800 Etec död!

palco

Aktiv medlem
11 okt 2009
70
0
6
Östersund
Var ute och körde idag, sen händer det som inte får hända!
Efter att ha lagt maskinen på sidan så stänger jag av den och bryter upp den igen. När jag sen startar så är den jävligt orolig på tomgången samt att så fort jag nuddar gasen så dör motorn. Detta går att upprepa ett par ggr och helatiden så vandrar tomgången mellan 8-900 upp till ca 1400rpm samt att det låter som att den bara går på 1 cylinder. När jag sen försöker dra igång den så är maskinen stendöd! :mad2:
Eftersom det såklart inte hände på en nypreppad led utanför en skidoo verkstad så ska jag försöka bärga hem eländet imorgon. Men det är ju klart att motorn har ju ändå gått 8 mil så det är väl dags att byts då! Samt att remmen har börjat fransa sig. Kan hända att min handlare får ett litet besök på måndag, om jag får hem den... annars får dom hämta den.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Kan någonting med nödstoppen ha hänt.
Min Summit har varit glapp i nödstoppen från å till.
Tråkigt att höra om remmen igen..(å även hela ditt missöde)

palco

Aktiv medlem
11 okt 2009
70
0
6
Östersund
Tänkte också på det, men eftersom den gick att starta direkt men gick orent så tror jag att det är något annat.

R

RevMan

gick gasen verkligen tillbaka till nollläget?
om gasvajern ligger och spänner så kan dom bli skitkänsliga på tomgången

palco

Aktiv medlem
11 okt 2009
70
0
6
Östersund
Den gick bara på en cylinder. Var upp på fjället idag och samma sak då. Starta på första rycket men gick jävligt orent och dog så fort man nudda gasen. Bogserade ner den från fjället och sen funka den igen felfritt hela dagen!?!
Misstänker att nån kontakt kanske glappa. Ska se om det har dykt upp några felkoder.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Har varit med när en 600 etec dog på exakt samma sätt.. Det var en spridare som inte fungerade. Garantijobb förstås.

molgan

Aktiv medlem
26 feb 2009
56
2
8
Kiruna
Jag har också fått eeprom 2 och motorlampan tändes. Skotern gick som i något nödprogram, bluddrade och misstände torts att jag lät den stå och startade om den några gånger. Lämnade in den på verkstad och tydligen var rave ventilen fel justerad.

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Eeprom02 på min med fast endast en gång och inget problem med motorgången.
Tror ni att det betyder kärvande avgasventil?

palco

Aktiv medlem
11 okt 2009
70
0
6
Östersund
Har inte varit dit ännu. Men eftersom rem nr 2 fransade sig efter bara 3-4 mil så finns det nog ett och annat att prata om...

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Puuh!
Fy fasen vad jag lider med er som har problem med era nya maskiner :(
Snart är det bara A-C M8 som finns kvar om man ska ha nåt som funkar..
Å det säger jag som aldrig riktigt gillat AC..men va faan..

Last edited:

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
min har då gått 20mil utan remmen börjat fransa.. dock dricker den olja mer än jag dricker öl på fredagar:)..

tyvär så kommer bara yamaha och BRP klara avgaskraven som kommer om något år (2012 har ja för mig???)..så då ryker polaris och kissens motorer:)