800 etec tappar varv

KHansson

Medlem
5 sept 2016
29
1
3
Har en 2016 summit t3 154 som har börjat tappa varv. Sitter ett diablo v-kitt som suttit cirka 300/350 mil. Det satt på när jag köpte maskinen. Håller varven fint på led med när det blir ordentligt med djupsnö så varvar den omkring 7700 för att sen tappa till 7200. Motorn är nyligt renoverad så skulle tippa på att fjädrarna i variatorn som börjar bli slut. Har någon nån annan ide vad felet kan vara och vilket variator kitt rekomenderas. Drevade upp till 22/49 förra säsongen men då gick den hur fint som helst så tror inte det är felet.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Har den varvat fullt ut i djup snö tidigare?
Senast i dag läste jag på dynotech research om e-tec 800 årg 16 att om ljuddämparens avgaser för blir het sänker den effekten genom att stänga avgasportarna lite tills dämparens avgaser går under 800 F igen och de är på tok för tidigt. På äldre e-tec maskiner sänkte den inte effekten förens över 1000F i dämparen och den känner även av insugstemp som också sänker avgasportarna om de blir för varmt. Just årg 16 tyck va känsligast att sänka effekten vid värme och men även vid för kalla avgaser kunde de sänka effekten underligt nog .Åkare i usa klagade på tappat varvtal vid viss typ av körning troligast djup snö. Kan de va det du råkar ut för känns de igen? Dynotech hade ett helvete att bromsa årg 16 innan de fattade att ljuddämparens avgaser inte fick bli hetare än 800F och vattentempen fick inte bli högre än 112F för så sänkte den effekten också. De kunde bara bromsa den en kort tid just när allt va rätt temp i både insugstemp vattentemp och avgastemp i ljuddämparen, de kunde inte göra en 30-40 sek repa som de ville för då dök effekten markant. De kunde köra längre repor när de lurade tempgivare att de va kallare än de va.
Ni som kör 16 etec känns detta tapp av effekt igen vid någ typ av körning?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Jag misstänker att det då är olika mjukvaror här och på andra sidan för jag har kört 800 etec från -13 till -16 och för mig iallafall var -16 (samma som TS kör) den som gick klart bäst och orkade med mest vikt. -15 däremot upplevde jag precis som du beskriver ovan. Jag blev rentav galen för att man måste starta om jäveln 50 gånger per dag för att nånting påverkade att den backade tändningen.

Nya fjädrar är nog på sin plats men jag tror ändå inte det är grundproblemet. Jag röstar på tändstift, när är det bytt? Eller avgasportar som inte öppnar som de ska.
 
Reactions: Boost III

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.373
166
63
Offerdal, Jämtland
Jag har haft samma problem med sambons xm men på den sitter det ett speedtech vkit och sekundärfjädern är typ ett mysterium om vad det är för fjäder så jag har velat hit och dit kring just fjädrarna. Bytte rem på vinst och förlust och vips så var varvtalen stabila på 7900-8000. Den gamla såg hel och fin ut men något fel var det ju bevisligen. Det var förövrigt en Gates-rem och jag hade en likadan på 850in och den föll isär i småbitar vid lugn och fin körning på ca 30 mil så de verkar ha skum kvalitet.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Precis. Har du ultimax rem eller annan pirat rem så börja med att sätta i en original.
 

KHansson

Medlem
5 sept 2016
29
1
3
Satte på nya tändstift i påskas så dom har nog bara gått omkring 30/40 mil. Skotern vart inlämnad för kalibrering av avgasportarna i höst efter att jag rivit motorn så tycker inte det ska vara problemet. Tror det blir beställa ett SPI v-kit och sätta på orginalrem.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Jag kan säga på en gång att spi variatorkit inte är att rekommendera. Sätt i en original rem. Har du ultimax så har du felet där.
 

KHansson

Medlem
5 sept 2016
29
1
3
Tycker det är konstigt för skotern tappa inte varv i slutet av förra säsongen. Nåja får prova byta till orginalremmen innan jag byter nått i variatorn. Tror ändå det är dax att byta grejer i variatorn, suttit i 300-400 mil hård körning.