700 ves cylinder sprucken

sigge_1989

Aktiv medlem
16 mar 2007
74
0
6
Umeå
Ena fästet på cylindern har spruckit och lossnat. Har svetsat den en gång men nu har det spruckit igen. Går de på nått sätt att rädda den eller är de bara o köpa en ny som gäller?

Kanske är någon som sitter på en 700 Ves cylinder som man kan få köpa?
 
Last edited:
R

Robin

Var på cylindern har det spruckit? är det en av de yttre väggarna så ser jag ingen anledning till varför det inte skulle gå fixa.
 
R

Robin

Om det är ordentligt svetsat och har spuckit så lär det ju spricka igen så jag hade då satsat på en ny cylinder istället.
 
R

Robin

Skoterskrotar kan ju ha men från egna erfarenheter hitills tycker jag dom har väldigt litet utbud. Billigast hade nog varit ebay om man vågar sig på dvs.
 

sigge_1989

Aktiv medlem
16 mar 2007
74
0
6
Umeå
mmm. de är ju det:hmmmm2: har hört med dom flesta skoterskrotar och demonteringar, men dom har inget.. Ska ringa till motorhuset i östersund o höra vad dom tar för en ny på måndag. Ja tror de kommer svida lite i plånkan...
 

Gundeman

Aktiv medlem
30 jan 2008
88
0
6
46
Tväråfors, Byske
Det finns nåt som heter Alutite, de e i princip lödtenn för alu legeringar. Man värmer bara upp grejerna till ca 400 grader och stryker på det. Inget fluss behövs, bara rena ytor.
Och Ja, de låter som svammel, det trodde jag också tills jag såg det med egna ögon, säljaren lödde ihop 2 plåtar och bröt i dom, och det var inte fogen som gav sig! :)
Kostar 240kr på Jula, men de e de värt :)
 
R

Robin

Det finns nåt som heter Alutite, de e i princip lödtenn för alu legeringar. Man värmer bara upp grejerna till ca 400 grader och stryker på det. Inget fluss behövs, bara rena ytor.
Och Ja, de låter som svammel, det trodde jag också tills jag såg det med egna ögon, säljaren lödde ihop 2 plåtar och bröt i dom, och det var inte fogen som gav sig! :)
Kostar 240kr på Jula, men de e de värt :)
Du det där lät jäkligt intressant, du vet inte om det finns någon annan stans att inhandla?
 

sigge_1989

Aktiv medlem
16 mar 2007
74
0
6
Umeå
Det finns nåt som heter Alutite, de e i princip lödtenn för alu legeringar. Man värmer bara upp grejerna till ca 400 grader och stryker på det. Inget fluss behövs, bara rena ytor.
Och Ja, de låter som svammel, det trodde jag också tills jag såg det med egna ögon, säljaren lödde ihop 2 plåtar och bröt i dom, och det var inte fogen som gav sig! :)
Kostar 240kr på Jula, men de e de värt :)
Grannen pratade om något sånt där med, men de är lite svårt o fatta vad han säger då han är nyinflyttad från tyskland. Ska höra med han vad han hade.

Tack för tipset !
 

Snödykaren

Välkänd medlem
4 jan 2008
168
0
6
Borlänge
Alutite funkar bra men det är inte så lätt som det verkar. Man måste hålla sig innom en ganska snäv temperaturområde när man värmer så det bästa är om man har en varmluftspistol med digital inställning. Blir lättare än med gasol. Har själv lagat båtpropellrar och en transmissionskåpa till crossen och en kylare till bilen med det så det funkar bra. Träna lite på nått billigare först kanske.
 
R

Robin

Hur pass starkt är det om jag får fråga? Kan inte tänka mig att det ens går att gämföra med en ordentlig svetsfog eller?
 
R

Robin

Och verkade inte alls dyrt det där heller, ca 1000lappen för en ny cylinder, och med frakt å tull så kommer du nog ändå garanterat tjäna en hacka istället för att köpa från polaris åf i sverige.
 

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
Är det inte den på bilden ovan du har? För de är inte lika kolla vid utblåste fästena på sidorna där är mycket högre än vad det är på bilden ovan + att det är inga borr håll i dom. Om du nu fattar vad jag menar
 

sigge_1989

Aktiv medlem
16 mar 2007
74
0
6
Umeå
Är det inte den på bilden ovan du har? För de är inte lika kolla vid utblåste fästena på sidorna där är mycket högre än vad det är på bilden ovan + att det är inga borr håll i dom. Om du nu fattar vad jag menar
Va svammlar du om? jag ser då inga skillnader på min och den. Utblåsfästena? dom är ju lika?