800 RMK Assault eller 800 PRO RMK 155"?

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Sitter och tittar på -12 800 RMK Assault och 800 PRO RMK 155" och funderar på vilken skoter som skulle passa mig och min åkning bäst.

Jag åker mycket puder och tycker det är det bästa som finns, men det blir även en del led då jag bor i värmland och vi oftast inte har ordentligt med puder hela säsongen. Det brukar bli ett par resor till nordligare breddgrader för att få åka i riktigt med puder. Det kan även hända att jag åker ut på någon korvgrillningstur och skjutsar frugan.

Hur står sig PRO:n jämfört med Assaulten på led och vid hårt före? Är PRO:n överlägset mycket bättre än Assaulten i pudret?

Skriv gärna vad dessa skotrar har för för- och nackdelar vid användning på led och i puder samt om någon har något förslag/tips på vilken av dessa skotrar jag ska köpa?

Skotern kommer alltså användas mest till puder men den kommer även gå en del på led.

Tack på förhand!
/Christofer
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Då ska du ha en Switchback Assault 800 144" egentligen, har en sådan. Kör väldigt mycket puder, även gasglad efter led och några hopp har det så klart blivit.
Går bra i pudret, bra efter led. Är kanonnöjd med maskin!
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
Din och min körning låter rätt lik, mycket puder med en del led! Jag gick då på PRO RMK 155" men jag kan inte säga att det är rätt, eftersom jag inte haft någon innan. Vad jag hörde om Assaulten var att den var lite mer angelägen om att dyka i snön än PRO:n men jag vet inte.

Ett tips är ju att du kollar runt på Youtube-filmer osv, du märker rätt fort vad som passar dig!
Vad du än väljer, lär du knappast bli besviken - det är 2st sjuka skotrar!

Lycka till.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Din och min körning låter rätt lik, mycket puder med en del led! Jag gick då på PRO RMK 155" men jag kan inte säga att det är rätt, eftersom jag inte haft någon innan. Vad jag hörde om Assaulten var att den var lite mer angelägen om att dyka i snön än PRO:n men jag vet inte.

Ett tips är ju att du kollar runt på Youtube-filmer osv, du märker rätt fort vad som passar dig!
Vad du än väljer, lär du knappast bli besviken - det är 2st sjuka skotrar!

Lycka till.
Okej! Jag är i samma läge, jag har inte haft någon av dem innan. Jag har hört samma sak om Assaulten.

Ja tack, det kan jag göra! Finns nog en hel del att titta på där och bilda sig en uppfattning.

Det lutar mest mot en Assault men vi får se vilken valet faller på! Det är ju som du säger riktigt bra skotrar!

Tack så mycket!
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Nja att Assaulten dyker tvivlar jag på, tvärt om faktisk, den wheelar nog lättare faktiskt!
Däremot så har Assault mattan en tendens att gräva sig nedåt(slår sönder snön) vilket Pro mattan inte gör(lyfter up lättare på snön).

Blev det begripligt formulerat??:)
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Nja att Assaulten dyker tvivlar jag på, tvärt om faktisk, den wheelar nog lättare faktiskt!
Däremot så har Assault mattan en tendens att gräva sig nedåt(slår sönder snön) vilket Pro mattan inte gör(lyfter up lättare på snön).

Blev det begripligt formulerat??:)
Aha, okej! Japp det var bra förklarat! :) Men Assaulten går väl fortfarande bra fint i lössnön med tanke på sin längd och även kamhöjden?

På led vet jag att den funkade riktigt fint. Dämparna svalde ALLA gupp utan några som helst problem.
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Vad jag känner till så är Assaulten helt ok i snön men snäppet sämre än en PRO.

Sök på You Tube så får ni se hur vissa klättrar, pudersurfar mm med Assault RMK.

Tror att den räcker ganska långt för oss dödliga:)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vad jag känner till så är Assaulten helt ok i snön men snäppet sämre än en PRO.

Sök på You Tube så får ni se hur vissa klättrar, pudersurfar mm med Assault RMK.

Tror att den räcker ganska långt för oss dödliga:)
Jag funderade lite i samma banor, men resonerade lite annorlunda:
För en i medelåldern med begynnande lönnfetma och bristande teknik behöver jag så mycket hjälp jag kan få av matrealet. ;)
Eftersom ledracing ligger ganska långt ner på priolistan så blev Assaulten nedröstad till förmån för Rmk:n-om dämparna visar sig vara alltför mjuka så är det inte så dyrt eller tidskrävande att få dom justerade.

Vore iofs kul att jämföra Rmk:n och Assaulten i snön, men som sagt-jag är inte bättre att köra än att jag behöver all hjälp jag kan få...
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Vore iofs kul att jämföra Rmk:n och Assaulten i snön, men som sagt-jag är inte bättre att köra än att jag behöver all hjälp jag kan få...
Jag tycker inte att man skall överdriva skillnaderna eftersom de i Sverige oftast uppträder ganska likt. Att assulten skulle dyka i snön stämmer inte enligt mina iakttagelser. Några skillnader finns dock. Dämparsetupen är bättre på assaulten mycket beroende på att man supersnabbt ställer om den. Det är faktiskt användbart beroende på snötyp, fjäll, skog, mm. Om man leker lite med det så kan man uppleva skillnader, ex vis när man skråar i fjällen och sen drar hem över sjön. PRO har ändå bra dämpare men, går inte att justera. Det är en nackdel om än liten. Assaulten går djupare i snön beroende på mattan. Kör man då lättare fast? Nej, absolut inte. Mattan har faktisk sina fördelar i det svenska föret. Får man fäste så fäster det väldigt bra vilket är ganska kul. Hade jag bott i Colorado med 18m lössnö så hade föredragit 5.1 mattan i alla väder. Nu har jag en PRO och känner mig nöjd med det valet. Men skulle ändå kunna vilja ha Assaultmattan ibland i fjällen när man vill klättra för det gör assaulten lite bättre. Du vet precis när du skall vända. Det kan komma lite plötsligt med PRO. Sen skulle jag vilja kunna ratta lite på dämparna lite lättare. Kanske blir det en ny assault till nästa säsong :eyebrows:

Assaulten är lite bredare på skidorna vilket är lite nackdel i snön. Det går att ställa dem smalare vilket flera gör och det inverkar positivt när man skall bryta på myren.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Det blev en RMK Assault. Tack för alla tips gott folk!

Någon som har något förslag på vilken olja jag ska/kan köra med? Min ÅF rekommenderade Ultima eller vad den hette, skulle va gamla Torco sa han.