800 PowerTek -05 motorhaveri, tips?

Strandsro

Medlem
14 okt 2008
10
0
1
Sälen
Har fått ett motor ras på renegade 800PowerTek -05, problemet är det att vevstaken (vänster) har skjutits ut framåt genom blocket & sprängt kylkanaler m.m.
Vad jag har förstått så blir den en ny ''motorbotten'' vevparti, cylinder kolvar m.m. Frågan är den om man sätter ihop en motor som inte är PT, vad blir det för skillnad? Eller om man skulle få tag i en hel motor i bra skick, vad blir det för skillnad mot kablage m.m. (man kanske kan ta gammla toppen)?

Vad blir bäst? Tips snälla..
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
cylinder från en 800HO passar
använd din gamla topp
spelar ingen roll vilket vevhus du tar från en 800 eller 800 HO, skillnaden där är att infästningshålen för packboxskyddet på variatorsidan saknas på tidigare modeller av vevhuset.
 

Strandsro

Medlem
14 okt 2008
10
0
1
Sälen
cylinder från en 800HO passar
använd din gamla topp
spelar ingen roll vilket vevhus du tar från en 800 eller 800 HO, skillnaden där är att infästningshålen för packboxskyddet på variatorsidan saknas på tidigare modeller av vevhuset.
Kablage till motor och sådant då? vad är det egentligen som gör det till en power tek då?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
TEK

Throttle possition sensor
Electronic RAVE
Knock sensor

dvs lägesgivare på förgasarna, valumstyrning till avgasventilerna och så knacksensorn i toppen.

du använder ju den el du har, har motorn skure tar ju inte elen skada för de.
Köper du en ny cylinder från tex en 800HO få flyttar du bara över din RAVE ventil till den. Din har en nippel på sig som är ansluten till en solenoidventil via en svart slang. En vanlig HO har inte denna anslutning.

HO och P-TEK har också olika boxar, mpem vs. ECU.
men eftersom du behåller din el så äre inge du behöver fundera på.

Läs de trådar som finns, sök på Rotax Serie III så hittar du en hel del matnyttigt.