600 SDI Startar inte, elfel?

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Historian:

Var ute och burkade med min 600 SDI, varpå ena skidan skär ner sig och jag stannar. Skotern ligger helt på sidan så jag tänker vända upp den och köra vidare. Jag råkar komma åt nödstoppen och skotern stannar. Jag startar skotern direkt och den varvar på ~900 varv, just och pass att den håller sig vid liv. Efter några sekunder dör den. Vid gas dör den.

Jag vänder upp den och kör elstarten, men startmotorn kör bara någon sekund innan den lägger av. Den går dock att köra igen men lägger av lika snabbt. Det kommer en gnista från den till chassiet när den lägger av. Efter de två gångerna den startade så är den helt död.

Värt att säga är att skotern har gått som en dröm sen jag köpte den, inga elproblem eller så, motorn är renoverad för ~10 mil sedan.

Vad tror ni om detta? Sjuuukt tacksam för hjälp! :confused:
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Ute i skogen tog jag ur reläna och satte tillbaks dem, dock på samma plats. Den startade inte efter det. Jag hade tänkt pröva byta tändkablar då de hade ärgat ganska mycket, inte för att det är orsaken att den inte startar, men ändå. Hade även tänkt byta tändstift, en tanke jag hade var att ett tändstift gick sönder när jag stängde av skotern (därav varven?) och det andra gick sönder p.g.a. det kort därpå. Nu vet jag inte om det ens är rimligt? Vad tror ni? Ska man även byta reläna?
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Om du trycker in RER-knappen startar bensinpumpen?

Om tomgången var så låg så kanske den gick på en cyl? Testa att byta stift eller ta ur och gör ren dina gamla.

Gnista från startmotorn låter märkligt men jag skulle bortse från det till en början och se till att skotern startar och går först, du har väl kvar snöret?

Kolla så att batteriet du har är schysst!

Ett relä går sannolikt till elstarten.
Ett annat till bensinpumpen, så går inte bensinpumpen kolla säkringar och byt plats på reläerna.
Det tredje reläet tror jag går till bla värmare.

Reläerna går ju att byta om dom är dåliga men dom har sannolikt inte orsakat den låga tomgången men kan vara orsaken till att skotern inte startar. Original BRP-reläer kostar en bra slant.

Se över och se till så att jordningen vid fotholken har bra kontakt.
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Bensinpumpen startar, det låter som att den går typ "ett halvt varv", den pumpar väl bara upp trycket i slangen?

Jag ska prova med nya stift ikväll, förhoppningsvis även nya tändkablar.

Jag har dragsnöret, dock så var den helt död när jag provade dra igång den i skogen, men ska kolla ikväll.

Batteriet är nu laddat men bör ha varit i gott skick även innan också.

Jag hade tänkt byta reläer, men biltemas bör väl också fungera? Så länge de skickar ström när de ska så är det väl lugnt? Art. Nr 42-303 har jag köpt 3 st av, vore kanon om någon kan kolla så att det är rätt!

Jorden ska jag kolla över, men eftersom den gick som en klocka tidigare tror jag inte att den är boven.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Bensinpumpen surrar ett par sekunder och displayen ska tända upp när du trycker in RER-knappen. Går pumpen bara ett halvt varv så är antingen pumpen kass eller så får den inte den ström den behöver. Surret kommer från tanken... Nu har du förstås elstart på din det hade inte jag men skotern borde bete sig snarlikt.

Alla 3 reläer kan inte ha gett upp samtidigt, det är högst osannolikt. Flytta runt reläerna och se om skotern beter sig annorlunda.

Får du inte pumpen att gå som den ska och instrumenteringen att tända upp så känns det fel att börja byta tändkablar och tändstift då har du andra fel.

Original reläerna har en diod eller nånting över spolen, vilket reläerna för extraljus saknar. Jag hade ett relä som hängde sig sluten, reläet till halvljuset, då ville inte skotern starta...lyset drog ur batteriet och energin man generar när man drar räckte inte till för att starta, tog ur reläet så startade den sen. Det reläet lagade sig självt efter en vända inomhus och det var flera år sedan. Är det inget fel på original reläerna så hade jag åkt vidare med dom istället för nått annat som känns så där att stoppa dit... Jag vet dock att många skriver att det går bra med vanliga extraljus reläer men dom är alltså inte helt identiska.


Kolla över jorden, kanske glömde ni nån jord vid motorrenoveringen? Om nu det finns nån. Det låter mysko att det slår gnistor om elstarten...
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Min 08an summit också REV... hade ett mer surrande ljud från pumpen när man tryckte in RER-knappen.

Får du inte igång denna sekvensen på din så hade jag börjat med att kolla batteriet, jordningar, säkringar och flyttat runt reläerna. Skotern går på ett relä...men du får inget lyse...kommer inte ihåg vilket som är vad, stod det i locket?

https://www.youtube.com/watch?v=VqhVhWUbhiM&feature=youtu.be&t=56s
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Jag tror ändå att pumpen går som den ska, den surrar och displayen tänder upp. Den där dioden på reläna, har den någon betydelse för funktionen? Jag ska byta stift oavsett, dom som sitter där är gamla, men är det bättre att låta de gamla reläna sitta kvar? Displayen tändes i skogen också när skotern inte startade. Jag ska se över jorden, en vid fotsteget och en under motorn va? Det står inget om reläna i locket, men i och med att displayen alltid går igång är det kanske inget fel på dom? Det är väl bara reläet till displayen som krävs för att skoter ska starta?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Syftet med dioderna parallellt med reläspolarna är att ta hand om den spänningsspik som annars uppstår när strömmen genom reläspolen bryts. Om reläerna styrs av elektronik, som inte har något motsvarande skydd inbyggt, så kan man vänta sig att saker går sönder ganska snart om man sätter dit reläer utan diod.

