800r utan ork!?

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Har en lynx 800r -08 med ett v-kitt från SPI. Båda fjädrarna, helix och justerbara viktpinnar är monterat. Viktade på 21,3g vilket var rekommenderat som "standard".

Nu till mitt problem, skotern är helt orkeslös vid motstånd tex lössnö. Varvar bara runt 7000.. Måster köra med klickern på läge 6 för att få över 8000rpm i löst men övervarvar då på led ända till varvstoppen och har allmänt dåligt drag.

Ska 800r orka med 21,3g?
Vad väger orginalvikterna?
Kan det vara ngt annat som spökar än variatorerna?
Möjligt att den tappar ork om den övervarvar tvärt i början så jag ska ha ännu tyngre vikter?

Tacksam för snabba svar:hmmmm:
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Haha ÅF säger att den ska orka med 21,3?! Blir inte klok.
Är inte heller jag som skruvar, så jag kan inte "tvärprova" men lättare vikter:p

Övrigt så uppträder den som om nån kolv är dålig, orkar inte alltid få i backen fastän tomgången är ställd högre.. komp 9,5 varm och kall.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Inte mobbar jag dig hehe.. men jag menar bara för att "ÅF säger" behöver de ju inte vara så.. nått är ju fel iaf när den bara varvar 7000 :)

Vars boru?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
är nog inga problem med dina kolvar iaf:)...
att den inte orkar lägga i backen är inge ovanligt.så är de på alla skotrar med elback.är oftast att man får gasa till lite innan man lägger i den...

21.3g lät lite i mina öron.iofs har ja inte bökat för mkt med skidoo..men polaris har ja då 58g:p..och då är de en 600snurra..

du har inte satt fjädrarna fel då.så du har fått secundärfjädern i primär? osv?...
 

mange .

Välkänd medlem
14 feb 2007
248
2
16
sundsvall
vikta av till 17,5g -18,5g så ska du se att det blir bra o skit i vad spi rekomenderar det är sällan ett sk variator kit funkar klockrent från start, jag själv skulle aldrig köpa ett v- kit pga att det vädigt sällan motsvarar den karaktär jag vill ha på maskinen, det jag menar är att alla inte vill ha maskinen inställd på samma sätt då är det bättre att bygga ett eget v-kit efter egna önskemål.
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
Nä ingen fjäder är fel, en skotermek har monterat allt..

Skulle renovera variatorerna med nya fjädrar osv så därför var det lika bra att beställa ett helt kitt från staterna..

Ska köra lite i fjällen i helgen och se hur den uppför sig, sen blir det att vikta av till typ 19g.

Förresten så gick tankmätaren sönder senast, antar alla delar ligger i tanken nu?
Nån som har nåt bra tipps hur man ska få upp prylarna?:p
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
vikta ner den till 19 innan du åker till fjälls, annars kommer du inte få roligt...
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
fixade vikterna, körde med 19,1g i helgen.. MEN utan resultat, var iofs 4-800 möh.
är det bara att prova vikta av ännu mer eller kan det vara ngt annat fel?
den är just servad och igenomgången utan att dom hittade något..
 

snopro700

Välkänd medlem
24 nov 2008
471
1
18
det kan dom säkerligen, men de som sitter i min är hela..
ska man prova shimsa knacksensorn, ska i vissa fall ge 8-10hk?