827cc Big Bore + TURBO

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Nu är det bestämmt som vanligt så spårade det från 827cc till 827cc med turbo.:evil:.:evil:..

Spånar vidare om vad som kan tänkas behövas till motorn som skall byggas.
Som det ser ut så blir det följande:

RK Tek 827 big bore har pratat med Ceasly och han kan även göra förbränningsrum som lämpar sig för turbo.
Efter att ha läst på lite här på forumet så siktar jag på 10,00:1 i kompresionsförhållande och ett squishmått på 12mm

Eftersom jag skickar dit mina cylindrar så får han även porta dom.
Modifiering av giljotiner till rave portar ingår.
När cylindrarna är klara så skall även vevhustet portas.
Crank Shop enkel pipa med Tikka PPC slutburk (byts ut när det blir turbo, men siktar på att behålla pipan) .
Summit XR-S luftburk (byts ut mor plenum).
V-Force 3 reeds.
Original tändbox (eftersom det är en powertek borde det fungera)

Någon som provat använda sig av tändkil till dessa motorer (rotax 800)?
skall man prova med 1,25 eller 2,5 graders?

Tips på någon som är duktig på att porta vevhus, har funderat på SMP eller M-Performance.

Behöver även hjälp med ballansering av vev.

Någon som har mera tips eller ideer?

Är ute efter en "hållbar" motor med bra register och effekt.

Skall inte stressa med denna motor utan siktar på att ha den klar till nästa vinter.

Kom gärna med tips och ider på vad som behövs samt vad man bör tänka på.

Inköp av turbo agg står högt upp på listan så vad rekomenderar ni?
Är inte ute efter nått kina agg utan det skall vara ett riktigt kvalitets agg och helt nytt.
 

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Nu är det bestämmt som vanligt så spårade det från 827cc till 827cc med turbo.:evil:.:evil:..

Spånar vidare om vad som kan tänkas behövas till motorn som skall byggas.
Som det ser ut så blir det följande:

RK Tek 827 big bore har pratat med Ceasly och han kan även göra förbränningsrum som lämpar sig för turbo.
Efter att ha läst på lite här på forumet så siktar jag på 10,00:1 i kompresionsförhållande och ett squishmått på 12mm

Eftersom jag skickar dit mina cylindrar så får han även porta dom.
Modifiering av giljotiner till rave portar ingår.
När cylindrarna är klara så skall även vevhustet portas.
Crank Shop enkel pipa med Tikka PPC slutburk (byts ut när det blir turbo, men siktar på att behålla pipan) .
Summit XR-S luftburk (byts ut mor plenum).
V-Force 3 reeds.
Original tändbox (eftersom det är en powertek borde det fungera)

Någon som provat använda sig av tändkil till dessa motorer (rotax 800)?
skall man prova med 1,25 eller 2,5 graders?

Tips på någon som är duktig på att porta vevhus, har funderat på SMP eller M-Performance.

Behöver även hjälp med ballansering av vev.

Någon som har mera tips eller ideer?

Är ute efter en "hållbar" motor med bra register och effekt.

Skall inte stressa med denna motor utan siktar på att ha den klar till nästa vinter.

Kom gärna med tips och ider på vad som behövs samt vad man bör tänka på.

Inköp av turbo agg står högt upp på listan så vad rekomenderar ni?
Är inte ute efter nått kina agg utan det skall vara ett riktigt kvalitets agg och helt nytt.
PF racing Lappträsk rekomenderas till portnings jobb.
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Jag har inte kanske tänkt bygga turbo men tankarna ha slagit mej ett par gånger =)

Men det jag funderar över är: Håller motorn eftersom dom knappt verkar hålla med originaleffekt? Och framförallt remmarna verkar ju vara bekymmersammt på alla 800 så hur blir det då om du nästintill dubblar effekten med en turbo?

Ang tändningen kan man även sjustera den elektroniskt om du har någon bra kontakt på någon ski-doo verkstad.

Men ska man verkligen ställa på mer tändning?
när du får upp lite laddtryck bör man backa tändningen rejält(iaf på 4T som jag är van) så har du då laggt på ännu mer tändning borde den väl spika så det står härliga till?
Känns som man skulle haft en anpassad tändkurva för tudbo om du ska ha brett register och hållbar het som du skriver.

Något jag också funderat över är vad är det dom portar i vevhuset igentligen? snyggar dom bara till eller gör dom någon modifiering? kollade i mitt när jag renoverade motorn men jag såg inga direkta grejjer att göra förutom att ta bort alla vassa kanter och matcha cylindrar mot vevhus.

Och jag har ingen erfarenhet alls av tubo på 2t så det är bara mina funderingar inga konstateringar =)
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Jag har inte kanske tänkt bygga turbo men tankarna ha slagit mej ett par gånger =)

Men det jag funderar över är: Håller motorn eftersom dom knappt verkar hålla med originaleffekt? Och framförallt remmarna verkar ju vara bekymmersammt på alla 800 så hur blir det då om du nästintill dubblar effekten med en turbo?

Ang tändningen kan man även sjustera den elektroniskt om du har någon bra kontakt på någon ski-doo verkstad.

Men ska man verkligen ställa på mer tändning?
när du får upp lite laddtryck bör man backa tändningen rejält(iaf på 4T som jag är van) så har du då laggt på ännu mer tändning borde den väl spika så det står härliga till?
Känns som man skulle haft en anpassad tändkurva för tudbo om du ska ha brett register och hållbar het som du skriver.

Något jag också funderat över är vad är det dom portar i vevhuset igentligen? snyggar dom bara till eller gör dom någon modifiering? kollade i mitt när jag renoverade motorn men jag såg inga direkta grejjer att göra förutom att ta bort alla vassa kanter och matcha cylindrar mot vevhus.

