700 redtop bluddrar på 3/4-gas

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Min redtop 700 bluddrar kraftigt på 3/4-gas. Bara då, upp till 1/2-gas och på fullgas går den bra.

Det går inte att ligga på 70-80 på sjön, då mööar den ihop.

Jag har inte upplevt detta på de 3 år jag har haft den, det är det konstigaste i allt detta.

Fögasarne är rengjorda. Variatorerma är servade. Allt är original, förutom 2 stegs nerbestyckning på huvudmunstyckena. Har även testat att betstycka upp till original, men då blev det ännu värre.

Förslag?
 

henkek

Aktiv medlem
6 feb 2012
64
1
6
Hammerdal
Inget som hänt med luftburken, att den klabbat igen på nåt vis? Det kanske är något i chokmekanismen som hängt sig?
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
testa å körat utan tanklock om de blir vacum i tanken, för de låter som bränslebrist. Annars kolla filter, först i tanken sen om du kör med nått innan pumpen och sen sitter de minimala silar uppe på nålventilerna.
VMaxen min gjorde precis lika första vintern jag hade den, pga att ventslangen till tanken låg ner till sekundären å sög in remdamm.
Bytte tank till slut.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Hmm, ska kolla, har dock provat köra utan tanklock och det blev ingen skillnad. Ska prova igen dock.

Ska även ta och bestycka den exakt enligt Yamahas tabell (huvud/låg/nålar/lågfart), så jag kan utesluta det. Det behövs bara 1 st nytt munstycke + 1 timmes skruvning.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ta lös och kolla reedventilerna när du tar lös förgasarna, iofs borde de inte vara dom när den går bra på låga varv. Men det tar ju inte många minuter extra att kolla det.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Det sjuka är att den går som ett skott i hela registret, förutom 3/4-gas... Märkligt.

Ombestyckning ska provas, sen får vi se.
 

Speedo

Välkänd medlem
9 mar 2011
114
1
6
Täfteå
Jag är absolut ingen expert men... Om den gått bra innan med just den bestyckningen borde det ju inte vara det. Jag brukar tänka att det är någon förändring som är gjord eller något som hänt från att den gått bra tills att den börja gå dåligt.

Vad jag lärt mig är det nålarna som påverkar bränsleblandingen mest just där kring 3/4 gas. Har du kollat så det inte är nåt skumt med dom? Om jag vore du skulle jag börjat med att ta lös trottlarna och se över dem och nålarna/positionerna så de ser okey ut.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Har beställt 1 st 142,5-munstycke idag. Ska bestycka till 100% enligt yamahas spec. Samtidigt passar jag på att kolla flottörnivån. Flea saker samtidigt, så att det blir helt omöjligt att säga va som var fel. ;)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Huvud: 142,5 / 141,3 / 141,3 (2 steg ner)
Lågfart: 45 (std)
Nål, läge: 3 (std)
Luftskruv: 1,5 varv

Den går som sagt bra på alla varv förutom 3/4 och stiften ser bra ut.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Kolla om du klämtihop utblåset .
Och du är säker på att variatorerna inte tjärvar en aning?
kolla även vacumpumpmembranet i bränslepumpen att det är stentätt. Ta lös slangen som går från bränslepumpen till vevhuset och sug fast tungan i den slangen (fäst i pump). Tungan ska då sitta fast i slangen stumt. Läker detta membran kan man få suergurglingar vid olika varv viket är mycket vanligt.

Byt även tändhattar eller mät upp dem för yamaha tändhattar kan tappa kontakten helt inne i tändhatt så gnistan måsta hoppa över problemområdet. Jag skulle bytt ut dem mot NGK hattar vare sig de funkar eller ej för de är junk.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Var köper man tändhattar som passar? De verkar vara ok (mätt) men kan vara bra att veta. Yamaha är för dyra.

Tittar till gasarna o tankavluftningen nu. Avluftningen, var sitter den slangen?
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
stycka ner på lågen!
min V-max 700 höll på lika, har för mig jag sänkte ett steg på högfart och två steg på lågfart, då slutade bluddret helt och den gick rent och fint men tvekade en aning när man tröck på, ett steg på lågen kanske kan vara lagom.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Idag ska jag testa den bestyckning som Yamaha föreskriver för 100-500 meter, -7 - -18 C:

Huvud 1432,8/142,5/142,5
Låg 45
Luftskruv 1 3/8 varv
Nål läge 2,5.

Återkommer med rapport. Ska även testa lite andra gejor.
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Idag blev det 5 mil. Inuti en gran är det...grönt. Skotern klarade sig, jag har sträckt ljumsken. :/

Bestyckning: 1 steg ner, helt enligt yamahas spec.
Förgasarna är rena inuti.
Flottörnivån är inom toleranserna.
Provblåste i tankavluftningen, den verkar funka.

Och så här är det när man kör på sjön:

- vid exakt 3/4-gas så bluddrar den. Det går inte att köra jämn 3/4 gas. Störigt.
- på fullgas går den bra, men uppåt toppfart sjunker motorvarvet till...7000 rpm! Kanske en effekt av mina tunga inre nitar, kanske totalvikten blir för tung?


Mysteriet fortsätter...
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jag börjar misstänka att det kan vara tjarv i nån av variatorerna. För om man gasar 3/4-gas från start, då går den som ett skott upp till ca 70, då och först då börjar det bluddra. Vilket tyder på att det är ett problem som är relaterat till hastigheten/läget på variatorerna på nåt vis.
Det som talar emot att det är variatorerna är att de är helt genomgångna, allt förutom inre bussningen i primären.

Vad tror ni? :)
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Nästa steg:
* Kolla variatorlinjering & motorfästen. (Verkar vara ok men ska kolla ändå.)
* Byta bussningen i rörliga primärskivan. (Så är det gjort.)
* Sätta tillbaka originalvikterna i primärarmarna. (Så är det 100% original det också.)
* Testa köra med förvärmen avslagen. (Det ska den vara enligt yamahameken jag pratade med idag.)

Plus montera tillbaka backen. Har fått tag i 22t-drev, vilket tillsammans med backens nedre 39t-drev blir näst intill korrekt drevning. (Nu har jag samlat på mig drev 20-21-22-23. :) )