600 rr som dör av/går dåligt vid hårda landningar

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Var och hoppade en del i helgen och vid hårda landningar så går den inte ordentligt utan det tar ca 10 sek för den att "återhämta" sig.

Har läst om fler med detta problem men vad beror det på och hur löser man det ?
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
om du kollar på sprängskisserna mot en IQ r så ser du en liten mod som sitter på förgasaren.
ska försöka söka fram har sett att dom skrivit mycket om vad dom gjort åt det annars.
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Okey jag förstår. Staga upp förgasarna i motorn alltså ?
Beror det på att bränslet skummas eller vad är det ?
Hade varit kanon att få veta vilken del det är då går det kanske att beställa en orginaldel.
Har du läst någon tråd om det någonstans ?
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
tror det fanns i ett inlägg här på forumet.

jag ska försöka söka mig fram till det annars.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Fitting Vent 268,18:-*2= 536,35:-
Hose 79,81:-*2= 159,63:-
Totalt 696:-

Sitter och läser på kvittot från Motorhuset :p
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Jag har inte beställt det än, läste en annan teori om att det skulle vara flottören som dippar ner när man landar tungt vilket då skulle överfylla flottören så att motorn dör av men jag har inte börjat exprimentera. Blir intressant och se om du får någon förbättring sp4x. För jag antar att du har samma problem?
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
japp, fast det verkade bara vara när det var varmt ute, vart någon enstaka gång under vintern när det var närmare nollan och en hel del där runt påsk
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
hade så på en maskin.då bestycka ja ner den en enhet..då blev det bra igen.kan mkt väl vara flotören som härjar... men hur ska man lyckas fixa så att inte flotören dampar?:p
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Fick som svar att dom inom skotercrossen brukade klämma under en liten bit bränsleslang i koppen i botten på flottörhuset.
Har dock inte haft upp den och kollat.
Ska göra det inför säsongen samt även rensa ur förgasaren. Många IQ rr stod ju länge i lager utan att köras så det är ju inte omöjligt att det är några avlagringar där.
Hoppas bara att jag får bukt med problemet den här vintern
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Bumpar denna tråd igen för att höra om någon har hittat någon lösning än?
Själv har jag inte riktigt tagit tag i problemet än utan bara diskuterat det med åf.
Har en del teorier nu.

Har du monterat slangarna sp4x?
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
angående dom där slangarna så har ja ett par förgasare i garaget som dem slangbitarna sitter på faktiskt...dock har ja aldrig kört med dom förgasarna.


kör ju nu med i princip en RR jag med..har inte testa hoppa nå större än..har landa hårt nångång men inga blöddringar eller liknande....


edit: kan ju tillägga att ja har ju dial a jet.kanske den hjälper till att motverka detta.då jag inte haft några som helst problem med min 440motor heller när ja kört med den..
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Märk väl att inga IQR dras med detta problem.

Sen verkar det bara vara vissa rr.
Vet någon som kör med standard rr i cross och inte haft några problem så det blir bara mer förvirrande
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Märk väl att inga IQR dras med detta problem.

Sen verkar det bara vara vissa rr.
Vet någon som kör med standard rr i cross och inte haft några problem så det blir bara mer förvirrande

men min är mer som en RR i motor än en R;)..förgasarna är helt std..enda som är bortaget och pluggat är oljenipplarna..

ingen som har jämfört gasarna som 600Ren har ?..är de dom är två slangarna som sitter på Ren lr?