800 e tec

rmkpolaris

Medlem
13 nov 2013
7
0
1
Hej jag har en 800 eter som nöp till den var stum i kanske 5 seckunder inan det gick att dra i den. De jag undrar är om man på något sätt kan känna om veven har fått sig utan att öppna upp hela motorn. Ursäkta stavning är inte så bra på att skriva
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Hår hårt nöp den blev de tvärstumt från mer än 5000 varv? Eller nöp den halvsakta under typ 2 -4 sekunders tid från full gas? Om den nöp från full gas och då 8000 varv men den nöp under loppet av 2-10 sekunder har förmodligen veven klarat sig men om den nöp på mindre än 2 sek från full gas 8000v kan den ha vridit sig. De enda du kan kolla utan att klyva motorn är om vevaxeltappen på variatorsidan och tändningssidan kastar mycket. Sätt fast en indikatorklocka på motorblocket och indikatorklockans pill på vevaxeltappen så långt ut som möjligt och dra runt motorn. Jag törs inte säga hur mycket som en normal rotax etec 800 kastar men jag har läst att vissa kastar mycket vad de nu innebär men låt oss säga att om den kastar uppemot 1 tiondels mm kan man köra men drar de i väg 1,5-2 tiondelar är de vridet för mycket.
De kommer nog bättre svar på hur mycket de kan kasta redan från fabrik. Vissa vevar är såklart spoton men de låter som Rotax släpper igenom ganska snea vevar.
Du måste såklart rycka av cylindrarna och kolla hur allvarlig nypning de blev. Mest troligt har aluminium från kolven kletat fast i cylinder och kör man utan att ta bort det nyper den igen såklart. Om de hänt och de inte är så mycket material borta på kolven kan man slipa bort allt utstickande alu på kolven och ta bort alu in cylindern och köra vidare på kolven men en ny kolv är såklart bäst. Orsaken till nypning måste såklart hittas också typ igensatt spridare låter misstänkt. har du kört annan olja än brp olja så kan många oljer sota igen spridarna för de är extra känsliga på etec då de sitter i toppen. Kör enbart etec godkänd olja med andra ord och säkrast är just brp oljan.
 
Last edited:

rmkpolaris

Medlem
13 nov 2013
7
0
1
Hår hårt nöp den blev de tvärstumt från mer än 5000 varv? Eller nöp den halvsakta under typ 2 -4 sekunders tid från full gas? Om den nöp från full gas och då 8000 varv men den nöp under loppet av 2-10 sekunder har förmodligen veven klarat sig men om den nöp på mindre än 2 sek från full gas 8000v kan den ha vridit sig. De enda du kan kolla utan att klyva motorn är om vevaxeltappen på variatorsidan och tändningssidan kastar mycket. Sätt fast en indikatorklocka på motorblocket och indikatorklockans pill på vevaxeltappen så långt ut som möjligt och dra runt motorn. Jag törs inte säga hur mycket som en normal rotax etec 800 kastar men jag har läst att vissa kastar mycket vad de nu innebär men låt oss säga att om den kastar uppemot 1 tiondels mm kan man köra men drar de i väg 1,5-2 tiondelar är de vridet för mycket.
De kommer nog bättre svar på hur mycket de kan kasta redan från fabrik. Vissa vevar är såklart spoton men de låter som Rotax släpper igenom ganska snea vevar.
Du måste såklart rycka av cylindrarna och kolla hur allvarlig nypning de blev. Mest troligt har aluminium från kolven kletat fast i cylinder och kör man utan att ta bort det nyper den igen såklart. Om de hänt och de inte är så mycket material borta på kolven kan man slipa bort allt utstickande alu på kolven och ta bort alu in cylindern och köra vidare på kolven men en ny kolv är såklart bäst. Orsaken till nypning måste såklart hittas också typ igensatt spridare låter misstänkt. har du kört annan olja än brp olja så kan många oljer sota igen spridarna för de är extra känsliga på etec då de sitter i toppen. Kör enbart etec godkänd olja med andra ord och säkrast är just brp oljan.
Tack för svar !! Jag körde inte hårt kanske 40 km/h jämnt gas men det som var konstigt var att den nöp ganska snabbt har inte kört på brp original olja nåja jag får ta isär den i veckan och kika
 

