_night_stalker_´s recension av 2010 års skotrar

Status
Stängd för vidare inlägg.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Omskriven version. Trevlig läsning. :D Eventuella frågor tas via PM för att det inte ska bli som i den förra tråden att de spårar ur och därav låses.

ber om ursäkt för eventuella stavfel.
----------------

Arctic Cat

SnoPro 500 XC
En 500cc motor på 85hk.. Hur ska jag beskriva denna maskin? Den drar som en 600 lr 700cc, går stabilt och som på räls, fjädringen sväljer allt och den tvekar inte för en meter pudersnö! Man både sitter och står bra på den. Chassit känns stabilt och hållbart. Dom breda och stabila fotstegen fungerar bra men hade gära fått haft lite bättre fäste då dom blir lite halkiga när de kommer snö på dom. Dynan är hög och man sitter bra på den och att skifta från sittande till stående körning går lätt och fungerar riktigt bra.

Blev helt klart förvånad när jag tryckte in gasen och den hoppade iväg och bara drog som om den var vansinnig, hade inte förväntat mig detta. Ska jag vara ärlig hade jag inte förväntat mig så jätte mkt. Har ju kört dess storebror på 600cc och trodde att den skulle vara en medelmåttig maskin med den nära 50hk svagare motorn. Men oj vad fel jag hade! Om man vill ha en billigare ledmaskin med bra fjädring som klarar av att lekas och hoppas med så vill jag verkligen rekomendera denna.


Crossfire 800 SnoPro
Nytt mot förra åter är den nya 800HO motorn på 163hk. Och den nya dynan. Gillade direkt dynan då man kände att man kom upp högre och satt bra. Och med styret i högsta läget så både satt och stod jag riktigt bra. Den nya styrstången som kom förra året är en grymt bra idé och fungerar riktigt bra. Kändes även som dom har fått bort de mesta av de lilla glappet i sidled som fanns förra året. Fotstegen är nära perfekta med stora hål som släpper igenom snön och bra grepp i skorna. Bara att trampa ner den snö som ligger på fotstegen så är dom nästan helt rena igen sedan. Om vi ska försöka hitta negativa saker om denna maskin så är rutan en sak, när snön kom över huven så styrde rutan upp den så att de mesta av snön hamnade mitt i halsen och yrde in i halsen på min jacka. Så antingen vore en något lägre ruta så man slipper få det i halsen eller en högre ruta så snön kommer högre upp vore trevligt. Sen var vissa av knapparna på styret lite för små och svåra att trycka in om man som jag kör med ganska tjocka handskar.

När jag kom ut på ytan så tryckte jag direkt in gasen och motorn vrålade till och jag kände direkt hur de sköt iväg. Höll inte in gasen lång stund och innan jag släpte gasen så kollade jag ner på mätaren som visade 136km/h. Otriligt vilket drag de är i den nya motorn. Styrde skotern mot bortre och övre delen av ytan för att hitta lössnö. åkte rakt ut i de bottenlösa snötäcket på strax över metern och släppte gasen och pressade den mot styret igen och skoterndrog direkt upp på rullen. den 38mm Corba mattan har ett otroligt fäste både på led och ute i de vita guldet. när skidorna väl var nere igen så kastade jag ikull den och gav gärnet igen, kunde ligga helt på sidan och göra ringar och utan problem sedan kunna räta upp den och sedan dra upp den på rullen igen. Otrolig maskin! redan förra året utnämnde jag den till de roligaste på marknaden och kan bara säga att den är ännu roligare i år!

Efterord Arctic Cat
2 mkt bra maskiner som går nått så in i helvete. Bra fjädring och båda går utomordentligt i lössnö. Båda är extrema på sitt sätt och kommer fungera bra vare sig man ska ut och grilla med familjen eller om man ska ut på en tur med polarna.


