800 HO -04. Hel eller halvsyntet 2T olja?

DogWalker

Aktiv medlem
6 jan 2011
66
0
6
Sundsvall
Hej på er!

Har just köpt en Summit 800 HO -04. En kompis sa att man inte ska använda helsyntet 2T olja. Stämmer det, måste jag använda halvsyntet 2T?
Och i så fall "varför är det så"?

Har nämligen Statoils helsyntet 2T olja.

Hoppas på snabbt svar så jag måste fylla imorron, är ju dessutom en aning körkåt så att säga..:heh:

ps. Mitt första inlägg och rätt nyligen reggad på detta forum, men jag har lurkat runt här i ca. 2år och läst allt som intresserat mig i detta, vad jag tycker "ett jävla bra forum". Favvotrådarna är bilderna på ägarnas skotrar, film tråden och naturligtvis den fantastiska "fastkörningstråden" :madgrin:
/ds

DogWalker........
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Jasså de blev en Summit 04! Vilken maskin!! Du har 140 hp original, nice :D

Mest troligt har den där Summiten gått på halvsyntet eller på mineral..

Helsyntet har en rengörande förmåga, så om du har beläggningar pga skotern gått på mineral eller halvsyntet så kan de släppa och orsaka haveri. Har skotern HELA tiden gått på helsyntet så kör helsyntet. Annars röstar jag på Skidoo original mineralolja (XPS vit dunk med svart dekal). Mineral är inga problem. Halvsyntet är bara slöseri på pengar tycker jag.. OM skotern inte MÅSTE gå på halv eller hel (Men 04 fungerar ypperligt med mineral)
 

DogWalker

Aktiv medlem
6 jan 2011
66
0
6
Sundsvall
Tackar för snabbt svar..
Ja, den dök upp och jag slog till. Hyfsad skillnad mot den 670 -95 jag har.

Den har gått på halvsyntet, så då är det väl bara att fortsätta med det antar jag.
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Haha jo 04 var den motor som hade mest effekt före 800R. 13:25:1 i komp! Det du kan göra för att få lite mera hugga är ett gå ner till 380 i huvudmunstycke, då har du 2-3 hp till å kanske 7-10% mindre soppaförbrukning. Detta förutsätter du har 400 huvudmunstycke nu.
 

DogWalker

Aktiv medlem
6 jan 2011
66
0
6
Sundsvall
Okej, ska lägga det på minnet. Har ingen aning om vad som sitter där nu, och tänkte inte börja pillra på stört..:))
Annars känns den rätt fint i gången, känns riktigt pigg. Så det är väl bara att hoppas på att den är ett bra ex som inte rasar ihop.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Helsyntet är väl annars fint om du ska skona dig själv lite vid kallstarter :)

Skämmigt.. men båda summitarna i hushållet (04, 06) rullar på Polaris VES Gold Plus-olja .. :embarrest:
 

DogWalker

Aktiv medlem
6 jan 2011
66
0
6
Sundsvall
Helsyntet är väl annars fint om du ska skona dig själv lite vid kallstarter :)
Tjena!

Jo, jag hade gärna använt helsyntet, men en kompis påstod nånting om att den inte förbränns riktigt och kladdar igen avgasportar o stift.
Och då jag inte vet vad som är rätt o fel så chansar jag inte.
Men det verkar ju funka fint för dig antar jag??

:))
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.642
802
113
Kramfors
Helsyntet är överlägsen alla mineraler så kör helsyntet. Det spelar ingen roll om den gått på spillolja innan det händer inget. Därimot i en gammal 4 takts traktor som gått på sämre rengörande olja och långa bytesintervaller kan man få problem om man byter till hörenande olja. I tvåtaktare kan man inte få lös några beläggningar för det finns inga helt enkelt.

