600sdi problem vid full gas

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Har en Lynx Rc600sdi -06 som har ett skumt fel/problem.
Vid fullgas så är det som att varvstoppet kommer emot och varven pendlar mellan 7000-8000 med jämn takt.

Har haft upp varatorerna och putsat dem 2 gånger, putsat rave ventiler och kollat dom löper lätt, nytt batteri, bytt bränsle filter. Den har 9bar på båda cylindrarna.

Vad kan det va? Någon som råkat ut för samma sak?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Kolla noga på stiften om de har samma färg eller om ett är åt vitare hållet. Om de är vitt så är spridaren skitig på den cylindern. Kör inge mer utan att kolla färgen på stiften .
Kollade du noga på membranen i raveportarna för om de är sprickor hål i dem lyfter de inte fullt ut.
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Kolla noga på stiften om de har samma färg eller om ett är åt vitare hållet. Om de är vitt så är spridaren skitig på den cylindern. Kör inge mer utan att kolla färgen på stiften .
Kollade du noga på membranen i raveportarna för om de är sprickor hål i dem lyfter de inte fullt ut.
På PTO sidan har stiftet en tendens att vara liite vitare. Så det kan ligga nåt i det du säger. Har förövrigt nya membran som e medkörda ca 60mil.

Har du tips på hur man rengör spridarna själv?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
På PTO sidan har stiftet en tendens att vara liite vitare. Så det kan ligga nåt i det du säger. Har förövrigt nya membran som e medkörda ca 60mil.

Har du tips på hur man rengör spridarna själv?
Har du köpt pirat membran kan de va väck redan nu efter 60 mil! Ang spridarrengöring så köp förgasarengöring på sprayburk eller Luftmassemätare regöringsspray. Kolla länken så förstår hur du ska göra men jag vet inte om Polaris spridarna har inbyggt filter i spridarna eller löstagbart? I länken och många abdra filmer så sprutar de enbart rengöring rätt väg men de är totalt värdelöst om man inte blåst dem bakvägen först. Hur du ska få tätt mellan spridaren och sprayburken är upp till fantasin. På filmen eltejpar snubben pipen och de gör jag också om de är ett hål in i spridare. Bakvägen rengöring får du hymla på med bränsleslangar och eltejp mm.
Du kan med ögat se om en spridare sprider spraydimman sämre än den andra. Om du inte får till liknade spridning på bägge spridarna så byt ut spridaren. man kan även lämna in dem på rengöring och flödesmätning samt justering av flöde på biltrim firmor. De kostar bara ca 300kr för två spridare, de är såklart bäst.
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Har du köpt pirat membran kan de va väck redan nu efter 60 mil! Ang spridarrengöring så köp förgasarengöring på sprayburk eller Luftmassemätare regöringsspray. Kolla länken så förstår hur du ska göra men jag vet inte om Polaris spridarna har inbyggt filter i spridarna eller löstagbart? I länken och många abdra filmer så sprutar de enbart rengöring rätt väg men de är totalt värdelöst om man inte blåst dem bakvägen först. Hur du ska få tätt mellan spridaren och sprayburken är upp till fantasin. På filmen eltejpar snubben pipen och de gör jag också om de är ett hål in i spridare. Bakvägen rengöring får du hymla på med bränsleslangar och eltejp mm.
Du kan med ögat se om en spridare sprider spraydimman sämre än den andra. Om du inte får till liknade spridning på bägge spridarna så byt ut spridaren. man kan även lämna in dem på rengöring och flödesmätning samt justering av flöde på biltrim firmor. De kostar bara ca 300kr för två spridare, de är såklart bäst.
Tackar. Hittade även en bra How To Do på ett amerikansk skidoo forum också.

Angående membranen så fick jag lite hjärnsläpp när ja skrev. Jag det var reedsen jag menade jag hade bytt :D
Dock testade jag med att suga o blåsa med munnen i rave ventilerna och dom öppnades o stängdes fint.

Sdi motorn har 2 spridare per cylinder, troligen en hög och en lågfarts spridare. Det talar ju för att det kan va nån högfartsspridare som är täppt.
Skall rengöra i helgen så kan jag återkomma med resultatet
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Lustigt nog har jag fått liknade problem med min Polaris pro rmk 800a. Vänster cylinder får för lite bensin så stiftet ser farligt ljust ut. Ska riva lös spridarna och kolla sprutbilderna samt rengöra 😅 Jag fick inget motorfel typ sänkt varvtal, jag kollade bara stiftfärgerna efter att ha monterat en Powercommander och trimpipa. I mitt fall kan de va fel på PC också. Jag ska byta plats på spridarna efter rengöring för om ena spridaren är väck kommer snålgången flytta över till andra cylindern. Jag rek byta sida på spridarna du också.
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
löst problemet?
jag skulle nog kolla bränsletillförseln och alla filter, inte alltför ovanligt problem detta, att du har det gamla lilla filtret inne i bränslepumpen som sugs ihop vid hög belastning så fort det kommit lite skräp i det,
Hade en 2008 sdi med samma symptom som dig.
3 filter totalt på den jag hade. Sugfilter på slang i tank, finfilter i pump och ett efter.
öppna pumpen och se hur det ser ut.
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
löst problemet?
jag skulle nog kolla bränsletillförseln och alla filter, inte alltför ovanligt problem detta, att du har det gamla lilla filtret inne i bränslepumpen som sugs ihop vid hög belastning så fort det kommit lite skräp i det,
Hade en 2008 sdi med samma symptom som dig.
3 filter totalt på den jag hade. Sugfilter på slang i tank, finfilter i pump och ett efter.
öppna pumpen och se hur det ser ut.
Idag fick jag den att gå som den skall, troligen låg problemet i en täppt spridare eller täppt bränslepump

Det jag gjorde var, provtryckte spridarna med tvättmedel båda vägarna, putsade i övrigt insugen samt putsade filtret i bränslepumpen i tanken
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.643
802
113
Kramfors
Idag fick jag den att gå som den skall, troligen låg problemet i en täppt spridare eller täppt bränslepump

Det jag gjorde var, provtryckte spridarna med tvättmedel båda vägarna, putsade i övrigt insugen samt putsade filtret i bränslepumpen i tanken
Kanoners, jag fick även ordning på stiftfärgen på vänster cylinder efter att ha blåst spridarna bakvägen o framvägen som ett tok. Nu går skotern bättre, för jag tror den kände av spikning så den sänkte tändningen. Jag fattade inte först varför ett stift blev gulglaserat så jag läste på om gula stift. De beror på endera att gnistan inte orkar hoppa till bygeln eller snålgång någonstans i registret, oftast på fullt järn. Ex om man kör under full gas kan stiftet bli mer normal färg men om man kör full gas några ggr så bränns /smälter sotet till keramikliknade gul färg om motorn får för lite soppa.
Med det sagt så prova gärna dra full mutter några svep över en sjö och kolla striftfärgerna. I de flesta fall blir de åt vita hållet om de är skit i spridare eller soppabrist av annan orsak, men ha i åtanke att gult stift är farligt också.
Men om man nu råkar få gulaktig färg så provar man först rengöra stiften och knacka ihop gnistgapet till 0,45mm.