600RS funderingar, kunniga titta!

nickejakobsson

Välkänd medlem
18 aug 2010
211
0
16
skellefteå
tjennare! Nyligen inskaffat en -08as 600rs som går riktigt bra. Skulle bara vilja ha lite mer kött på benen, har lite fundergingar, dock till de som vet mer. Ganska mycket nytt gemtemot äldre skotrar! Skriver några frågor i numrering och svara på de ni tror er veta och lämna resten, de vore guld :angel:!

1. Bestyckningen. Har läst här lite, har för mig att -08 har 300 på main? vet inte vilket steg nålen är i dock. Bor längst kusten så om någon har ställt in sin bra vad har ni, så vasst utan blödder och ekonomiskt som möjligt? (både kust och fjäll)

2. Bensin. 98 ska de ju köras på men spelar inte egentligen ingen roll 95 eller 98, han jag köpte den av körde på båda lite olika och sa att det inte var några problem alls. Bludrar den mer på 95 eftersom den är vassare på 98 oktan eller spelar det ingen roll ?

3. Oljeblandningen i tanken. Den rycker väldigt mycket, beror det på 'fet' blandning? Har blandat 3% eftersom det är en RS, kan man gå ner till 2,5% "säkert" ? Den får rycka hur mycket den vill om de är så att den skär om jag blandar med för lite olja! En anledning till att stiften var relativ blöta? Vad kör ni på ?

4. Tomgången är aningen låg, inte så den stannar men nästan,(startar lätt) luftskruven/tomgångskruven kan skruvas ut ? eller kan de vara nåt annat? Kolvarna är nyligen bytta och de gamla så bra ut! Men ska komp.testa och kolla till veckan bara för att, återkommer med resultat. Luftskruven är uppdragen 3 varv orginal har jag läst, men det rekomenderas att ha 0,5 så slipper man bluddret, stämmer det ?

5. pip-värmen, ligger kring 450 grader vid normal körning, vad är max gränsen ? (tävlar inte) typ 600 ? skulle vara bra att veta när man ska lugna ned sig.

tack på förhand!

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Kör på 98! finns risk för spikningar om du kör på 95, sedan kör jag på 3% helsyntetisk i min, om man kan gå ner säkert eller inte vet jag inte, men kör på 98, alldeles för liten kostnad mellan 95-98 för att man ska snåla på det

nickejakobsson

Välkänd medlem
18 aug 2010
211
0
16
skellefteå
okey, kör också med 3% med väldigt blöta stift. Kör du på orginal bestyckning? Upplever att min bluddrar aningen i starten med 95 + 3% olja.

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
2,5 % kan du garanterat köra på, 3% är rätt onödigt om man inte tävlar enligt mig.. Har kört min RS på runt 2-2,5% hela förra vintern, å den höll ju

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
tjennare! Nyligen inskaffat en -08as 600rs som går riktigt bra. Skulle bara vilja ha lite mer kött på benen, har lite fundergingar, dock till de som vet mer. Ganska mycket nytt gemtemot äldre skotrar! Skriver några frågor i numrering och svara på de ni tror er veta och lämna resten, de vore guld :angel:!

1. Bestyckningen. Har läst här lite, har för mig att -08 har 300 på main? vet inte vilket steg nålen är i dock. Bor längst kusten så om någon har ställt in sin bra vad har ni, så vasst utan blödder och ekonomiskt som möjligt? (både kust och fjäll)

2. Bensin. 98 ska de ju köras på men spelar inte egentligen ingen roll 95 eller 98, han jag köpte den av körde på båda lite olika och sa att det inte var några problem alls. Bludrar den mer på 95 eftersom den är vassare på 98 oktan eller spelar det ingen roll ?

3. Oljeblandningen i tanken. Den rycker väldigt mycket, beror det på 'fet' blandning? Har blandat 3% eftersom det är en RS, kan man gå ner till 2,5% "säkert" ? Den får rycka hur mycket den vill om de är så att den skär om jag blandar med för lite olja! En anledning till att stiften var relativ blöta? Vad kör ni på ?

4. Tomgången är aningen låg, inte så den stannar men nästan,(startar lätt) luftskruven/tomgångskruven kan skruvas ut ? eller kan de vara nåt annat? Kolvarna är nyligen bytta och de gamla så bra ut! Men ska komp.testa och kolla till veckan bara för att, återkommer med resultat. Luftskruven är uppdragen 3 varv orginal har jag läst, men det rekomenderas att ha 0,5 så slipper man bluddret, stämmer det ?

