800 e-tec går dåligt

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
(Ski-Doo Summit 154" 800 e-tec 2013)

Startade upp skotern igår och den verkade misstända med jämna mellanrum, tänkte att det går till sig efter en sommar stillaståendes. Varmkörde och körde in i garaget.
Gjorde försök att starta den igen efter några timmar, då ville den knappt gå och instrumenten vaknade inte direkt, någon sekunds fördröjning och när instrument väl tändes så la skotern av. Gjorde ytterligare försök, efter att jag sprayat lite lätt med 5-56 på instrumentkontakten. Fick gasa för att hålla liv i skotern. Gick dåligt, instrument betedde sig lika som tidigare, men så länge jag gasade höll sig allt igång men gick dåligt. Märkte att den börja svara lite grann vid gas, inte så att det gick bra, men att man kunde höra livsgnistan lite grann.
Funderade på om det kan vara gammal bensin, men jag vet inte det?

Tilläggas ska att jag tog bort huven mellan första och andra uppstarten men återmonterade alla kontakter, slangen och insugsröret.
Fundering kring det;
Ska det vara glipa mellan insugsröret och gummibälgen i huven? Jag upplever det som att röret inte är centrerat i gummit. Snabbanslutningen för insugsröret till luftburken sitter som det ska, hoppas jag, kan ju inte riktigt se på insidan så att säga.

Mycket tacksam för all hjälp jag kan få.

(ursäkta för eventuell osammanhängande problembeskrivning)

MVH

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Min nyinförskaffade T3-15 vägrade starta när jag ville flytta på den. Det verkar som att konserveringen i våras och sedan korta förflyttningar, av och på släpvagnen vart för mycket för stiften, efter en rengöring så startade skotern på engång. Ett stift kanske har kladdat igen åt dig. Det är ju en enkel grej att kolla...

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Vissa Etec har haft problem med reedventilerna, det ger också problem med dålig gång.

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Är batteriet helt uppladdat? kan faktiskt bli så om det inte är helt uppladdat.. eftersom mätarna slog ifrån..skoterns laddning är för klen att ladda upp batteriet samtidigt som det ska förse elektroniken med ström.. upplevde samma sak på motorcykeln.. kanske inte så troligt men ett tips är det ju:)

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
[video]https://youtu.be/47yvcIKlGkE[/video] Så här går den, notera gången i förhållande till gaspådrag. Har kollat stiften och det är gnista på båda. Byta bensin som nästa steg?

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Byt bensin men framförallt byt stift!

Den låter att gå på en cylinder och tändstift samt soppa är billigt och väldigt troligt.

(Konservering+dålig soppa kan knäcka/sota stiftet. )

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.905
888
113
Kramfors
[video]https://youtu.be/47yvcIKlGkE[/video] Så här går den, notera gången i förhållande till gaspådrag. Har kollat stiften och det är gnista på båda. Byta bensin som nästa steg?
Gnista på stiften säger inget byt stift!! Ladda batteriet är också ett bra tips men de kan även vara väck. Mät volten och laddningsströmmen om den nu inte blir bättre av laddning och nya stift.

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Den beter sig väldigt snarlikt som min båtmotor (optimax, direktinsprutning) när jag hade trasiga reeds. Den tjuvstannade ibland på tomgång, gick dåligt på tomgång och vandrade i varv på tomgång samt tappade ork. Ökade jag tomgången med ca 100rpm så gick den mycket bättre medans din ändå verkar vara orolig, dock är det V6 mot 2cyl.

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Bytte soppa och stift, gjorde susen. Började med att byta soppan och det blev faktiskt bättre då, men misstände dock. Bytte stiften och sen gick den kanon :)

Tack alla för de tips jag fått!

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Hur funkar indexeringen av stift när man byter själv? Har hört det är rätt viktigt på etech? Eller har du bara dragit dit dom på måfå?

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Viktigt på 600 fick jag höra, spelar ingen roll på 800. Utlåtande från verkstad. Hurvida det stämmer har jag inte en aning om, min funkade då på måfå.