rmkpolaris

Medlem
13 nov 2013
7
0
1
Hår hårt nöp den blev de tvärstumt från mer än 5000 varv? Eller nöp den halvsakta under typ 2 -4 sekunders tid från full gas? Om den nöp från full gas och då 8000 varv men den nöp under loppet av 2-10 sekunder har förmodligen veven klarat sig men om den nöp på mindre än 2 sek från full gas 8000v kan den ha vridit sig. De enda du kan kolla utan att klyva motorn är om vevaxeltappen på variatorsidan och tändningssidan kastar mycket. Sätt fast en indikatorklocka på motorblocket och indikatorklockans pill på vevaxeltappen så långt ut som möjligt och dra runt motorn. Jag törs inte säga hur mycket som en normal rotax etec 800 kastar men jag har läst att vissa kastar mycket vad de nu innebär men låt oss säga att om den kastar uppemot 1 tiondels mm kan man köra men drar de i väg 1,5-2 tiondelar är de vridet för mycket.
De kommer nog bättre svar på hur mycket de kan kasta redan från fabrik. Vissa vevar är såklart spoton men de låter som Rotax släpper igenom ganska snea vevar.
Du måste såklart rycka av cylindrarna och kolla hur allvarlig nypning de blev. Mest troligt har aluminium från kolven kletat fast i cylinder och kör man utan att ta bort det nyper den igen såklart. Om de hänt och de inte är så mycket material borta på kolven kan man slipa bort allt utstickande alu på kolven och ta bort alu in cylindern och köra vidare på kolven men en ny kolv är såklart bäst. Orsaken till nypning måste såklart hittas också typ igensatt spridare låter misstänkt. har du kört annan olja än brp olja så kan många oljer sota igen spridarna för de är extra känsliga på etec då de sitter i toppen. Kör enbart etec godkänd olja med andra ord och säkrast är just brp oljan.
En fråga till kan anledningen vara att jag lyckas tanka 102 oktanig bensin
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De är mycket trolig för vissa racesoppor bygger på att brinna långsammare som etanol som ex och då krävs fetare mappning. Som ex om du råkat tanka e85 så skulle den skära omg för då krävs 30-40% fetare mapp. Man måste såklart mappa om en maskin om man tankar racesoppa så de är nog den troliga orsaken.
Om du uppger exakt vilken soppa de va kan jag läsa vilken typ de är och lista ut om den kräver fetare mappning för de är inte helt säkert den kan även ha gett fetare gång och då va den inte orsaken då skulle maskinen bara gått allmänt sämre.
Följdfråga gick den sämre?
 

rmkpolaris

Medlem
13 nov 2013
7
0
1
De är mycket trolig för vissa racesoppor bygger på att brinna långsammare som etanol som ex och då krävs fetare mappning. Som ex om du råkat tanka e85 så skulle den skära omg för då krävs 30-40% fetare mapp. Man måste såklart mappa om en maskin om man tankar racesoppa så de är nog den troliga orsaken.
Om du uppger exakt vilken soppa de va kan jag läsa vilken typ de är och lista ut om den kräver fetare mappning för de är inte helt säkert den kan även ha gett fetare gång och då va den inte orsaken då skulle maskinen bara gått allmänt sämre.
Följdfråga gick den sämre?
Jo den gick sämre samma dag slog av när jag la in backen och bludra litegrann på tomgång. Jag fick bränslen av en som kör rallycross han vet inte själv om det var 102 oktan men mest troligt . Och har tittat kompen idag och den är helt komplös på högra cylinder så den kanske har spikat hål i kolven ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Ok vet han vad soppan heter så vore de bra men den är starkt misstänkt. Ja de är nog hål i kolv eller helt helt fastkletade kolvringar men om den är helt komplös så är de nog hål i kolv. Om de är större bitar borta från kolven typ bit borta på kjol som är större än 40x40mm så måste du även kolla skaka på avgaspipan så inte den biten sätter fast sig längst bak i stingerröret innan ljuddämpare! Om man kör med en bit som sitter fast där nyper den igen omedelbart!
Rensa ur vevhuset noga bara och byt bägge kolvarna samt ev en cylinder så är de nog bara att åka igen. Men obs om den gårm lilla minsta konstigt när du satt ihop den får du inte köra en meter till utan att kolla bränsletryck och spridare! De skulle jag göra ändå för säkerhets skull för de är inte 100% säkert att de va soppan som dödade den. Skicka räkningen till rallyåkaren :)
 

rmkpolaris

Medlem
13 nov 2013
7
0
1
Ok vet han vad soppan heter så vore de bra men den är starkt misstänkt. Ja de är nog hål i kolv eller helt helt fastkletade kolvringar men om den är helt komplös så är de nog hål i kolv. Om de är större bitar borta från kolven typ bit borta på kjol som är större än 40x40mm så måste du även kolla skaka på avgaspipan så inte den biten sätter fast sig längst bak i stingerröret innan ljuddämpare! Om man kör med en bit som sitter fast där nyper den igen omedelbart!
Rensa ur vevhuset noga bara och byt bägge kolvarna samt ev en cylinder så är de nog bara att åka igen. Men obs om den gårm lilla minsta konstigt när du satt ihop den får du inte köra en meter till utan att kolla bränsletryck och spridare! De skulle jag göra ändå för säkerhets skull för de är inte 100% säkert att de va soppan som dödade den. Skicka räkningen till rallyåkaren :)
Okej Jajemen han ska själv komma och skruva idag 😂 tackar för dina svar 😀