-99 SRX 600

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Hejsan jag funderar på att köpa en -99 SRX 600.
Jag undrar om någon vet hur den går, vanliga fel som man bör vara uppmärksam på när man köper den, osv..
Tack på förhand..
 

DanielF

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
Tja, funderar själv på en srx 600....fina skotrar de där. De ja kan säga på en gång är att den fan inte är särskilt mycke slöare än 700:an...visst har den mindre kubik å hästar...men den går jävligt rappt ändå...känner ett par som har 700:eek:r och 2 st som har 600:eek:r och skillnaden är inte särskilt stor. Det ja tänker göra när köper en iaf är att se till att de sitter på en 32 mm predator matta och dreva ner den nån kugg. MEN SE TILL ATT INTE FÅ ETT VECK PÅ KEDJAN!!!! mycket viktigt att kedjan e anpassad för de mindre kuggarna, annars kan du knäcka kedjehuset, dessutom tappar du lite effekt. se också till att kolla upp varven på skotern. Har för mig att toppeffekten på 700:an kommer vid 8200-8300 varv, och diffar det på 200-300 varv såställer det till mycket för prestandan.
 

mrsrx

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
stämer bra det där med varven srx 600 ger max effekt 128-130 hk/8200-8300 varv
den tappar´all effekt efter 8500
samma med srx 700 98-99
dock har 00-02(700.)an max effekten vid 8500 varv

 

DanielF

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
japp...02:an är ju den som går värst av dom, först och främst har den ju 3-d tändningssystemet spikningssystemet vilket gör att motorn går renare och jag har för mig att de ska ligga på 3-4 hk mer än 98-00 modellerna. föressten! nån som har nåt uppslag på vikter till srx? har hört att man ska slänga på de tyngsta vikter man kan få tag på till srx:en för att dom ska gå bäst(i dragrace sammanhang förstås) kusinen har en 99:a 700 srx som han har viktat upp till näst tyngsta snäppet typ, och den är jä*ligt rapp upp till 120, men sen växlar han lite knepigt, men på 202 m så slår den det mesta... vikter på en 600:a? ska dom va lika tunga eller orkar den mindre motorn inte med då???
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Har även kollat lite på en -99 ZR 600...!
Vad skulle ni välja Yamahan eller Articen?
 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Jag skulle nog ta Articen trots att jag har kört yamaha hela mitt liv nästan....En srx är byggd för att gå på plant underlag och fort ska det gå också...Om du ställer iväg men en srx 600 i lössnö så kommer du dig inte långt...men om du gör samma sak med en Zr så går den bättre...

JAG skulle ta Zr:n iaf....
Det är ju du som ska köpa en ny skoter och inte jag....
Men ett tips är att du provar båda innan du bestämmer dig...
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Men hur blir den i lössnö om man slänger på en HK matta då? Räcker det?
 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Nej det räcker inte...du måste göra nått åt hålet vid luftburken tror jag det var(Rätta mig om jag har fel nån)...Det kommer inn snö där och då dör skotern...Det är ett vanligt fel..
 

Ola1

Rookie sledder
1 jan 2000
16
0
0
Fjädrings vägen på SRX:en är inte tillfredställande heller vilket gör att den går sämre i snön med. Men en riktigt ledracer är det:)
 

DanielF

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
precis...fjädringsvägen är det som ställer till det för lössnö åkning med srx:en, den vill gärna "hänga sig" på fotstöden och sen skottar mattan undan all snö, ehhh...lite svårt å förklara. men de e ingen snömaskin iaf, går ruskigt dåligt i puder...
 

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
Haft en Srx600-98 och det e som de flesta säger att den är lite tungjobbad i snö, det gäller inte att släppa gasen då sjunker du. Annars e det en mycket pigg maskin och jag hade i alla fall inga problem med den de två vintrar jag ägde den(krånglade aldrig gick som en klocka), köpte den år 2000 och bytte in den denna vinter. Om du börjar att bomba riktigt hårt efter guppig led med den så hänger den inte riktigt med men annars en mycket rolig och rapp maskin.
Mvh en glad F7 ägare
 
E

Evil

Det jag hört om dessa mskiner i övrigt som kunnat felat är att kabelhäran ligger och skaver mot något minns ej riktigt vad men det gör att man till slut nöter av kablarna!
Sedan som på alla maskiner går ju dynan lätt sönder. Men yamaha är bland de mest trofasta maskiner annars!

 

LaarZ

Välkänd medlem
1 jan 2000
172
0
6
Sävar Sverige
Yamahas mer busmaskin är ju SXR:en, men då får den betydligt mindre hk. 600:an är på 98hk, och 700 på 113hk. Men det finns ju som sagt trippelpipor att köpa till. Har en SX 600 -99 själv. Är då nöjd med den hittils. Är väl en blandning av srx och sxr kan jag tänka mig.
 

Max

Medlem
1 jan 2000
8
0
1
Mycket stämmer, För en kanonskoter så är det relativt lite du behöver göra. Sätt på en hk min 28mm matta samt lila fjäder i variatorn, och toppeffekt ligger på 8500varv inte över inte under. Har en -99 själv Du kommer att bränna stifft första veckan innan du lär dig. Köp den mvh Max
 

DanielF

Välkänd medlem
1 jan 2000
118
0
6
kabelhärvan på srx 98:eek:rna ligger under motorn, vilket gör att dom skavs av till slut, det fixade dom från 99 års modell, brorsan hade en 98 som vi drog om kablarna på. Inte särskilt svårt, bara bort me piporna sen få man bara lirka lite. De e kablarna som går till instrumentering, lyse och baklyse som skavs av...
 

Mickesrx

Välkänd medlem
18 apr 2006
117
1
16
Övik (Utanför stan i en by)
Sv: RE: -99 SRX 600

Som jag ser det så gör det så på år 2000, men hur fick du bort kabelhärvan?


kabelhärvan på srx 98:eek:rna ligger under motorn, vilket gör att dom skavs av till slut, det fixade dom från 99 års modell, brorsan hade en 98 som vi drog om kablarna på. Inte särskilt svårt, bara bort me piporna sen få man bara lirka lite. De e kablarna som går till instrumentering, lyse och baklyse som skavs av...