Enda kruxet med dom tidiga helsyntetarna till tvåtakt var att dom rostade sönder lagerbanor och motorer skar så fort dom stog stilla ett tag.. Men det är endast vissa märken helsyntetare och olje bolagen sorterar bort dessa oljer som visat sig värdelösa och ersätter med bättre fungerande sorter så fort det uppdagas så i dag är det nog svårt att hitta en rostsyntetare. Enda syntetare jag ble skrämd av är Arcticats syntetare för några år sedan,, den rostade veven!

Ang inte förbrännas riktigt och då sota igen avgasportar och sätta fast ringar så gäller det endast dom värsta tävlingsoljerna men dom dtår det på förpackningen att dom inte rekk till lung åkning (kallåka) Amsolis värsta olja ska man inte åka vanlig ledåka med men däremot har dom även en allroandolja.

Statolis helsyntet lär vara bra så fortsätt åka den,den klarar blandad åkning . Annars är aspens helsyntet stenbra och håller avgasportar rena. Delsyntet är egentligen onödig produkt men statolis halvsyntetare är skitbra och får motorn att hålla otroligt många mil och har bra pris så den kan man också åka,,(,ryker dock en hel del och luktar orm)
svenska Paybacks challenger helsyntetare är väldigt racingbetonad men klarar även av lägre temp åka och ska ryka lite och hålla rent hus. Jag provar den nu i vinter
 

DogWalker

Aktiv medlem
6 jan 2011
66
0
6
Sundsvall
Helsyntet är överlägsen alla mineraler så kör helsyntet. Det spelar ingen roll om den gått på spillolja innan det händer inget. Därimot i en gammal 4 takts traktor som gått på sämre rengörande olja och långa bytesintervaller kan man få problem om man byter till hörenande olja. I tvåtaktare kan man inte få lös några beläggningar för det finns inga helt enkelt.

Enda kruxet med dom tidiga helsyntetarna till tvåtakt var att dom rostade sönder lagerbanor och motorer skar så fort dom stog stilla ett tag.. Men det är endast vissa märken helsyntetare och olje bolagen sorterar bort dessa oljer som visat sig värdelösa och ersätter med bättre fungerande sorter så fort det uppdagas så i dag är det nog svårt att hitta en rostsyntetare. Enda syntetare jag ble skrämd av är Arcticats syntetare för några år sedan,, den rostade veven!

Ang inte förbrännas riktigt och då sota igen avgasportar och sätta fast ringar så gäller det endast dom värsta tävlingsoljerna men dom dtår det på förpackningen att dom inte rekk till lung åkning (kallåka) Amsolis värsta olja ska man inte åka vanlig ledåka med men däremot har dom även en allroandolja.

Statolis helsyntet lär vara bra så fortsätt åka den,den klarar blandad åkning . Annars är aspens helsyntet stenbra och håller avgasportar rena. Delsyntet är egentligen onödig produkt men statolis halvsyntetare är skitbra och får motorn att hålla otroligt många mil och har bra pris så den kan man också åka,,(,ryker dock en hel del och luktar orm)
svenska Paybacks challenger helsyntetare är väldigt racingbetonad men klarar även av lägre temp åka och ska ryka lite och hålla rent hus. Jag provar den nu i vinter
Tack Boost III

Jag har ju Statoils helsyntet i dunk, och nu känns det lättare att använda den istället för att köpa annan olja när man redan har. Jobbigt när man blir villrådig.
Jag kommer bara amatöråka, led och lite "på sidan om", alltså ingen tävling o sånt.

Alltså Boost, då är det bara att fylla efter med helsynteten då??

:hello:
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Kusin hade en MXZ 600 00, den hade gått på mineral hela sitt liv. Då böt han till Helsyntet. Den tog med sig en sotbit ifrån avgasportarna så den cylindern skar. Vi tog isär avgasportarna o kollade och då var dom renare än de var med mineral. Så min slutsats där var att helsynteten löst upp den gamla mineraloljan på portarna.

Men om Boost säger det är så, då är det så. Han kanske hade otur? Vet ej, men jag byter aldrig mineral/halv till helsyntet