600sdi vände från back till fram den dog och sen startar den men varvar inte upp alls

sebkar

Medlem
19 jan 2012
12
0
1
Finnträsk
Motorn sitter i en summit 06:a utan elstart. Jag tryckte in rer knappen för att vända från back till fram. den vände men dog efter en sekund. Nu startar den men surar och ryker som fan för att sen dö. Den varvar inte mer än några hundra varv hur jag än gasar. Det händer inget när jag trycker in rer knappen. har bytt stift och kollat alla säkringar. Någon som har nån ide om vad felet kan vara?

pro_climber

Välkänd medlem
22 dec 2007
808
3
18
Vindeln
Sv: 600sdi vände från back till fram den dog och sen startar den men varvar inte upp

Låna en kompmätare och testa kompet. Kolla så att det inte är något glapp i kablar osv. DESSen brukar kunna ställa till det. Gammalt bränsle??

aka__

Medlem
17 jan 2007
40
0
1
Haparanda
Sv: 600sdi vände från back till fram den dog och sen startar den men varvar inte upp

Jag hade på min 600 SDI att den ibland kunde dö när man skulle använda rer, men när jag startade den igen (ingen elstart) så hade den alltid frammen i, oavsett om den dött med backen i.

Och det är som sagt ofta lite glapp i dessen, men då borde den pipa, det gjorde min sdi iaf.

sebkar

Medlem
19 jan 2012
12
0
1
Finnträsk
när den startar så står varvräknaren kvar på noll och hoppar bara till ibland nästan som att den vill vända till back men motorn startar framåt och fortsötter så tills den stannar. kännas som att det är varvstopp på typ800rpm hur jag än gasar så ryker det bara mer men inga mer varv. jag har haft isär rer knappen och det paketet men inget konstigt där och när skotern är av och jag trycker in rer knappen så startar den pumpen och lampor som vanlligt utan att några felindikationer blinkar. dessen glappar ofta i vanliga fall när jag startar den men då går den ju ändå upp i vanlig tomgång så det är ju knappast det som är felet. kompet kan ju heller knappast orsaka detta eftersom att den starta direkt hela tiden och felet kom mycket plötsligt.
Är jag verkligen den första att råka ut för detta på en såhär gammal motortyp??

Snowwolf

Medlem
30 dec 2012
8
0
1
Tjabba!
Kolla de svar jag fick när min gamla MXZ700 inte ville varva upp, den rök och betedde sig så som du beskriver din betydligt nyare motor. (2012-12-30 18:06)
Klipp till på nödstoppen och vicka ordentligt på DESSen.

kan vara så enkelt!

/ Snowwolf

sebkar

Medlem
19 jan 2012
12
0
1
Finnträsk
Låter ju verkligen som ett liknande fel men jag har provat banka på nödstoppen och haft loss kontakten till den men ingen skillnad. Blir att besöka ÅF snart för att läsa av systemet o se om man kan få nån ledtråd men han jag pratade med på telefon lät lika frågande till problemet som jag är så vi får se vad det kan ge.

sebkar

Medlem
19 jan 2012
12
0
1
Finnträsk

Hittat och fixat felet. Det var ett stift i en av kontakterna till voltregulatorn som ärgat av. Knepigt att hitta då BUDS inte visade nått annat än för hög volt till luftsensorn man vi gissade lite då den svängde mycket i laddningen. klippte bara av kabeln utanför kontakten och skarvade med en klämma:) nu går den klockrent igen