Polaris

RMK 600
Gick riktigt bra och kändes smidig men tyvärr så kommer jag inte riktigt överens med chassit. Ända maskinen jag har testat med detta chassi som jag kommer någolunda överens med är Assault. Men åter till RMK 600an. Motorn kändes pigg och effekten kom direkt. Tror polaris får kolla över sina skidor då denna understyrde konstant även fast skidtrycket verkade vara ganska högt. Körde den mot en liten kant med en svag lutning och ganska mkt lössnö. Pressade in gasen och flyttade min kropsviktbakåt och försökte få upp skidorna, fick verkligen kämpa för att den skulle lyfta skidorna. Dynan är lagomt hög och och hård och man sitter bra. Även styret är i lagom höjd när man sitter ner, men när man står upp så känns styret lite för lågt för mig som är 181cm lång. Fotstegen är lagomt breda och man har bra plats för fötterna och dom känns ganska stabila. Men skulle varit en förbättring med större hål för snön att släppas igenom och lite bättre fäste för fötterna. Ett tips vore att kolla på Arctic´s lösning som fungerar nära perfekt. Rutan är lite för låg och ger i princip inget skydd alls.

Switchback 800
Motor drar bra och går fint men den ville börja bluddra lite kring 7000rpm. Även här satt man bra men åter igen så kändes styret för lågt vid stående körning och dynan var lite för hård för min smak. Breda och stabila fotsteg men tyvärr så kännde jag att fästet för fötterna inte riktigt räcker till. Fjädringen fungerade bra med tyvärr så var de lite för plant för att jag skulle ha möjlighet att kunna testa den riktigt.

Eftorord Polaris
Måste tyvärr säga att polaris har tappat något i år, känns inte som maskinerna har någon själ längre. Och måste även tilllägga att tyvärr så hade polaris ett dålig testområde, faktiskt de sämsta av alla iår, som var litet och ganska plant. Med ett bättre område så hade jag säkert fått en bättre uppfattning om maskinerna.

Yamaha

Förord Yamaha
Ja, här fick jag en sådan possitiv upplevelse att jag måste ha med ett förord. Vad har nigjort med maskinerna i år yamaha? Inte alls samma känsla förra året.

Nytro RTX
Hoppade direkt upp på denna och körde ut på området. Tryckte direkt in gasen och de härliga mullrande mjuder dök upp bakom mig och skotern sköt iväg som skjuten ur en kanon. Fjädrigen svalde allt. Styrde den upp för den bortre backen och höll stumt, den bara sköt iväg uppför i lössnön utan problem. Men när jag skulle vända där uppe på backen så kände jag direkt att den var för stabil och var riktigt svår att skråköra med. Kunde slänga ikull den i lössnön och leka hur mkt jag ville, något svår att bryta ikull men den är ju inte gjord att vara utanför leden egentligen så den får ett gott betyg där. En annan kille körde fast med den rejält så jag fick åka dit och hjälpa han lös. Blev förvånad över hur lätt den var att dra loss igen.

Phazer
Här vet jag inte vad jag ska säga.. Otroligt kul måste vara dom ända 2 orden som kan beskriva denna skoter! Hur kan en skoter med bara 80hk och en 38mm matta bringa så mkt glädje och underhållning? Svaret finns under huven, la bakom plastkåporna får jag väl säga. Motorn är bara på 80hk men har då ett riktigt bra vrid ur botten som får den att kännas som den iaf har 110hk. Lättkörd och smidig.

Nu till de som gav mig den otroliga upplevelsen. Phazer i över en meter pudersnö! den tog sig fram exakt överallt jag testade och den gick att kasta runt och leka hur lätt som helst. Det var ungefär som att man tänkte att man ville åt höger och i samma stund så kastade den åt höger och man lög på sidan och hade hur kul som helst. Men det som verkligen chockade mig var att den klättrade så bra i så mkt snö även om man stod still just framför branten så man inte hann få upp nån egentlig fart innan. Verkar inte gå att köra fast med den för när de känns som man håller på att fastna med den så lutar man sig bara åt sidan och skotern är lös igen

