8 kuggas non slip?

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Hur kommer 8 kuggars non slip att fungera på en rev 600 sdi -04.
Har möjlighet att köpa 44 mm mattor väldigt billigt, men då med 2,86 delning.
Och enda brps non slip hjul till 27 mm sexkantsaxeln är ju 8 kugg.


Är det att rekommendera att sätta 8 kuggars och vad kommer att hända, blir det samma effekt som att man drevar ner och hur påverkas det i övrigt.

(gäller min brors skoter)
 

Braak

Välkänd medlem
24 okt 2010
194
0
6
Skellefteå
8t är faktiskt att föredra på just -04 för annars tar tänderna i boggieskenorna som då måste kapas... ett problem är att hastighetsmätaren inte kommer att visa rätt eftersom axeln kommer att snurra fortare än orginal... om man inte bryr sig om de så är det bara att köra på... får ju nerdrevningen på köpet då oxå :) Kan inte översättningstabellen på drev vs drivhjul men det kan säkert nån berätta :)
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Har i bakhuvudet någonstans att om man går ner 1 kugg på drivhjulen motsvarade det 2 kugg på lilla drevet. Inte helt 100. Kan ha varit 1 kugg också.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
tror The_Yamaha är ute på rätt sår. Har för mig att gå ner ett snäpp på drivhjulen ger ca 7% i nerdrevning. Räkna lite fort och tror att de blir om man går ner från 9 till 8 så blir de nästan 2 kugg på lilla drevet. Om jag inte nu är ute och cyklar vilket jag inte tror:)
 

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Ok, låter bra, då slipper man kanske dreva ner då.
lite variatorfix på det då så ska det väl bli nice.
Blir ju lite brantare "sväng" för mattan, så lite grann bromsar ju det
upp "nerdrevningen" så att säga.
Tack för svaren iaf. :)
 

Wiseco

Medlem
5 maj 2010
38
0
6
om du räknar ut den procentuella minskningen på omkretsen på drivhjulet så kan du ju ränka ut den motsvarande minskningen på lilla eller stora drevet, då får du ut exakt utväxling om ja inte tänker helt fel, om ja inte minns fel fick jag en nedrevning motsvarande 1,7 kugg på lilla drevet när jag bytte till 2,86 8t