600 ETEC första sevice

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Vad görs på första servicen på min 600 etec ? Det sägs att det ska uppdateras motor programvara före service. När jag frågade teknikern som gjort servicen så svarade han något svävande på just frågor om denna ev uppdatering.

Jag tolkar svaret som att han faktiskt inte visste vilket gör mig bekymrad. Sker uppdateringen med någon automatik eller måste teknikern göra det specifikt ?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Egentligen görs inte mer än byte av olja i kedjehus/växellåda, smörjning av boggien samt en allmän kontroll av bultförband och moment (de pkt som finns i manualen) dvs precis som vilken maskin som helst utan E-tec.

Uppkoppling mot BUDS görs inte med automatik ännu utan det får du be snällt om

Av empirisk erfarenhet kan jag rekommendera att den kopplas upp mot BUDS i samband med första service då de allra flesta händelser finns registrerade i systemet även om de är av "självläkande" karaktär, det du/meken ser kan göra att man slipper några väl valda ord i ett senare skede.

Begär också utskrift från BUDS så att du kan se att eventuella felmeddelanden är nollade om du inte har möjlighet att hänga över axeln på meken
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Måste detta göras? Verkar ju vara lite si och så med det beroende på återförsäljare? Kan man kräva det? Hur vet man om detta är gjort vid en service?
En seriös firma kopplar alltid upp den mot BUDS. dels så ska servicen dokumenteras i boxen. och kontroll av eventuella uppdateringar och felkoder SKALL göras.