850 släcker stift efter updatering

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Jag köpte en ny 2021 khaos, den har alltid gått riktigt bra och aldrig släckt ett stift eller varit hårdstartad, Jag har alltid kört på 95 och BPR9ES.
I början av förra sesongen lämnade jag in den på 80 mils servise. Dom uppdaterade då bränslemappen, efter det vart skotern inte sig lik.
Det är inga problem vid varmkörning, men när skotern är varm börjar bekymren, den har blivit väldigt hårdstartad men inte varje gång. Den släcker stift och surar medan jag kör.
Jag har varit in med den till handlare vid två tillfällen och dom har provat uppdatera programvaran ingen utan bättre resultat.
jag har provat köra på både etanol och premium läge på både 95 och 98, samt provat andra stift på dom olika bränslelägena och olika oktanen.
jag har provat bl.a Champion RN57YCC Fungerat bäst med 98 och premiumläge, BPR8ES Höll bara några km, BR9EYA kör jag på nu men det går inget vidare, samt ett gäng andra modeller som den tuggat i sig som smågodis.
Jag har varit i kontakt med min handlare och bara fått ett kort enkelt svar. -Vi kan inte hjälpa dig.
Jag har även pratat med några andra handlare och har fått höra att det ska vara en ny mapp på gång men osäkert när.
Jag har varit isär med alla kontakter och kollat efter ärg och torkat ur dom, även provat köra med kontakten till huven urkopplad utan resultat.
Det går inte att lita på skotern för å ta en tur själv utan att räkna på att få gå hem när det är slut på stift, eller stanna på en glesbyggdsmack som inte har 98 för att tanka.
Finns det någon som har något förslag på vad jag kan göra? Snart finns det en polaris mindre på jorden.
Mvh Stefan
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Släcker den även EYA stiften?

Fick liknande bekymmer på min -21 när den uppdaterades då på första servicen. Inte ett stift före men efter blev den hopplös. Men EYA stiften jag satte i sen körde jag 150mil med och dom satt kvar när jag sålde den.

Dock hade jag aldrig något problem varm. Var vid kallstarter den släckte. Provade laborera med bränslelägen men min gick iallafall renast och bäst på non-etanol läget. Körde alltid 98.

Din ÅF borde nog kolla TPS bland annat och så måste alltid en inlärning av avgasportar göras efter en uppdatering. Kan dom ha glömt det? Borde iofs ge felkod annars.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Jag tänker att du har ju 5års garanti på maskinen och då är det bara för ÅF att byta grejor tills den fungerar... vad annars är den garantin till för?
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Den har inte släckt EYA stiften än, men den går väldigt illa och är nog bara en tidsfråga innan dom kastar in handduken.

Jo jag har som sagt varit in till handlaren vid några tillfällen, dom påstår att dom har kollat upp allt och kört inlärning av portarna osv.

Jag har fått kod på DET vid några tillfällen under allt laborerande med stift bränsle och bränslelägen.

Jag menade oxå på garanti, men handlarn bara påstod att dom inte kunde göra något, efter det har dom gett mig en grabbnäve stift och visat vart dörren är.

Att byta delar för att leta ett fel som uppstod direkt efter uppdateringen av bränslemappen känns lönlöst.
När jag hade hämtat skotern märkte jag omedelbart av att den gick sämre när jag lastade av den från bilen.

Jag har bett handlarn om att kontakta polaris för att få tillgång till den äldre bränslemappen som den gick helt klockrent med, men får bara till svar att dom inte kan göra det.

Jag har även märkt att den inte ter sig lika på tempen efter servicen vid varmkörning, förr gick den upp till 33-34 grader och sedan sjönk till 32 sedan börja den stiga långsamt när kylaren börja bli varm.
Nu sedan uppdateringen så stiger den till 38-40 innan den sjunker till 32 och sedan börjar stiga långsamt.
Men av handlaren har jag inte fått något svar på hur det kan komma sig att det blev så direkt efter en service.
 
