800 skit?

sonny8000

Ny medlem
22 feb 2020
3
0
1
20
Boden
Tjena, jag vet inte om det här är det rätta stället för att lägga ut den här tråden på men. Jag funderar på att köpa en skoter och då vill jag hellst ha en 800cc men då säger farsan min att 800 går bara sönder och bla bla bla, är det verkligen så att alla 800 är skit och bara är sönder. Måste försöka övertala honom då jag bara är 16 och ska betala alla mina sommarjobs pengar för att köpa en skoter och han ska hjälpa till att köpa den.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
De håller sämre än en 600 men med det sagt så verkar de ju hålla hyffsat ändå. Det beror ju mycket på hur den körts och skötts innan och hur långt den har gått. Är man dessutom villig att meka lite så är det väl ingen större risk att köra 800. Ett kolvbyte är inte jättesvårt men det kostar ju en slant). Ökad effekt gör att allt påfrestas högre så visst ligger det lite i vad din far säger. Skaffar du en 800 så välj med omsorg.
 

sonny8000

Ny medlem
22 feb 2020
3
0
1
20
Boden
De håller sämre än en 600 men med det sagt så verkar de ju hålla hyffsat ändå. Det beror ju mycket på hur den körts och skötts innan och hur långt den har gått. Är man dessutom villig att meka lite så är det väl ingen större risk att köra 800. Ett kolvbyte är inte jättesvårt men det kostar ju en slant). Ökad effekt gör att allt påfrestas högre så visst ligger det lite i vad din far säger. Skaffar du en 800 så välj med omsorg.
Jo men för mej det gör inget att skruva lite jag vill ha lite mer kunskaper om skotrar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Köp en Arctic cat så håller deras 800a oavsett årg lika bra som en 600 av andra årgångar. Och polaris 800 håller hyfsat över årg 13 men Skidoo Lynx dvs Rotax 800 bör du undvika åtminstone alla 800 serie III från 03-tills E-tec kom runt 09-10 för de vrider vevaxeln krokig stup i kvarten. 09- Rotax e-tec 800 blev lite bättre men även de har en benägenhet att vrida vevaxeln men vissa håller bra så man törs köpa en med få mil eller nyrepad motor med kollad vev. Rotax 850cc verkar däremot hållbar men de är rel nya maskiner 17-
Alla 600cc motorer oavsett märke är riktigt hållbara oavsett årg.
AC 800 motor är som sagt bevisat klart säkrast för o va en tvåtaktare du kan tillockmed köpa en Crossfire 1000 eller m1000 för de håller bra också och går bra men de kräver råstyrka att få igång vid minusgrader typ omöjlig att dra runt vid 20 minus om du inte är ovanligt stark.
 

sonny8000

Ny medlem
22 feb 2020
3
0
1
20
Boden
Köp en Arctic cat så håller deras 800a oavsett årg lika bra som en 600 av andra årgångar. Och polaris 800 håller hyfsat över årg 13 men Skidoo Lynx dvs Rotax 800 bör du undvika åtminstone alla 800 serie III från 03-tills E-tec kom runt 09-10 för de vrider vevaxeln krokig stup i kvarten. 09- Rotax e-tec 800 blev lite bättre men även de har en benägenhet att vrida vevaxeln men vissa håller bra så man törs köpa en med få mil eller nyrepad motor med kollad vev. Rotax 850cc verkar däremot hållbar men de är rel nya maskiner 17-
Alla 600cc motorer oavsett märke är riktigt hållbara oavsett årg.
AC 800 motor är som sagt bevisat klart säkrast för o va en tvåtaktare du kan tillockmed köpa en Crossfire 1000 eller m1000 för de håller bra också och går bra men de kräver råstyrka att få igång vid minusgrader typ omöjlig att dra runt vid 20 minus om du inte är ovanligt stark.
Jag är inne på en AC xf800 hc, hörde med min farbror vad han tyckte jag skulle skaffa för skoter som var realtivt billig och då sa han xf800 så är lite inne på dom men dom har så bred framvagn. Har du själv någon erfarenhet av xf800 för min farbror hade bara hört av polare att dom var bra och inga problem.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag vet inget om den modellen förutom att jag trimmar dessa motorer till watercross åka 900cc och 186-200hk och de håller hur bra som helst ändå de den mest hållbara vevaxel stakar lager cylindrar som finns till en 800a de håller för även bra om man låter dem varva 9000varv. Kolla in länken jag länkar till där står allt du vill veta de är i stort sett bara felvisande tankmätare och lit väl bred framvagn för skogsåka man klagar på i den tråden så de är nog en bra maskin.