600 etec startar men har inget gassvar.

600hundran

Aktiv medlem
22 mar 2010
67
0
6
Övik
www.ijet.se
Har problem med min 10a renegade 600. Den startar lätt och låter precis som vanligt på tomgång. Men så fort jag petar på gasen så låter det som motorn ändrar rytm på tomgången och inget händer när jag gasar.

Jag hör att den får luft och spjällen öppnas men den ökar inte mer än 100rpm.

Någon som varit med om liknande som kan dela med sig av vad som var problemet?

ScottMarcus

Välkänd medlem
17 dec 2007
172
0
16
Övik
Spjällen når inte helt stängt läge, kan bero på bland annat uttöjt gasvajerhölje, felaktig justering eller något som ligger i spjällhuset och hindrar spjällen att stängas.

Det går inte att få en etec att varva utan att spjällen varit HELT stängda efter start.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Spjällen når inte helt stängt läge, kan bero på bland annat uttöjt gasvajerhölje, felaktig justering eller något som ligger i spjällhuset och hindrar spjällen att stängas.

Det går inte att få en etec att varva utan att spjällen varit HELT stängda efter start.
Hållermed!

Kolla så gaswiren går tillbaka. Har du haft lös styret eller bytt höjare?

Har du inte gjort nåt så kanske du måste nollställa tps'en. Det måste tyvärr göras hos åf

600hundran

Aktiv medlem
22 mar 2010
67
0
6
Övik
www.ijet.se
Gasvajjern verkar gå fritt tillbaka och ser ingen skada på höljet. Man hör även att spjällen stängs, har lite slakhet på vajjern när man släppt gasen.

600hundran

Aktiv medlem
22 mar 2010
67
0
6
Övik
www.ijet.se
att tilllägga, Jag har varit lös med tanken och gasspjällen för att komma åt lite andra saker. Kan det ske något fel när man demonterar tanken? eller att tps får fel värden om man tagit bort gasspjällen och monterat dom igen?.

Spjällen hängde kvar på skotern och jag tog aldrig lös något från dom. Drog lös dom från insuget och tryckte in dom igen. Tanken drog jag ut några soppa slangar och kablar som monterades likadant igen.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Åf är dom enda som kan återställa tps'en.

Sen om du tjorvat till nåt när du hade lös gasspjället det vet ju inte jag.