600rs eller 800r ?

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Är i valet och kvalet mellan en ski doo 600rs och 800r.

Snälla ge mig argument som gör mig klokare :) har hört att 800 ska ha mycket motor krångel? Stämmer detta? Övriga barnsjukdomar? Prio 1 är driftsäkerhet! Har ju kört yamaha så jag ställer en del krav på maskinen kvalitets mässigt ;)
 

Fridsjo

Välkänd medlem
16 jan 2008
154
0
6
järfälla
Funderat själv en del på olika maskiner bl.a. Renegade 800 freerider, mxz 800, men det blev en lynx rs 600 2010 ny. Pga en helt fungerade maskin bra fjädring mm, dock är soppaförbrukningen betydligt högre.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
känner till en som hade rs 600, när man körde för sakta på leden varna den för varm motor, och när man körde hårt istället i djup snö blev den varm, drog mycket soppa, (swikberg vet mer om detta)
 

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
36
Sollefteå
Är de driftsäkerhet du vill ha så skulle ja nog inte köpa en 600rs, de är ju faktiskt en tävlingsmaskin, som kräver service därefter... Känsligare för bestyckning osv. Lite som å jämföra en motocross mot en vanlig off road motorcykel...
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Detta är min åsikt.
Fördelen med 800R är väl att den är starkare, har elback och troligtvis så är den snällare körd av tidigare ägare, har högre toppfart. Den passar väl bättre till ledkörning jämfört med 600RS. Stabil motor men många lider av högt remslitage.

Fördelen med 600RS är det starkare chassiet, 44mm matta, rappare tack vare den låga drevningen, inga problem med högt remslitage, ingen separat oljesmörjning. Passar bättre till lek/bankörning tackvare bla hårdare shimsning av dämparna. Stabil motor även här som inte är känslig på bestyckningen. Nackdelen är att den har en liten bränsletank från fabriken, men den kan man ju alltid byta.
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
RS lär ju ha varit ganska hårt piskad av tidigare ägare också? Nä det får nog bli en 800r, tror den blir bra med en 44 och slp skidor :) men en 600sdi då? berätta mer! Ni som är experter:) välkomna mig till erat stall, jag som bara kört yamma tidigare
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
vad jag har hört ska dem upplevas snäppet slöare än förgasarna, inget jag vet är sant eller inte
iofs eftersom du siktar på nyare finns de väl för de mestabara sdi på 600 ?
skulle valt insprutning
 
Last edited:

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Jo har också "hört" det.. Men hur slö är frågan.. Nån som har kört både sdi, rs och r ?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Jo har också "hört" det.. Men hur slö är frågan.. Nån som har kört både sdi, rs och r ?
Med dina kriterier skulla jag välja bort Rs:en.
800R om du vill ha mycket pulver, 600 sdieller e-tec om du nöjer dig med lite mindre.

Fördelar med dessa framför RS:en:
* Går alltid bra oavsett temp/höjd, slipper bestyckas om.
* Backväxel
* Drar mindre bränsle
* Större tank
* Du slipper ta med egen soppa om du ska till fjälls, finns ju ofta inte 98 på de små mackarna.

Det som talar för RS:en är ju chassit. Men ska du inte hoppa högst och längst klarar man sig gott med ett vanligt chassi, samtidigt som man får lite komfort efter leden.
 

boggen77

Välkänd medlem
29 sept 2007
526
0
16
Mora
Bra svar där holmen! Sånt gillas. Ska kolla på en 800r nu till helgen. Vad bör jag kolla speciellt noga på? Vilka uppdateringar skall vara gjorda? Nått annat jag bör tänka på?
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
slänger in ett medelande här jag med ;) jag körde själv en rs i fjol hela vintern. köpte en 40l tank till den vilket är ett måste om man ska ut efter leden men ändå bör man inte räkna med längre körning än 10 mil innan de är dax för tanka då du ligger på ett snitt närmare 4 liter. back är ju alltid skönt att kunna ha dock upplevde ja aldrig de som ett problem ja sakna den just aldrig är ju mest när man ska av en släpvagn eller nåt i sånt fall men ingen ha ju kapat bort mina armar.

som någon tidigare skrev största pluset om du ska ha en rs är den att du har ett starkare chassi hårdare chimsning på dämpare. du har 44 matta org som är riktigt bra de är även ett tips om du köper en annan skoter sätt på den modellen av matta för den är väldigt bra grepp i. sliter inge rem just körde 120 mil utan behöva byta rem är du noga med inkörning av rem och håller koll så den inte blir för slapp på 800 så är de igentligen inga större problem med den heller visst sliter den lite mer men de som tydligen skulle vara ett problem är de att där du ställer in hur remmen ska ligga på re 800 800r är bara en plastskruv som ändras lite av sig själv så den bör hållas lite koll på så att inte remmen ligger för långt ner i variator skivorna då när du gasar på så skickar skotern iväg en på en högre växling och då går remmen tungt och vips skickar du den väldigt fort. sedan finns de lite mer grejjer man kan hitta på för just remslitage.

en både för och nackdel är olje blandningen du har ingen separat behållare på rs:en så där måste du blanda själv med bränslet lite jobbigt när man åker längre svängar och ska stanna på någon mack men man är ju säker och vet exakt blandning på den dock så tycker jag att de är skönare och kunna bara fylla på oljan i en separat behållare å slippa allt blandande.

vad de gäller driftsäkerhet så bör du nog välja bort rs:en om du inte vill skruva onödigt mycke för de är ju en maskin som är byggd för tävlings syfte och är därmed mer urtagen än vad standard maskinerna är. så därför är de mer noga med bestyckning temperaturer mm som du bör ha koll på annars går de fort å bränna kolvar och cylindrar mm.

mitt tips är nog att du köper en 800r alt re 800 och så köper du en 44:as racing matta den ska vara rip saw och shore 80 eller nå sånt den är fin. dreva ner 2 snäpp och möjligtvis ett variatorkitt eller mixtra lite där i allafall finns ju en hel värld av olika grejer du kan göra där å vips har du en skoter som kommer vara riktigt jäkla roligt de enda som finns kvar sedan å göra är vell å förstärka ´chassit lite grann å chimsa om dämpare å sånt små kraffs om du vill ha lite styvare å hållbart chassi.

vad kör du mest för körning då ? ;)