20-30mil..
har satt ditt både hotair kit och shiftassist kit remmen går lite kallare men håller ändå inte.. linjeringen är gjord..
 

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
samma problem fortfarande. varit i fjällen ihelg och kört. mest touringåka egentligen. men även lite klättring och lek på myrar. vid klättring verkar remmen klara sig rätt bra. lek på myr blir den fortfarande riktigt varm!

och vid en toppfartstest nu idag så small remmen igen. 160 blås på mätaren och gps sa 158.
har sett 174 på mätaren också för övrigt.

den här remmen höll 37 mil. så då kan vi konstatera att inkörningen av remmen varken gjorde till eller från...

gode less.
 

peder86

Välkänd medlem
2 dec 2008
240
0
16
dreva ner verkar vara det som hjälper mot det, på cf 1000 jag hade ifjol så höll remmarna ca 40 mil och efter jag drevade ner den så körde jag på en rem resten av säsongen ca 120mil, och då såg remmen fortfarande bra ut
 

Lidas5

Aktiv medlem
8 mar 2009
53
0
6
Slagnäs
Har sammma problem vid 150-170 så håller inte remmen..
Har hört "rykten" om att fjädern är för mjuk i sekunderen så den varvar ut för mycke på motorvariatorn så remmen blir för kort,, men jag vet inte om det stämmer..
Har lagt in mera plast bricker i sekunderen nu för att styva upp fjädern, får se om det blir nån skillnad.. har inte testat så mycke än.
 

JohnH

Aktiv medlem
23 jan 2009
66
0
6
Luleå
Hade samma problem på min F1000. Vid "toppfartstester" small remmen alltid av. Även efter att jag drevade ner den. Däremot höll remmarna efter neddrevning vid vanlig körning. Körde för övrigt bara puder. Remmarna höll ca 10-20 mil innan neddrevning. Hur länge den höll efter neddrevningen vet jag ej iom. att man inte kunde hålla sig från toppfart.