Last edited:

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Släcker den båda stiften eller är det alltid samma sida som far?

Tänker att kan det egentligen vara bränslet den stått med sen ifjol som delvis satt igen spridarna när du även har problem med DET?

Testa blanda typ 1-2% olja i tanken. Olja både rengör och smörjer spridare som kärvar. Vilken olja kör du annars? Är det VES EXTREME så bränn upp den i pannan istället om du har den möjligheten för det måste den sämsta oljan som någon sålt till ett så vansinnigt pris. Funkar kanske om man alltid kör gasen i botten men annars fyller den bara motorn med sot!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Du kan ha fått samma problem som jag fick nu för högt bränsletryck. Fenomenet blev att hela mappen blev tuksur och den släcker stift om jag inte haft powercommander som jag dragit av mer och mer sås i takt med att den gick fett. Den kunde även spika till i djup snö trots att jag mappat fett. I dag fick jag nog och mätte bränsletrycket och de låg på 5 bar och ska va 4 bar på tomg som när man gasar. Mitt tryck låg på 4 bar på tomg så den gick inte surt där men såfort jag gasade lilla minsta steg det till 5.-5,5 bar.Jag hade bytt soppafilter för 150 mil sedan så de uteslöt jag och bytte bränsletrycksregulator först. Men ikke samma jägkla tryck ändå.Va fan tänkte jag de kan ju inte va soppafiltret men skruvade lös det och blåste genom det med käften, de va extremt svårt att blåsa igenom. Bytte filter (de utvändiga) och vips så va trycket nere på exakt 4 bar,, även din maskin ska ha 4 bar tror jag. Då kunde jag mappa tillbaka den till tidigare mappning och all surhet försvann.
Med det sagt byt de utvändiga soppafiltret för jag tror de va vatten i mitt som gjorde att de svall inv på någ vis?Jag tror inte de va skit. Man ska ju byta inför vaje säsång så de är en bra grej att göra ändå.
Men så länge den släcker stift så knacka ihop gnistgapet till 0,4mm så tål stiften mer soppa och olja innan de släcks.När den slutat sura så gapa upp det till 0,6-0,7mm igen men de går även köra 0,4mm restren av livet också men man tappar 1-1,5hk. När du btyter filter prova blåsa genom det i rätt riktning, de ska går rel lätt när väl man blpåst ur soppa. Mitt gick så trögt att jag blåse mig blå och de pös bara lite ur det. Satt i ett beg filter nu och de blåste man hur lätt som helst genom.
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Det är pto sidan som går åt i regel.

Nej det är inte bränslet, problemet komma ifjol och har sedan dess kört upp hyffsat med bränsle, både förra året och i år. Så inge gammelbränsle där inte.

Alla dummheter skotern har för sig komma i samband med servicen.

