800,850 eller 9R?

JFKsenior

Ny medlem
14 okt 2025
2
0
1
34
Sweden
Tjena, skulle behöva lite råd och tips gällande skoter för säsongen!

Jag har idag en polaris PRO rmk 800 154” från 2018 (axys) som jag köpte lite impulsivt för att ta skoterkort och se om skoterkörning är något jag vill fortsätta med!

Då jag bor i södra Sverige blir det mestadels åkning i sälen eventuellt att man tar sig upp till jorm!

efter research insett att en khaos kanske hade varit ett roligare val som en första skoter för den typen av körning man vill åt! Då jag tycker min Pro RMK är framtung och jag vill ju kunna åka rulle mellan fastkörningarna!

nu till frågan:
Ska jag uppgradera min pro rmk med variatorkit, khaos ombyggnadskit + ny 3” matta
Byta in min mot en nyare Khaos 850
Eller gå upp lite i pris och ta en 9R istället?

Min budget ligger på ca 150-180
Man har ju sneglat på en 146” också men jag stöter på motstånd av dom man ska åka med och menar på att 146” är för kort för skogskörning i berg och att jag endast kommer köra fast (nog för att man redan nu kör fast hela tiden) jag vill bara ha så roligt som möjligt mellan fastkörningarna medans man successivt lär sig köra skoter på riktigt.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.317
1.134
113
Stora Blåsjön
Måste bara fråga vart hittar du dessa berg i sälen och jorm? :)

Allt beror givetvis på pengar.
Men en 2018 800 är den bästa årsmodellen av axys, riktigt pigg motor, man skulle nästan kunna säga som en 9r fast mindre effekt.
Bygg om den till en 146" med challenger extrem matta, 36-37" framvagn och ett variatorkit. givetvis ska chassiet vara shorty så kommer du inte köra fast. Byggde en sådan maskin till min bror som är nybörjare och han stortrivs på en, och jag slipper hjälpa han loss lika mycket, han har kört 163 och 155" innan.
Annars har du råd så köp en 9R 146 istället.
850 in är inte en jätterolig motor om man inte köper typ en 25a för den verkar gå bra, gillar 800an bättre.

JFKsenior

Ny medlem
14 okt 2025
2
0
1
34
Sweden
Allt är väl relativt tänker jag, den otroligt begränsade skoterkörningen jag gjorde i min ungdom var att burka på någon äng, jag kanske skulle ha behärskat mig lite med ordvalet, jag syftade väl inte direkt på bergen i Kanada som kräver turbo till och med 😃.

Jag trodde generellt att en 146 duger alldeles utmärkt i våra svenska ”berg” men då jag inte besitter någon större erfarenhet så får man ju lita blint på folk i sin omgivning.

Är det värt att lägga ner tid och pengar på att bygga om befintlig skoter, eller ska man unna sig en 9r på en gång?

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.899
131
63
Skellefteå
Om det är värt det eller ej kan bara du svara på. Men en ny 9R har ju 5 års garanti, det har inte en 2018's 800. Kan vara nått att tänka på.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.317
1.134
113
Stora Blåsjön
Jag trodde generellt att en 146 duger alldeles utmärkt i våra svenska ”berg” men då jag inte besitter någon större erfarenhet så får man ju lita blint på folk i sin omgivning.

Är det värt att lägga ner tid och pengar på att bygga om befintlig skoter, eller ska man unna sig en 9r på en gång?
En 146 duger absolut, du kommer ha roligast i ditt kompisgäng, kör mest bara i jorm och det finns inga dagar eller ställen en 146 inte duger till.
En 9r är ju helt färdig från fabrik så köp en sån om du har möjlighet, det enda jag kan tycka man kan byta är mattan för att få den lite mer rolig, original mattan är rätt mjuk och vill mest spinna. Men samtidigt väldigt förlåtande så som nybörjare kan det va en bra början så den kan man väl vänta med.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.640
109
63
Örnsköldsvik
Tycker det beror lite på hur duktig du är och vilka man kör med.

En kompis köpte som helt grön en 146 (Förvisso Lynx Boondocker så framkomligheten är betydligt sämre), superrolig maskin men han tvekar lite för mycket och hade nog funkat bättre med en längre maskin. Främst då vi andra har 155.

Är själv fegare än man vill vara och ingen tvekan att det är mer förlåtande med 155. Sen är man väl lite sugen på 146 för med dagens "shorty" maskiner kör man typ aldrig fast, inte ens en fegis som en annan. Men är man lite ovan och kör lite tvekande ibland så hjälper de extra tummen mycket.

Sen blir ju en PRO-RMK ganska "platt" i sitt beteende, grymt när man ska klättra men tråkigt mest hela tiden annars =)

Men gillar du inte och byta bara för att så hade jag nog också gått på en 9R 146. Större kylare får du också =)
Sen får du hoppas på lite snälla polare i början kanske, men roligt kommer du ha. Skoter är en hobby. Hobbs är inte förnuftiga. Köp det du vill ha, inte det man borde ha =)

Reactions: mas