600 ves problem

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Har en Prox440 -03 som jag har satt en 600ves i som ej går som den skall.
Känns som den ej har all kraft och ger avgassmällar samt svarar dålit på gasen.
tar liksom en stund innan den drar iväg ordentligt. Känns som den skall ha dålig ork i låg hastighet.
har gått ner 2 storlekar på huvudmunstycken, alla slitdelar i variatorn är nya, 60g vikter, nerdrevad, 440 helix samt fjäder. minns ej vilken fjäder som sitter i primären. 440 avgassystem, 440 tändning
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
hur ser stiften ut? kollat avgasportarna så inte membranen (gummit) har spruckit? Kan ju vara lågfartsmunstyckena som är för stora om problemet är på låga varv också :)
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
var ute o kollade stiften just. dom var ganska svarta. Testade några fullgas repor, om man står på tomgång o trycker fullt, så åker den ganska lungt för att kanske efter 40-50m va upp i fullt varv känns som man sku åka ivä med för hög växel i.
avgasventilerna har nya membran samt att dom är putsade.
tog en bild av stiftet (båda 2 såg likadana ut)
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
var ute o kallade lite just.. avgassmällarna slutade när man rykte av tändstifthatten på variator sidan. och rykte man ur andra sidan så stannade skotern. Så det värkar vara nåt mystiskt med tändningen på variatorsidan. kastade även om tändstiften men problemet kvarstod på samma sidan.

Köpte denna maskin begagnad o ja tyckte mig läsa på ett annat forum där föregående ägare även hade nåt problem med denna motor. egentligen så det ända i tändningsväg som är kvar är statorplattan bakom svänghjulet.. Kan felet sitta där?
 

johanisback

Välkänd medlem
2 nov 2013
100
2
6
Uppsala
Hej! Problemet borde ligga efter plattan, antingen fungerar den eller inte alls. Går den på ena cylindern så har du rätt fart på spänningen upp till spolen.
Jag skulle resistansmäta tändkablarna för att utesluta de samt tändhattarna. Pröva att kompmäta cylindrarna för att se att allt är ok. Kör även med startgas mot variatorn för att utesluta läckage i tätningen kring vevaxeln!
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
jag hade liknande problem med tändhatten på en rotax 800.. då var de dålig kontakt i tändhatten så jag satte dit nya tändhattar så var problemet över :)
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
har testat med startgas nu runt förgasare variator mm. men den reagerade ej.
Ny tändhattar e beställda. Men den började gå mycket bättre just när jag vred på tändnings inställnings "ratten" i motorrummet.. vet ej vad den har för betydelse men den finns på 440 iaf! Nu går den nästan rent förutom på tomgång
 

Thimwikström

Välkänd medlem
17 aug 2012
614
0
16
Byske
den ställer du tändningen med, alltså kraftigare eller svagare tändning. Så kan ha varit för låg tändning för 600an eller så har den gått för fett men med kraftigare tändning så lyckas den förbränna allt bränsle iaf :)
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
felet hittades idag när jag skulle putsa förgasarna. Ena luftskruven var skruvad i bottnen :)
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
nu dök nästa problem upp..
varför börjar den gå på 1cylinder på låga varv när den blir varm?
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
vad behövs för att byta till 600 tändning? räcker det med att skaffa en cdi box från en 600? eller behövs kabelhärvan också?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Har du kollat igenom förgasarna ordentligt?
Kan ju vara även å testa över en annan komplett tändspole.
 

Mach 1

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Har du kollat igenom förgasarna ordentligt?
Kan ju vara även å testa över en annan komplett tändspole.
idag tog jag första provturen denna vinter.
Startade nog hyffsat men gav avgassmällar och stannade flera gånger innan den blev ordentligt varm.
Gav avgassmällar när man försökte ge gas. Går nog bra på höga varv.
Börjar misstänka förgasarproblem. kanske man borde gå upp i lågfartsmunstycket?
 

tonyjgetb

Välkänd medlem
13 apr 2009
1.063
7
38
Ursviken/skellefteå
Vad sitter det för tändstift i skotern?

På min kör jag nålen i förgasaren TM38 på näst högsta #4. Kollar man rmk med 600ves motorn, så har den en annan nål, och annan inställning.
Luft skruv 0,5 varv ut. Bränsle ca 1,5-2 varv.
Huvudmunstycke 400 (-1 till -12 grader)
Lagfart 50 (standard)
Starter jet 140 (standard)