Jag har alltid kört på vanliga ves oljan, men kan prova slå i en skvätt i tanken för att prova.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
När du tar lös tändstiften ser bägge blötsura ut eller är de enbart de stift den tar som är svartare blötare? Om den har fin torr färg på ena och bet svartare ev blött på andra sidan är de nog spridaren som inte stänmger helt bra. Då kan du ha tur att olja i bränslet fixar det men de kan sluta med byte av den spridaren och då även rengöring av den andra eller byt bägge. Iom att de är garanti på den så får man såklart bägge då de enbart säljs i par. Försök få firman att byta bägge spridarna om nu stiften ser olika ut i färgen.
Kör alltid lite olja i tanken de äer inte bara bra för spridarna de smörjer även kolven i nsugssida som annars spolas av ren soppa in vid boostporten. Alla motorer som sprutar in soppa rakt på kolven som Arctic cat cetec 2 år 18 och alla polarisar bör man köra olja i bränslet pga det. Äldre ac fram till 17 sprutar in soppan i vevhuset så dem behöver man inte göra det på men 0,2% olja i tanken på dem gör att spridarna jäklas mindre.
Kompprov vore bra att ta så du inte jagar spöken för om den är låg i komp på den cyllen så kan den sura.
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
Stiften är ganska lika i färg, Det stift den tar är så pass blött att det hade nästan räckt till en cylinder till.
Men jag ska kika på filtren imorgon och prova slå lite olja i tanken och se om jag blir nå klokare.
Sen får jag försöka ragga tag på grejjer för å kolla komp å bränsletryck.
Tack för alla tips å förslag
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Ang mäta bränsletrycket så undrar jag om Polaris 850 har så smart lösning att man kan se det med polaris servisdataor?
Annars är de klatrigt att mäta om de är samma spridarvrygga som äldre 800 har för där finns inget uttag för bränsletryck.
Ang stiftfärgerna så säger du att de den släcker är blötare men i grund o botten är de samma färg (under de blöta så att säga. De talar för att en spridare inte stängetr som den ska vid något varvtal åtminstone.
Men fråga på Polarisfirman om de kan se trycket i servisdatorn om de inte redan kollat det. Om de är ok tryck så måste de byta spridare helt enkelt om nu inte komptrycket är dåligt. Om den har halvskurit så beror de också på att spridaren hängt sig i stängt läge så de bör bytas i vilket fall.
 
Last edited:

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Du har ju 5 års garanti börjar man skruva själv blanda olje eller annat kan det påverka garantin klarar inte din handlare av att laga maskin för dom hänvisa till nån annan verkstad som kan annars får dom väl lösa in den om den inte går att laga.
 
Reactions: Gerkanos och asker

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Du har ju 5 års garanti börjar man skruva själv blanda olje eller annat kan det påverka garantin klarar inte din handlare av att laga maskin för dom hänvisa till nån annan verkstad som kan annars får dom väl lösa in den om den inte går att laga.
Absolut! Men att blanda lite olja i bränslet är inget som något tar skada av och skulle kunna lösa problemet. Har ”lagat” 10-talet e-tecar som gått dåligt med just olja i bränslet. Kör även själv minst en tank per år med 1-2% olja och kanske därför jag aldrig har några bränslerelaterade problem.

Men tro mig. Mekarna hos många återförsäljare idag kan inget mer än service. När det blir problem får man ofta ta reda på felet själv för dom duger inte till det.
 
Last edited:

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Om dom inte kan laga det dom säljer får dom väl ta dit nån som kan skruva är det garanti skulle i alla fall inte jag hålla på själv trots att jag skruvat en del själv och i det här fallet verkar det ju vara åf som orsakat felet genom uppdatering. Angående usla mekar lämnade in en motorsåg för nån vecka på grund av att den rusar på tomgång enkelt med verkstad tänkte jag för jag hade inte lust att skruva själv meken ringde och sa han hittade inget fel men han märkte ju att felet var kvar men insåg att han inte klarade av det utan mumlade om att det kunde vara spricka i vevhuset. Jag tog hem sågen rev lite och hittade ett insugsgummi med spricka i så på måndag blir det att beställa ett nytt gummi. Vet inte om det är nått samband men det var XYZ maskin och dom säljer också Polaris snöskoter men är kanske en annan mek som skruvar skoter.
 

Stefan_a

Välkänd medlem
20 nov 2011
379
0
16
Bergsjö
En liten uppdatering på aset.
Jag provade å slå i en rejäl sudd med olja i tanken och har nu kört upp ett par tankar med bränsle och den går bättre och bättre allt eftersom jag har kört.
Helt 100 är den inte än, men inte så långt borta känns det som.
Dock har jag bara kört på 98 men det blir väl och prova 95 när det passar och se om den går på det å.
Bränslefiltren har jag inte haft möjlighet att titta på än, men funderar på om jag skulle ha köpt nya och bytt när ja ändå tar ur dom.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Den kommer gå snålare på 95 okt och då lär den inte släcka någ stift. De ska ju klara e10 så de är ingen fara för motorn.