Och jag har ingen erfarenhet alls av tubo på 2t så det är bara mina funderingar inga konstateringar =)
Är också rookie på turbo men turbo skall det bli.
Om man bara håller efter serie III motorerna så är det inga problem med dom, och remmar har jag aldrig haft problem med, kör dock med flytande sekundär och enbart på 377 & 177 remmar.

Tändkilen var jag mest nyfiken på före det blev akuellt med turbo.

Skall kolla upp hur mycket power teken ställer om tändningen själv, om det ev räcker.

Vet inte hur mycket man kan göra åt vevhuset förutom det du säger.
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Förlåt men det är kanske jag som förstår fel ,är det squishband bredden som ska vara 12mm?

För mig är squishmåttet = klämspalt, och klämspalt på 12mm=1,2cm tyckte jag lät mycket då man brukar prata om CA 1,5mm men kanske jag som förstår och tänker fel och då ber jag om ursäkt
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.113
113
Stora Blåsjön
Måste säga att jag blev väldigt förvirrad över vad du tänkt göra med motorn? Ska du köra med turbo eller inte?
Ska du köra med turbo så skippa v-force 3, portning (höjning av durrationer) original på 200/130 är perfekt för turbo.
Ang topparna verkar det vettigt ca 11-12mm squish band är lämpligt. Sen vette fan om det verkligen är värt alla extra utgifter med 29cc mer, billigare att skruva upp laddet 0.05bar, så har du garanterat mer effekt än vad dom 29cc extra ger.
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Förlåt men det är kanske jag som förstår fel ,är det squishband bredden som ska vara 12mm?

För mig är squishmåttet = klämspalt, och klämspalt på 12mm=1,2cm tyckte jag lät mycket då man brukar prata om CA 1,5mm men kanske jag som förstår och tänker fel och då ber jag om ursäkt
Precis det var squishbandbredden jag pratade om.
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
Måste säga att jag blev väldigt förvirrad över vad du tänkt göra med motorn? Ska du köra med turbo eller inte?
Ska du köra med turbo så skippa v-force 3, portning (höjning av durrationer) original på 200/130 är perfekt för turbo.
Ang topparna verkar det vettigt ca 11-12mm squish band är lämpligt. Sen vette fan om det verkligen är värt alla extra utgifter med 29cc mer, billigare att skruva upp laddet 0.05bar, så har du garanterat mer effekt än vad dom 29cc extra ger.
Från början var tanken enbart 827cc men det har blivit utvecklat till turbo.
Att skippa portningen låter vettigt nu när du säger det, hadde helt missat det.
Eftersom jag tycker om RK Teks toppar och har 2st dåliga cylindrar så tänkte jag ändå passa på att göra en 827cc motor.
Men kommer att hoppa över portningen.

Asker, du som har hållt på med detta är det bättre att köra på HO eller icke HO cyllindrar (tänkte på porttiderna)?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
icke Ho cylindrar är klart bättre för överladdning om jag får svara , Ho:n har onödigt mkt duration framförallt på transfer portarna ...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.113
113
Stora Blåsjön
800PT är på 200/130grader, ingen aning vad ho och ikke ho är på. Men misstänker att ikke ho är bäst för turbo.
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
icke Ho cylindrar är klart bättre för överladdning om jag får svara , Ho:n har onödigt mkt duration framförallt på transfer portarna ...
800PT är på 200/130grader, ingen aning vad ho och ikke ho är på. Men misstänker att ikke ho är bäst för turbo.
Kanon, då skickar jag ett par non-HO cylindrar.

Odysse. Vad tar du för en bänkning?
Är lite sugen på att prova motorn som jag kör med nu (har ändrat llite sedan förra vintern) mest för att se vad den ger.
När den andra motorn är klar så blir det defenitivt en bänkning.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.113
113
Stora Blåsjön
Varför inte v-force?
De är för slappa. Finns ingen som rekommenderar vforce + turbo. Du vill ha styva reeds och som tätar bra och brantare vinkel ger bättre tätning.
Det roliga är att man får göra det mesta precis tvärt om vid trimning med turbo än med sugmotor :)
 

lille man

Välkänd medlem
1 jan 2000
605
4
18
LULEÅ
www.lacken.se
De är för slappa. Finns ingen som rekommenderar vforce + turbo. Du vill ha styva reeds och som tätar bra och brantare vinkel ger bättre tätning.
Det roliga är att man får göra det mesta precis tvärt om vid trimning med turbo än med sugmotor :)
Tack för infon =) man lär sig nått nytt varje dag här på forumet.
Hur är det med Boysen, är dom styvare eller ska jag sikta på org?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.113
113
Stora Blåsjön
Tack för infon =) man lär sig nått nytt varje dag här på forumet.
Hur är det med Boysen, är dom styvare eller ska jag sikta på org?
Kör på original, eller arctic reeds som jag läst ska passa. Kommer dock inte ihåg om man behöver hela korgen eller ej?
Sen är det många som kör dubbla reeds också alltså lägger bladen ovanpå varandra för att få dom styvare.

Har dock inte testat detta själv då mina kolfiberreeds är väldigt styva redan. Men ska nog testa med dubbla reeds lite senare om det gör någon skillnad någonstans.
 

tkr

Välkänd medlem
9 jan 2011
274
1
18
Orginal reedsen går ej att använda både insugsgummit och själva reedkorgen går sönder.
Har även kört vforce3 blåste ett gummi på två mil obs dom var nya.
Kör nu boysen verkar hålla men bladen börjar skeva och tätardåligt.