Köp ALDRIG reläer på Biltema eller andra biltillbehörsfirmor, vad du än ska ha dem till, de är utan undantag av skräpkvalitet (flatstift av järnplåt med någon blank ytbehandling som flagnar av på ett par veckor, returfjädern är en bladfjäder som all ström ska passera genom, så den mattas ut snabbt, kontakterna kan vara av underligt material som bränns snabbt osv). Plocka hellre reläer som har suttit på ett torrt, rent och skyddat ställe under instrumentbrädan i en 20-30 år gammal skrotbil, de är betydligt mer förtroendeingivande.

När det gäller reläer som ska styras från elektronik så bör man också ohmmäta spolen i originalrelät och inte sätta dit ett relä med mycket mer lågohmig spole (som alltså kanske drar mer ström än utgången som matar spolen tål).
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Tack Torbjörn, intressant!

Surrar det och displayen tänds så är det reläet helt.

Googlade lite och det verkar som att du har två relän under locket, Load och Run, reläet för elstarten sitter nere vid batteriet. Stämmer det? I så fall borde du också ha ett 3:e relä under locket som inte används, som du har som reserv... :)

Eftersom det tänder upp så verkar det inte vara nått fel på reläerna. Är det andra reläet trasigt så får du inge lyse men motorn går.

[/URL]
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Hur kollar jag felkoder? Nu blinkar motorlampan när jag trycker på RER-knappen. Med nya stift har jag nu gnista, och startmotorn går runt som den ska. Däremot börjar jag fundera över bränslepumpen, den låter absolut, men jag kan tycka att det låter som att den går runt typ ett halvt varv innan den stannar. Den har spänning så länge displayen är tänd dock. Värt att felsöka?

Skoten startar inte nu fastän jag har fixat gnista, vilken den inte hade med de gamla stiften.
 

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
På en REV måste du in till verkstad för att kolla felkoder.

När du belastar batteriet håller det spänningen?

Om pumpen bara snurrade ett halvt varv så skulle du inte höra den tror jag.

"Den har spänning så länge displayen är tänd dock. Värt att felsöka? "
Det är nog korrekt, min pump surrade bara några sekunder sen vart den tyst. Vet inte hur systemet fungerar, den kanske bara kör lite för att bygga upp trycket i systemet.

Prova om skotern startar på startgas, gör den det så har du ett bränsleproblem.

Gå över alla kontakter så ingen hoppat ur lite grann, kolla så dom ser rena och fina ut utan korrosion.
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Pumpen fungerar, den pumpar i några sekunder när dessen är i, annars går den bara runt. Alltså, pumpen är hel! Skotern går på startgas, alltså är det något med bränslesystemet... Konstigt dock i och med att pumpen går. Vad göra? Den är även fylld med bensin verkar det som, slangen från den mekaniska pumpen var iaf full i bensin... Varför når inte bensinen fram till motorn? Ni får ha i åtanke att det kom till när skotern låg på sidan, men det bör väl egentligen inte göra att den tappar bensintrycket?

Ni får ursäkta mig om jag är ovetande, men någon gång ska vara den första!

EDIT: Motorlampan slutade blinka när jag kopplade i mätaren i luftburken på vänster sidokåpa, inget problem där inte!
 
Last edited:

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
Vilken sida la du omkull skoter på? Kan det vara så att du täppte till avgasutblåset? Det chokar motorn och dina stift surade igen...

Ta ur stiften, dra runt motorn lite med dödarknappen nere, låt motorn stå några timmar, eventuellt rengör stiften lite. Skruva sedan i stiften och ut å åk :)
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Det var mycket riktigt höger sida! Dock så stod skotern utan stift över natten men startade ändå inte med nya stift. Den går ju dock på startgas, bör det inte vara något med bensinmatningen då? Pumpen går som sagt och det gör förmodligen även den mekaniska pumpen. Tanken är nästan full, så pumpen är täckt i bensin. Vad bör jag kolla nu? Jag är lost
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Jag har tänkt kolla var bensinen stannar i systemet, kan jag ta av högtrycksslangen från den elektriska pumpen bara sådär? Det är väl snabbkopplingen innan bränslefiltret man får ta av
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
UPDATE:

Det är bränslepumpen som inte pumpar som den ska. Den låter dock när den får ström, alltså bör den inte vara trasig? Jag förmodar att det är för att den är tom på bensin. Hur suger man in bensin i den på enklaste möjliga sätt?
 

molleresa

Aktiv medlem
28 feb 2015
68
0
6
Arvidsjaur
Sv: LÖST: 600 SDI Startar inte

Problemet löst! Pumpen var tom på bensin, vet dock inte varför startmotorn eller tändningen bråkade. Tack så hjärtligt alla som har svarat, jag har lärt mig massor!