700 kubik

satur9

Medlem
20 feb 2009
19
0
1
Hej allihopa, är rätt ny här på forumet,så får be om ursäkt om det redan skrivits om detta, har sökt och inte hittat nåt iaf. har en fråga angående 700 kubik överlag, varför har alla utom Polaris mig veterligen slutat tillverka 700or?

För mig är det den ultimata motorn när det gäller 2 takt, eftersom jag anser att 600an saknas det där lilla extra pulvret än idag faktiskt, och att 800an är vad jag fått för mig en motor som håller sämre och dyrare försäkring. Kanske jag som är ute och cyklar nu, men är det bara så att den har blivit överflödigt mellansegment? :(
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Förmodligen anser tillverkarna att det är väl litet effektglapp mellan 600 och 800 för att tränga in en ytterligare storlek där. Däremot så har du till viss del rätt, Polaris Dragon 700an jag hade, (-08 SB), gick silkeslent, billigt, vasst och fint när dom äntligen sent våren -08 fick ordning på mappningen.

Däremot så det du säger om försäkringen tror jag inte på, alla 600 och uppåt har väl snudd på identiska premier, det går väl en gräns på 100 kusar och allt över det räknas som sportmaskiner och har ungefär samma premie, däremot skiljer det rätt mycket mellan bolagen vad det kostar
 

satur9

Medlem
20 feb 2009
19
0
1
ja just de , tycker det är oerhört synd iaf. För om man ser till ens personliga favoriter så är ju F7an, srx 700, viper motorn, liberty 700an, riktigt fina motorer. Som kommer bli mer ihågkomna mer eftertraktade än motsvarande 800or, tror jag iaf.