600sdi startstrul

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Min mxz 600sdi startar alltid på 2'a eller 3'e rycket och trummar upp till 2200rpm, sen när den är varm går den ned till 1700rpm.

Nu idag fick jag inte igång den efter typ 20 ryck i snöret. satte laddare till batteriet men det visade sig vara fullt och inte i behov av laddning.

Efter ytterligare ~10 startförsök gick motorn igång men låg initialt på 1100-1200rpm innan den gick upp i sin normala fart, alltså 2200rpm och sen till 1700rpm då den var varm.

Har kört en sväng och den startar helt normalt nu.

Har haft -25c och -20c i de två dagar skotern stått och idag är det -20c. Men jag har startat skotern förut på 2'a eller 3'e rycket i samma temp förut utan problem. Nått man ska kolla eller serva?

mxz x 600sdi, -08. 45mil på mätaren.

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
första starten för i år? släng i lite ny soppa så kommer de göra susen
Nej, jag köpte skotern i höst och har 45mil den här vintern. har full tank, fräsch 95okt

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Nej, jag köpte skotern i höst och har 45mil den här vintern. har full tank, fräsch 95okt
Min personliga uppfattning, vad än instr böcker, fysikaliska fakta, energiinnehåll , tyckare säger, kör på 98.
Med dagens låga kvalitet på bränslet och med den lilla etanolinblandning bränslet har är det värt de extra örena för att om möjligt försöka undvika diverse små skitproblem på sikt.

Kontrollmät också batteriet att det ger det de ska, även om en laddare visar att det är fulladdat så kanske det inte släpper ifrån sig tillräckligt med kräm, på en 08 är det ju 2-3 år gammalt beroende på när maskinen producerats och sen beror det på hur den förvarats/underhållits tiden fram till nu

Annars, 45 mil på mätaren, innebär det att du startade på 0?

I så fall kan du ha passerat inkörningsperiodens ca 10 H, egentligen +/- 2 h beroende på körsätt och förhållanden under inkörningen men det sköter datorn om.
Är det så, serva och säkerställ att de justerar tomgång och TPS samt att programvarorna i övrigt är de det ska.

tobiasutter

Medlem
2 feb 2008
32
0
1
Har likadan motor i min och när det varit som kallast så har min också behövt ganska många drag för att starta. -20 och under är ju inte optimalt.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Saker som brukar spöka på SDI:

Säkringar; kolla om hela/dålig kontakt.
Relä till bränslepumpen; Klickar det till i det? Går pumpen?
Slangen i tanken; har spruckit pga dålig kvalité på vissa modeller.
Bränsletrycksregulator; Ska hålla trycket på 58 PSI, sitter i tanken
Spjällhus/reedkorgar; Rengör! Brukar samlas massor av remdamm där.

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Idag sparkade motorn igång på 3'e rycket, alltså helt normalt. Lät den värma upp medan jag klädde på mig och sen tog jag mig ca:75m innan det small till utan bara fan i variatorn.
När jag öppnade visade det sig att remhöjds-justeraren rallat lös och hoppade upp i primären så det skramlet hördes till grannkommun. (jag trodde motorn var på väg ut genom huven)

Nåväl, lullade till Ski-Doo och lämnade in på 50-milaservice.

So far... Känns halvbra kvalitetsmässigt.

Attachments

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Loctite, dras med 10 N, ett kvalitetsproblem de haft vid "assembly line" men upptäckt för länge länge sedan, borde varit åtgärdat av ÅF innan försäljning

this_is_me

Välkänd medlem
17 sept 2009
172
0
6
Bygdeå
Test005 det låter ju lite suspekt, men jag vet att alla 08 or som dom sålde på nolia va det gamla batterier i dom bytte bara ut på dom som det behövdes, fråga om det är gjort på din, annars kan det vara det som spökar. min ville gå igång i typ 4 sek sedan dog den bara, laddade batteriet fullt och kom typ en kilometer innan det blev urladdat :/

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Test005 det låter ju lite suspekt, men jag vet att alla 08 or som dom sålde på nolia va det gamla batterier i dom bytte bara ut på dom som det behövdes, fråga om det är gjort på din, annars kan det vara det som spökar. min ville gå igång i typ 4 sek sedan dog den bara, laddade batteriet fullt och kom typ en kilometer innan det blev urladdat :/
Yes, det är tyvärr inte högsta kvalitet på batterierna, oanvänt i ett par år utan underhållsladdning tål de ibland inte , även om de momentant ger rätt ström så kan enskilda celler vara kass,...
Hursomhelst gäller ju garantin från ibruktagande så en seriös handlare ger dig ett nytt.

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Mailade Motorbolaget Umeå och de ringde upp på en gång.
Grymt bra service! De fick numret till ski-doo verkstaden där min skoter står och ska lösa mina problem garantivägen.

(D.e.s.s uppdatering, ny oljeburk (pga läckande lock + felaktig givare), läckande kedjehus, nytt batteri, ny varariatorjusteringsgrej)

Tummen upp för bra och blixtsnabb service!

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
Ang. att den ligger på dryga 2000 rpm just när du startat den är pga ett kallstartsprogram. Du ska låta den stå på tomgång tills den sjunker till 1600-1800 av sig själv, annars är risken stor att du skjuter stift.

Test005

Välkänd medlem
20 aug 2008
256
0
16
Ang. att den ligger på dryga 2000 rpm just när du startat den är pga ett kallstartsprogram. Du ska låta den stå på tomgång tills den sjunker till 1600-1800 av sig själv, annars är risken stor att du skjuter stift.
Yes, jag brukar låta den stå och värma tills man hör att den varvar ned och är redo.