600 ves problem.. går dåligt

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Motorn går dåligt.. Har lixom inte fått till den nu under vintern.. Den går dåligt som fan då den är kall, smäller och har sig, när man trycker fullt så misständer den och den blir knallar. Sen har den inte ren tomgång (iblan har den det), det smäller inte utan den bara baktänder sen när man rör på gasen så suckar den ihop och nästan dör sen går den varva upp. Sällan som den smäller då den är varm (nån enstaka gång på många många mil).

Tändplattan for tidigare i vinter, vi satte dit en fräsch ny/beg och då gick den men fortfarande att den baktänder på tomgång och smäller då den är kall.
Vad kan det vara, har kollat upp all bestyckning och allt är bra vad det gäller det.

Hur mycket ger det att vrida på tändplattan lite grann ?
Har prövat med annan cdi/tändspole/tändkablar osv.
Motorn är en 600ves -01 och kör med 440 prox -03 tändning. Och den HAR gått utan problem förut innan tändplattan for.. Kom med förslag ! Vill få detta problem löst någon gång.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Ja, det ska vara helt okej.
Den har ju dessutom fungerat tidigare.

Fredde, jag har näst intill komplett tändning till 440, som jag vet är 100%.

Behöver du den i felsökningssyfte så hojta till på mig på msn eller pm! :)
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Det sjuka är ju att den har någorlunda ren tomgång ibland och ibland inte och den misständer bara då den är kall :hmmmm:
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Om man låter den gå ner ordentligt på tomgång och sen ger fullt så bööar den som fan och misständer lite grann, håller man så dör den.. Och som sagt förgasarna är rätt inställda.
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Japp, runt 8 på båda..
Men blir en total genomgång nu under sommaren får se.. men skulle ha behövt nå mer tips på vad de kan vara ?
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Mycket skumt om du har bra komp och den går så. Hade faktiskt en Edge 600 -01 en gång i tiden och den hade sama symptom. Då var det reedsen som var kassa på båda cylindrarna! Värt att kolla upp iallfall! Är ju ett "billigt" fel om man jämnför vad det annars kan vara!
 

fredde_byske

Välkänd medlem
24 feb 2007
630
0
16
Byske
Bytte till v-force3 i höstas, gick bra före det med org reeds. Men jag prövade med v-forcen på läggdan bara nåt varv då gick den bra.. Sen ställde jag bort den fram till jul pga. av skada.. Sen hann jag köra typ en km då for tändplattan. Men kan ju vara värt att kolla upp reedsen men dom har typ gått 50 mil så:hmmmm2: