600 sdi går dåligt

LinusXrs

Medlem
11 nov 2018
6
0
1
22
Rättvik
Tjena. Äger en Ski doo mxz xrs 600 sdi som jag kört soppa torsk på. Jag har nu tankat full tank och skotern startar på fullgas men går väldigt dåligt. Den vill knappt varva och dör på tomgång. Jag har nytt batteri och nya stift. Nån som vet vad problemet kan vara. Jag har inte heller pillat med någon el.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Tog soppan slut när du körde lugnt eller från full gas? Jag frågar det för att lista ut om den kan ha skurit pga bränslebrist vid hård körning.
Går motorn normalt lätt om du drar runt den?
Om den nu går runt lätt så ta ett kompprov för att lista ut om de är hål i en kolv.
'
Nu har jag skrämt dig de kan mycket väl va andra enklare saker men kolla detta först.
 

LinusXrs

Medlem
11 nov 2018
6
0
1
22
Rättvik
Jag skulle inte tro att den skurit då motorn går runt. Dessutom tror jag att jag har dragit in en del tvåtakts olja i cylindrarna eftersom det inte fanns nå bensin när jag försökt dra igång den om det kan ha nått med problemet att göra.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag skulle inte tro att den skurit då motorn går runt. Dessutom tror jag att jag har dragit in en del tvåtakts olja i cylindrarna eftersom det inte fanns nå bensin när jag försökt dra igång den om det kan ha nått med problemet att göra.
Ok men körde du hårt när soppan tog slut?
Ta kompprov också.
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Dom kan vara känsliga på soppafilter, tänkte om du kört den till att den sugit i sig äckel som varit i tanken från jeepdunkar etc,
Talar ev egen erfarenhet åkte på att byta det finfilter som sitter inne i soppapumpen.
Betedde sig likadant som din ungefär.
Var dock på en Lynx men gissar att du har ett filter på sugslang sen inne i pumpen och därefter ett till på tryckslangen.
Men kan vara värt kolla upp.
 

LinusXrs

Medlem
11 nov 2018
6
0
1
22
Rättvik
Dom kan vara känsliga på soppafilter, tänkte om du kört den till att den sugit i sig äckel som varit i tanken från jeepdunkar etc,
Talar ev egen erfarenhet åkte på att byta det finfilter som sitter inne i soppapumpen.
Betedde sig likadant som din ungefär.
Var dock på en Lynx men gissar att du har ett filter på sugslang sen inne i pumpen och därefter ett till på tryckslangen.
Men kan vara värt kolla upp.

Jag provade att blåsa rent filtret vid sugslangen och den började gå som den skulle förutom att tomgången var väldigt hög ungefär 3000 varv.

Sedan när jag skulle starta den igen efter två veckor så gick den lika dåligt igen. Så undrar hur du fick ut filtret inuti soppa pumpen då den verkar vara sluten.
 

rasmusb

Välkänd medlem
5 nov 2009
193
1
18
Börjelslandet
Nu var det på en Lynx så vet inte om det är samma, men på den så fick man trycka in plastclipsen som håller ihop själv huset så fick man isär pumpen.