700cfi + GPS

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Hej, har en Polaris 700cfi -07 utan batteri och ska koppla in ett 12V uttag.
Har mät lite i skotern och hittade längs kabelstammen ställen där det finns 14V. Där hade jag tänkt sno lite ström.
Letade dock upp lite dokument där det står att det är Chassi Power up ställen.
Verkar som man ska koppla in ett batteri där för att ge skotern ström om den inte funkar som den ska.
Vad händer om man plockar ström därifrån, funkar det?

Är det något annat ställe där ni rekommenderar att man tar ström från istället?

Syns även ett ställe där det står att det finns "accesory power", där måste man kunna koppla in sig, men vart är det? =)







Väldigt tacksam för hjälp!
 

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
kolla på magsidan uppe mot styret till strax under plasten(sitter fast snörpat på ramrören om jag inte minns helt åt pepparn), där har iaf 06an sina aux uttag
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Himla tur att det är samma sida då.
Nåja Polaris har 12 cigg uttag som orginaldel med likriktare monterad på uttaget. Vilket du behöver om du ska ha till GPSn. Du slipper då krångla med att löda o koppla med egen likriktare.
Bara att beställa av närmaste handlare.
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Till repeter:
Jag har kollat elschemat och läst på lite, verkar som att efter voltregulatorn (vilken kommer nästan direkt efter statorn) så är det DC som gäller, den ska göra omvandlingen. Så borde väl inte behövas en likriktare?

Vad står pto för då? :)
 

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
Nae på aux pluggarna är det lik iaf.

PTO=Power Take-Off :p (variatorsidan alltså)
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Jag har studerat elschemat noggrant nu. De kontaktdon som ligger bredvid kröken är då chassi power up. Dom går till exakt samma splice som Aux-pluggarna.
Således är det inga problem att koppla in sig där, då slipper man dra från lamphuset.
 

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
Så kan du säkert göra men du borde ha därför ämnade aux pluggar i närheten av där jag sa...om du nu vill ha strömmuttaget på konsolen så är det ju närmare att dra därifrån, kan fixa en bild senare idag om du vill se hur dom sitter på min
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Ja det vore hur bra som helst!
Har inte skotern i närheten utan den är 8 mil bort, så är svårt att kolla exakt hur allt sitter nu.
Men släng upp en bild så är jag evigt tacksam, ja tacksam i ett tag iallafall ;)
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Trodde du ville ha 12v uttaget på "instrumentbrädan". Ska väl finnas färdig kontakt där.
Sen kan man ju fundera varför polaris då har 12v uttag med likriktare som orginaldel.
DC är det likström?
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
DC = Direct Current, likström alltså.
Ja det är väldigt konstigt att den ska ha en likriktare, men när man mäter på kontakten kommer det ut likström så.

Har bockat en plåt som ska sitta på styrhöjaren, tänkte ha 12V uttaget under huven, vill inte såga hål i huven.
Så då blir det bättre att inte använda sig av aux-uttaget uppe vid lamprna.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
A fan det är så.
Men igentligen har du svarat på alla dina egna frågor själv. Men det är bra du skriver så vi andra kan göra lika om vi vill
 

qvisten

Välkänd medlem
10 feb 2009
268
0
16
Ovanför lappen på broms slangen är det en vit kattstrypare som håller fast en av kontakterna, ungefär där satt dom innan jag var och fipplade runt(två kontakter ska det vara)
2012-02-17_08-51-24_618.jpg
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Repeter: Det har du nog rätt i, men behövde ett bollplank antar jag, sen har ni varit väldigt hjälpsamma tycker jag.

Qvisten: Perfekt, tack för bilden, ska kolla där om jag hittar något.