600rs vilka remmar? olja?

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Har remmar kvar från min rc 600 sdi en carlisle xs803 och 197 remmar. Såg på rsen sitter den 288 remmar kan jag t.ex köra xs803 på den ändå? '
sedan är det ju extra behållar utöver oljeblandningen i tanken ska jag köra vanlig 2t där? sedan är tanklocket så nött ser inte riktigt oljeblandningen men ska jag köra 98 1:33? ser ut som de.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om du litar på att separatsmörjningen fungerar så behövs det inget oljeblandat bränsle i tanken. Är man osäker på den saken kan man för säkerhets skull blanda ca 2 % olja i bränslet på första tanken man kör, märka upp nivån i oljebehållaren och se efter om oljan går åt eller inte. Mer än 2 % behövs praktiskt taget aldrig med moderna tvåtaktsoljor (annat än om det gäller t ex bergborrmaskiner eller uråldriga utombordare med glidlagrad vevaxel).

När det gäller olja för separatsmörjning så fungerar så gott som alla tvåtaktsoljor bra där (det brukar stå på dunken). Dock kan det vara bra att undvika att blanda oljor av olika märke, det KAN ju finnas risk att det blir något som blir trögflytande och svårt att pumpa i sträng kyla när man blandar.
Ska man byta oljekvalitet eller om man inte vet vilken olja som har använts sedan tidigare kan man göra så att man först kör i godan ro tills oljenivåvarningen tänds, därefter kollar man nivån i oljebehållaren ofta och när det verkligen närmar sig att ta slut (det kan dröja länge, på många skotrar tänds varningen redan när det finns en tredjedel kvar) så häller man i t ex en halvliter av den olja man vill använda i fortsättningen, kör tills även den är så gott som slut och först då fyller man upp behållaren helt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Nu är det en 600rs det gäller och den har inte separat oljesmörjning, så det ska blandas lämplig mängd i tanken. Den där lilla extra behållaren kan du hälla vanlig 2t-olja i det är för lagren till vattenpumpen.
1:33 hörs bekant, det blir 3% så det är nog helt rätt.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Nu är det en 600rs det gäller och den har inte separat oljesmörjning, så det ska blandas lämplig mängd i tanken. Den där lilla extra behållaren kan du hälla vanlig 2t-olja i det är för lagren till vattenpumpen.
1:33 hörs bekant, det blir 3% så det är nog helt rätt.
Okej! Är det flytande variator original? Har en ultimax xs 803 rem från tidigare. Får inte riktgt fram om jag kan köra på den eller inte? 197 remmen tror jag inte går något vidare..

3% olja, kör på skidoos egna
Tänkte göra rs extreme 2t duger ej den?
 

benjola

Medlem
1 okt 2015
23
2
3
vad står 1:33 för?, brukar alltid blanda 1dl olja per 5 liter bränsle.

Jag sitter också på en XS803 rem, någon som vet om den passar?.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
xs803 kan funka bra.
Jag körde själv med en sådan en vinter i en RE800 -08, den höll bra men pga att den är lite mjukare i gummit och greppar lite bättre så sjönk motorvarvtalet något för mig jämfört med originalremmen. Detta går ju lätt att lösa genom att montera lite lättare pinnar i variatorn.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
vad står 1:33 för?, brukar alltid blanda 1dl olja per 5 liter bränsle.

Jag sitter också på en XS803 rem, någon som vet om den passar?.
1:33 blir ca 3%
Man måste köra minst 3% olja i en 600-800cc sportmaskin och de är faktiskt i minsta laget om man räknar kolvhastigheter och hur länge en skoter körs på full gas. Separatsmorda skotrar drar 4-8% olja på full mutter och det blir ca 2% i genomsnitt om de är rätt inställda i oljepumpen. Har man vässat motorn så den ligger på 8800-9000v måste man köra minst 4% annars får man kortare livslängd.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
1:33 blir ca 3%
Man måste köra minst 3% olja i en 600-800cc sportmaskin och de är faktiskt i minsta laget om man räknar kolvhastigheter och hur länge en skoter körs på full gas. Separatsmorda skotrar drar 4-8% olja på full mutter och det blir ca 2% i genomsnitt om de är rätt inställda i oljepumpen. Har man vässat motorn så den ligger på 8800-9000v måste man köra minst 4% annars får man kortare livslängd.
ojdå. Är 3% rekomenderat eller ska man tillochmed köra högre?

har köpt mig 288remmar nu :) men xs803 blir backup så man kan komma hem ivilket fall
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
ojdå. Är 3% rekomenderat eller ska man tillochmed köra högre?

har köpt mig 288remmar nu :) men xs803 blir backup så man kan komma hem ivilket fall
Om den varvar upp till 8500varv så kan du köra 3%. Någonstans runt 8600++v så skulle jag kört 4% .
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Om den varvar upp till 8500varv så kan du köra 3%. Någonstans runt 8600++v så skulle jag kört 4% .
har provkört lite på vägen nu:) den är lättstartad och så men när jag står på tomgång flimrar mätarna. den har bara 1500v i tomgång är det för lågt ?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
har provkört lite på vägen nu:) den är lättstartad och så men när jag står på tomgång flimrar mätarna. den har bara 1500v i tomgång är det för lågt ?
Den ska inte flimra oavsett varvtal. Jag gissar på dålig jord någonstans eller att voltregulatorn håller på ge upp.
1500v är behaglig tomg men de är bättre ha högre varv för då är de mindre risk för att sura sönder tändstift och motorn svarar även bättre från lite högre tomgång. Maskinen åker inte iväg förens när variatorn slår till och de lär vara över 3000v antar jag så du kan ha svinhög tomg om du vill.

Testa 1500v -2000v och välj det varvtal som du tycker den svarar bäst från ,,och kan stå ut med rent störmässigt. 2000v kan upplevas som rusande tomg = störande ,,,de är väl enda nackdelen. Jag kör 2000v för piporna ska vara varmast möjliga och motorn maximalt urrensad även om den står en stund på tomg.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Den ska inte flimra oavsett varvtal. Jag gissar på dålig jord någonstans eller att voltregulatorn håller på ge upp.
1500v är behaglig tomg men de är bättre ha högre varv för då är de mindre risk för att sura sönder tändstift och motorn svarar även bättre från lite högre tomgång. Maskinen åker inte iväg förens när variatorn slår till och de lär vara över 3000v antar jag så du kan ha svinhög tomg om du vill.

Testa 1500v -2000v och välj det varvtal som du tycker den svarar bäst från ,,och kan stå ut med rent störmässigt. 2000v kan upplevas som rusande tomg = störande ,,,de är väl enda nackdelen. Jag kör 2000v för piporna ska vara varmast möjliga och motorn maximalt urrensad även om den står en stund på tomg.
hm! men kör jag den så flimrar inget. ställde frågan på skoterforum på facebook dom sade att tomgången var förlåg ;P de va de jag tänkte på en kompis har en 08 rs och den har 3000 v på tomgång den flimrar inget då :) skall byta gasvajer snart så får se om jag ser något knasigt då. har vforce3or såg ja ;D hoppas inte det är voltregen då för ska till borga över nyår och hoppas den inte brakar då. Fast går väl att köra? en rs har väl ingen direkt elektronik styrning ? eller går de inte alls då ?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
På många batterilösa skotrar som ändå använder DC för instrument mm (t ex Yamaha från mitten av 90-talet) finns en stor elektrolytkondensator (typiskt 4700 uF 50 V, brukar vara stor som en gammal filmburk eller drygt det) som ska glätta likspänningen för att slippa flimmer och sånt. Om den börjar bli dålig, eller om någon anslutning till den har lossnat, så kan det bli såna här problem.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
På många batterilösa skotrar som ändå använder DC för instrument mm (t ex Yamaha från mitten av 90-talet) finns en stor elektrolytkondensator (typiskt 4700 uF 50 V, brukar vara stor som en gammal filmburk eller drygt det) som ska glätta likspänningen för att slippa flimmer och sånt. Om den börjar bli dålig, eller om någon anslutning till den har lossnat, så kan det bli såna här problem.
Ajdå vet du vart ungefär den sitter isåfall? Går den att mäta upp? Har en sprillans ny sån mätdosa;-) om den skulle slockna helt räknar inte skotern milen då? Eller går den inte alls? Avgstempen tror jag Ja klarar ändå
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
På Yamaha sitter den bakom instrumentblocket, vet inte var den kan vara gömd på andra märken. Men det borde synas i elschemat för skotern om det finns en kondensator.
Även om det går att mäta kapacitans med en del enkla multimetrar, så brukar den mätningen inte fungera särskilt bra på elektrolytkondensatorer ens om de är i bra skick. Däremot kan man mäta på 12 V-spänningen med instrumentet inställt på AC och kolla om det finns mycket växelspänning överlagrad.

Ett annat sätt att prova kondensatorn är att ladda upp den med 12 V, vänta några sekunder och sedan kortsluta den. Då ska det bli en tydlig gnista. Tänk på att den är känslig för polariteten, håll reda på + och - !

Om kondensatorn har svällt upp i ändarna eller om det har börjat läcka ut saker ur den, så behöver man inte mäta på den innan man byter den.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Re: Sv: 600rs vilka remmar? olja?

Den ska inte flimra oavsett varvtal. Jag gissar på dålig jord någonstans eller att voltregulatorn håller på ge upp.
1500v är behaglig tomg men de är bättre ha högre varv för då är de mindre risk för att sura sönder tändstift och motorn svarar även bättre från lite högre tomgång. Maskinen åker inte iväg förens när variatorn slår till och de lär vara över 3000v antar jag så du kan ha svinhög tomg om du vill.

Testa 1500v -2000v och välj det varvtal som du tycker den svarar bäst från ,,och kan stå ut med rent störmässigt. 2000v kan upplevas som rusande tomg = störande ,,,de är väl enda nackdelen. Jag kör 2000v för piporna ska vara varmast möjliga och motorn maximalt urrensad även om den står en stund på tomg.
fick hjläp att byta gasvajer igår av en i skoterklubben här i junsele:) sa att tomgången var halvlåg jämnfört med andra rsar. Han skruvade tomgångsskruven väldigt lite till men stod fortfarande på 1500 ;s