600 SDI gå billigare

empa

Välkänd medlem
9 apr 2010
126
0
6
Järpen/Söderhamn
Hej har en x-rs 600 SDI 07. Han som sålde den till mig sa att den drog ca 2,5 lm vilket jag tycker är väldigt mycket för en sdi motor.
vet ni något man kan göra för att göra så att den drar mindre fast inte tappar så mycket effekt?

PS den är nerdrevad 4 kugg!


Tack på förhand!:ciao:
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Är inte det kanske normal prata med min granne han säger han ligger runt 2,2-2,5 sen han som hade skoter innan hur körde han kanske mycket djupsnö och mycket lek. om du Moffa kör får du ju direkt den och ta mindre.
 

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Körde min första säsong på min 600 sdi -05 och den gick jäkligt snålt jämför med min gammla 670.

Första svängen jag körde blev det 7 mil nästan oapårat (50-70 cm lössnö) med tanke på att det inte hade pistats någonting och var okört i vemdalstrakten förra året strax innan nyår. Den drog den svängen 2,3 liter och var snålast av alla i skotergänget där andra åkte xp 800r, rev 800, viper osv.

Gjorde inte några mer direkta mätningar men vid ett tillfälle vet jag att jag åkte en sväng på 12 mil. Då vet jag att jag inte ens fick i en hel jeppdunk vilket tyder på att den gick under 2 liter den dagen trots mkt snabb ledåkning och även endel lek i lössnö.
 

Burré

Välkänd medlem
7 dec 2006
300
0
16
Östersund
vet ni något man kan göra för att göra så att den drar mindre fast inte tappar så mycket effekt
Köra med jämn gas, dvs inte pumpgasa som ditt liv hängde på det, du ska undvika att hålla full gas med.
Montera en matta med lägre kammar.

Själv körde jag min sdi 2 vintrar, och den tog ungefär 2,2-2,3L/mil vid blandad körning, orginal-drevning och 38mm matta.

Så ifall din skoter drar 2,5L/mil tycker jag låter ganska bra för att vara nerdrevad och säkerligen ha en värre matta monterad.
Mvh//Mattias
 

Wilber

Välkänd medlem
13 sept 2005
287
0
16
Örnsköldsvik
2.5L milen är OK om man kör kittat vid sidan om spåret. Om du vill att den ska dra +- 1.5L/milen, sätt tillbaka alla originaldelar. Matta, drevning, variatorkalibrering mm å håll dig på leden. Kitta skotern å brassa i pudret kostar sås.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
Köra med jämn gas, dvs inte pumpgasa som ditt liv hängde på det, du ska undvika att hålla full gas med.
Montera en matta med lägre kammar.


Själv körde jag min sdi 2 vintrar, och den tog ungefär 2,2-2,3L/mil vid blandad körning, orginal-drevning och 38mm matta.

Så ifall din skoter drar 2,5L/mil tycker jag låter ganska bra för att vara nerdrevad och säkerligen ha en värre matta monterad.
Mvh//Mattias
men hur roligt blir det att köra då? som att slänga pengarna i sjön då han inte får ut någon glädje ur körningen istället :rolleyes:
nä men 2,5 tycker jag är rätt bra, vet itne men dreva upp den 2 kugg så kanske det kan bidra till något. nerdrevad 4kugg är ändå ganska mycket
 
R

RevMan

Min arbetskamrat har en Renegade 600sdi -08 med 44mm matta. som billigast har jag för mig att den har gått på 1.4-1.5 som mest över 4liter/mil.
Allt beror ju på hur man kör och var man kör.