600 sx eller xc!?

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
Hallå!

Har nu varit runt och kikat på några olika snopro 600 både sx och xc. Har lite beslutsångest vad man ska slå till på. Dom 2 mest intressanta är en 11as snopro 600 sx och en annan är en 09as snopro 600 xc. skiljer inte så mycket i pris mellan maskinerna. sx för 80 och xc något billigare. Sx'n är förövrigt tävlingskörd i damklassen och gått 48h och xc'n gått dryga 200 mil.

Finns det några för och nackdelar mellan dessa maskiner? :hmmmm2: Har läst att xc'n oftast behöver drevas om för att gå bra och inte äta remmar?

Tacksam för svar från er som ägt eller äger någon utav dessa maskiner?
 

boomer32

Välkänd medlem
1 jan 2005
368
1
16
Gällivare
Jag ägt/äger både XC/SX
Fördelen med XCn är större tank och intrumentering.
Nackdelen: Dåliga skidor, för högt drevad och mysko förgasar kalibrering.

Fördelen med SX: bättre skidor (C&A XT) bättre drevad.
Sämre: liten tank, ingen varvräknare.

På båda modellerna måste man göra om dämperiet och förgasarbestyckningen.
Chokekitet är nästan ett måste på båda (om man inte vill lyfta huven när de är kall).
Men enligt mitt tycke så är SXen en bättre utgångspunkt.
Jag har monterat tankkit,chokekit på min.
Så nu när den är färdig, ska den säljas :)
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
sedan om man vill går de ju köpa xc tanken till sx:en stora tanken alltså. enda större nackdelen som man kan känna är just att man inte har någon mätare alls på sx:en jag kommer lösa de så att ja kommer ha en avgastemp där ja även ska koppla in varvtal så man åtminstone har de viktigaste. och en timräknare ska ja försöka pillra dit.

choke kit som föregående talare sa förenklar endel kan tycka att de är lite märkligt att man snålar in på de ända från fabrik..
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Jag skulle aldrig gå på en xc för skillnaderna är för stora och XCn känns helt enkelt inte lika rolig.
Visst dedär med förgasarna är ju annars för de är olika gasare, men på min 600sx pro open har jag aldrig äns bestyckat om nån gång iaf :)
 

Mangee

Välkänd medlem
12 okt 2009
420
1
18
Umeå
tack för alla svar :) ja köper man en xc känns det som man måste lägga ut en massa pengar på nya skidor, drevning, variatorsaker.. känns kanske som man skulle satsa på en sx direkt och eftermontera en varvräknare och kanske en xc tank eller något tankkit.
 

MR600SX

Välkänd medlem
22 aug 2009
348
0
16
Luleå
Gå på SX:en. Ser inga fördelar alls med XC:en om du inte är en ledåkare. Sätt på chokekit, chimsa om dämparna lite, och försök få tag på en större tank. Då har du en färdig maskin.