5. pip-värmen, ligger kring 450 grader vid normal körning, vad är max gränsen ? (tävlar inte) typ 600 ? skulle vara bra att veta när man ska lugna ned sig.

tack på förhand!
1:300 är standard och skall funka bra. Jag är rätt säker på att polaren som hade en sådan där hade nålen i 3:de läget tillsammans med 300main och det funkade kanon.

3: Jag brukar köra på 3% i mina maskiner av slentrian men 2.5% skall inte vara några problem. Men att den ryker kan mycket väl bero på att den går för fett.

4: Tomgången kan du ju justera på varje förgasare. Att gå ner till 0.5 varv på luftskruvarna är ett tips som Lynx kom med och som fungerar bra.
Mer utskruvad = snålare blandning.

5: Om man håller stumt i några sekunder så skall tempen inte stiga över. 560grader. Om du håller stumt och bara kommer upp i 450 så går den alldeles för fett. På min Lynx rs -08 så brukade jag allt som oftast utan att försöka påverka det ligga kring 545-550grader.

Ett tips: Kolla på bränsleledningen från tanken bakom höger sidokåpa. Om det går en slang rakt upp från bränsleledningen upp till luftningen högst upp så skall denna kapas och pluggas. I annat fall så kommer den bluddra till förbannelse om du ex. kör upp för branta backar, kör på rullen osv.

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Har en SD RS 600 -09, satt 380 mj i skotern går fint, kan powerjeten vara "pluggad"? hitta nämligen ingen plugg å kontakten sitter kvar? har -09an större munstycken?

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Har en SD RS 600 -09, satt 380 mj i skotern går fint, kan powerjeten vara "pluggad"? hitta nämligen ingen plugg å kontakten sitter kvar? har -09an större munstycken?
Har du 380 så är Power-jeten garanterat pluggad. Kika i "koppen" så borde du hitta power-jet munstycket.

nickejakobsson

Välkänd medlem
18 aug 2010
211
0
16
skellefteå
okey tack gullingen ska se om de blir någon skillnad! :) men de bluddrar inte så mycket de är inte problem men ska kolla om det blir bättre!
Vad ska förresten kompet ligga på ? ska testa imorrn hos en kompis, min maskin har gått 350 mil och 50 -100 mil gammla kolvar +ringar

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
Har du 380 så är Power-jeten garanterat pluggad. Kika i "koppen" så borde du hitta power-jet munstycket.
Har kollat i koppen och munstycket är där, ser inget som är pluggat, blåste med tryckluft och munstycket är öppet. Var bruka dom "plugga" powerjeten?

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Power-jet munstycket finns i olika storlekar men "0" är tätt, det ska även fungera lika bra med en liten skruv.

rotaxjonte

Välkänd medlem
2 aug 2010
160
0
6
jämn komp är vad man kan gå på.. får inte diffa mer än 10%.

Sen kan jag tro att kompen ska ligga mellan 8-11kilo beroende på hur väl berktyget är kalibrerat från fabrik kan ju skilja endel..

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
så om jag skruvar in till 0,5 varv höjs tomgången och blandningen blir fetare ?
Du har både en luftskruv samt en tomgångsskruv per förgasare.
Luftskruven är en liten mässingskruv med spårfattning som sitter vertikalt precis i anslutningen mellan förgasaren och luftburken. Det är den här som dom tipsar om att man skall öppna ett halvt varv.
Tomgångsskruven går snett in i förgasaren på vänster sida och är räfflad samt har spårfattning. Denna justerar som förståeligt tomgången.

sitter ingen skruv och munstycket är öppet, 380 mj å skotern går fint..? hur kan man kolla mer om powerjeten är tagen ur funktion.
Vad har du för storlek på munstycket som sitter i?

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Om du har ett 160 i samt att kablarna sitter i så kan jag inte tänka mig annat än att den är inkopplad.
I ditt fall så har du då ett spann på mellan 380 (PJ - stängd) och 540 (380+160) vilket låter skitstort. Går den även bra när det är varmt ute, ex vid vårkörning?

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.291
86
48
Övik
sitter ingen skruv och munstycket är öppet, 380 mj å skotern går fint..? hur kan man kolla mer om powerjeten är tagen ur funktion.
Se efter hur magnetventilerna på förgasarna är inkopplade, det är ju 2 trådar till varje, en röd/blå och en brun/blå (MAG sidan) eller brun/grön (PTO sidan). Röd/blå = fast spänning, dom andra 2 går in till MPEM, vilket betyder att om man sätter en jord direkt på brun/blå och brun/grön så håller magnetventilerna stängt konstant. Förmodligen är det gjort på din eftersom den går bra med den bestyckningen :)