800x Edge böar!

800x Edge

Medlem
29 nov 2020
7
0
1
65
Öland
Hej har en 800 x Edge som böar på full gas, startar snällt o går bra på lågfart o mellan register!
I bland så ”släpper”det o den går i väg!
Har gått i genom förgasarna o provat att byta nålar, ingen förbättring.
Har så att man kan välja oktan skilnad med ett extra läge på tändnings låset!
Tycker att det blir en viss skilnad när jag byter läge!
Någon som har någon idé vad som kan vara felet.
Den har altid varit sådan i min ägo 5 År nu.
Fattas nästan 1000 varv på topp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Har du rengjort avgasgiljotinerna? De låter som en eller bägge inte öppnar fullt. Va extra noga att piprens de lilla borrhålet i dem för om de är igensotat funkar de inte! Kolla även att vacummembranet är helt.
Ta även kompprov.
Fler tänkbara fel om den varvar för lite kan vara totalt slut primärfjäder,,eller att den gått av. Hur högt tillslagsvarv är det?
 

800x Edge

Medlem
29 nov 2020
7
0
1
65
Öland
Tack för tipsen, har tidigare kollat membranen
Ska kolla hålet du nämnde käns som jag har missat det!
Kommer inte i håg tillslags varvet nu får kolla det!
Sitter nya slit delar i variatorerna o inget kärvar!
Håller på o rustar skotern inför vintern.
För några år sen så gick en av nålarna av ock beställde hem nya,
Bytte bägge men det var fel model på dem.
Fick köra den säsongen på fel model då det var lång leverans tid på nålarna.
När jag fick hem dom rätta så märktes det ingen skillnad på gången på motorn
Hur viktigt är det med nålarna?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Nålarna är enormt viktiga, du har tur att den inte skar i mellanregistret. På tomg och full gas har de ingen bet men från 5-90% gaspådrag sköter de hela soppatillförseln. Om de varit lite tjockare än org nålarna har de varit extremt stor risk för totalhaveri. Du bör ta kompprov innan du skruvar mer.
 
Reactions: neden

800x Edge

Medlem
29 nov 2020
7
0
1
65
Öland
Den måste bara ner från pallstälningen (högs upp🥵) trucken har ett litet haveri🥵
Sen blir det komp prov o en riktigt seriös felsökning då jag är ganska tröt på att den aldrig levererar full effekt!
Måste vara klar till vecka 8 då vi kör våran årliga Gördalen vecka!
Någon som vet hur mycket det gör om man byter drivhjulen från 9 kugg till 7 ?
Vill få plats med en matta med lite högre kammar från 35 till 44 .
Dom nålar som levererades fel var betydligt smalare o en anan slipning på!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
De brukar räcka med 8 kuggs från 9 drivhjul om du går från 35-44matta.. 7 kugg tappar man så mycket effek med ,,mattan går så tungt. Om du går ner till 8 kugg är de likvärdigt med 2 kugg nerdrevning på lilla drevet,ca 12kmt lägre toppfart? Även 8 kuggare ger trögrullad matta så där tappar man säkert några hk i hög fart.
 

800x Edge

Medlem
29 nov 2020
7
0
1
65
Öland
De brukar räcka med 8 kuggs från 9 drivhjul om du går från 35-44matta.. 7 kugg tappar man så mycket effek med ,,mattan går så tungt. Om du går ner till 8 kugg är de likvärdigt med 2 kugg nerdrevning på lilla drevet,ca 12kmt lägre toppfart? Även 8 kuggare ger trögrullad matta så där tappar man säkert några hk i hög fart.
Tack för dina goda råd!! Kanske jag ska ändra på min beställning, då jag har beställt. 7 kuggars Non slip hjul,
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Tack för dina goda råd!! Kanske jag ska ändra på min beställning, då jag har beställt. 7 kuggars Non slip hjul,
Ja jag skulle inte satt dit 7 kuggs men mät för säkerhets skull så jag inte lurar dig. 7 kugg ger ca 4 kugg nerdrevat lilla drev så du tappar minst 20kmt i toppfart. För att få tillbaka toppfarten måste du dreva om och då kan man inte sätta dit 4 kugg större drev enbart på lilla drevet för då åker man på en ny kedja. Du måste byta både övre och nedre drev för att slippa byta kedja.
 

800x Edge

Medlem
29 nov 2020
7
0
1
65
Öland
Ja jag skulle inte satt dit 7 kuggs men mät för säkerhets skull så jag inte lurar dig. 7 kugg ger ca 4 kugg nerdrevat lilla drev så du tappar minst 20kmt i toppfart. För att få tillbaka toppfarten måste du dreva om och då kan man inte sätta dit 4 kugg större drev enbart på lilla drevet för då åker man på en ny kedja. Du måste byta både övre och nedre drev för att slippa byta kedja.
Ok tack för tipsen !
 

800x Edge

Medlem
29 nov 2020
7
0
1
65
Öland
Ock så nästa fråga angående min 800x Edge 02 a den har en förmåga att sjunka i hop i bakändan! Det går att handgripligen dra upp den! ska det vara så? eller är det gas dämparen som måste renoveras? Det fins mängder av inställningar av boggin!
Har försökt att hitta några you Tube filmer som förklarar men blir bara mer fundersam! Någon som har erfarenhet av 800 X edgens boggi?
 

stefanoland

Aktiv medlem
9 mar 2010
58
0
6
Borgholm
800 x Edge som böar från halv gas ock uppåt har jag kollat avgasportarna på 800 o bytt membran o gjort rent!
Provkörde i dag går ännu kassare i år!
Rivit förgasarna ock hittar inga fel förutom att enligt sprängskisser så ska det eventuellt vara luftmunstycken i dom gängade hålen på ” luftrenar ”sidan av förgasarna! Tomt där nu!
Motorn reagerar inte als om jag skruvar på bränsle nålen!
Sitter ett elektrisk modul på ändan av gasaxeln!
Händer inget när jag kopplar ifrån den!
Sen fins det två lägen på nyckellåset för anpassning till oktanen man kör på
Ingen respons på den heller!
Sitter nya stift i enligt rekommendationer !
Någon som har idéer ?