Nytro XTX
Här mina damer och herrar har vi gårdagens absolut roligaste maskin! 130hk som driver en 365 matta med 44mm kammar. Motorn har ett otroligt bottenvrid som får skotern att sticka iväg nästan lika brutalt som RTX, faktiskt något brutalare i starten. Denna maskin hör helt klart hemma i meter djup lössnö.
Jag satte iväg mot den första backen och höl stumt hela vägen upp och kände när jag nådde krönet att de var på väg att lätta skidorna så jag släppte inte gasen och precis som jag trodde så kom skidorna upp bra högt och skotern fortsatte med skidorna uppe nerför andra sidan av backen. Jag släppte av på gasen och samma stund skidorna nuddade snön igen så vred jag styret så mkt åt höger jag kunde och kastade mig själv åt vänster, skotern slängde sig direkt på sidan och jag fick skynda mig att räta upp den och svänga åt höger ist för att inte köra in i en liten knul som jag var rätt kunde vara en sten. ist så fortsatte jag i de strax över meter djupa snötäcket att surfa fram och vek sedan av skrapt mot höger mot nåra träd vid foten av nästa backe. Jag kom och gled kanske 1,5 meter från träden och vek tvärt va åt vänster upp mot backen igen, den var brantare än jag mindes från förra året och var rädd att jag skulle ha för lite fart men tänkte att jag prövar ändå, i värsta fall kan jag ju alltid vika av från min kurs lr så kör jag fast. flyttade fötterna en bit bakåt och tryckte in gasen fullt, den lyfte skidorna och går med dom över snön hela vägen upp och hela skotern lättade nåra meter när jag kom över toppen. Landade ganska hårt mitt på en massa andra spår men fjädrigen gjorde att de knappt kändes. fortsatte nån meter till och vek ner den i pudret igen. både jag och skotern var mest helt under snön. Otroligt underhållande maskin där kraften aldrig verkar vilja ta slut.

Effterord Yamaha
Otroligt roliga maskiner alla 3! Lättkörda och med mycket körglädje. Dom båda Nytro modellerna kanske är lite tunga att hantera för en ganska liten och lätt person men med lite övning på maskinen så kan nog dom flesta hantera dom riktigt bra.


Ski-Doo och Lynx


Summit 600
Motorn gick mjuk och fint och svarade bra på gasen. Styret är skönt att hålla i och knapparna sitter bra till, man har bra syn över instrumenten som är lätta att avläsa. Känns fel till en början att se varvräknaren röra sig åt ’’fel’’ håll. När jag satt ner så var styret lite för högt och dynan gav mig inte mkt stöd. Och styret känns som det är för långt fram så jag får kännslan av att jag vill sitta en bit upp på tanken för att de ska vara perfekt för mig. Även när jag står upp så känns det som att styret är lite för långt fram då jag tycker att det känns som om man står och lutar sig framåt även fast jag har fötterna nästan så långt fram de går. Chassit kändes ostabilt vissa ögonblick och fotstegen sviktade lite för mkt. Styrningen kändes lite nervös och ryckig även fast skidtrycket inte var speciellt högt. Fjädringen var för mjuk och slog igenom för ofta.
Den är lätt att få upp skidorna över marken och kändes lätt att styra med skidorna ganska högt upp. Mattan har bra grepp både på hårdpackat underlag och i lössnö.

MX-Z 1200
Motorn har ett bra drag ur botten men tyärr så upplevde jag gassvaret som segt. Hela maskinen kändes tung och klumpig och allmänt ostabil. Och precis som summiten så var styrningen nervös ryckig och något spårkänslig. Dynan gav stöd men inte på rätt ställen utan stödet fanns längre bak än man satt när man körde den. Fjädringen var för hård i framvagnen men för mjuk i boggin vilket resulterade i en mycket konstig körupplevelse.

Rave 800
Här har vi en drivlina som verkligen kunde föra över kraften ner till mattan. Vid bra fäste så drog den rejält bra. Men samma som dom 2 ski-doo´rna så känns styrningen nervös, bättre än ski-doo men ändå för nervös. Här har vi raka motsatsen till summitens fjädring, den är på tok för hård. Känndes inte ens som den använde hälften av fjädringsvägen trotta att jag fick den att hoppa ut för en backe och landade hårt. Vad är vitsen med en lång fjädringsväg om den inte kan utnyttjas till fullo utan att man ska behöva köra den på en crossbana? Man stod bättre på denna än på alla Ski-Doo´s jag körde men styret kändes ändå som det skulle ha varit lite längre bakåt.

Effterord Ski-doo & Lynx
Chassina kändes mjuka och nervösa i styrningen. Fjädringen var antingen för hård eller för mjuk och maskinerna kännes inte personliga på nått sätt.

 
Status
Stängd för vidare inlägg.