600 e-tec svag gnista

majje

Medlem
24 jan 2013
6
0
1
hammarstrand
Ja som rubriken säger så är det svag gnista på min etec, kan bara få till gnista om jag drar för glatta livet.

Det hela började med att jag va ute och körde förra helgen, hade kanske varit ute en timme när checkengine lampan tänds och skoter dör, står förvånat kvar på skoter och tänker, ja vafan, måste ju ta mig hem, drar igång skotern som startar utan problem.

Står kvar med skotern på tomgång en stund för att se ifall motorlampan tänds igen, vilket den inte gör, fortsätter därför vidare men tar mig inte mer än 100m då samma sak inträffar igen.

Nu händer ingenting, finns inte en tillstymmelse till liv i skotern.

Drog hem skotern till en kompis garage där jag plockade ur stiften för att kolla gnistan.

Dem första dragen säger kompisen att de inte finns nån gnista, börjar därför dra isär alla kontakter vi kunde hitta och inspektera dem så ingen va bränd eller liknande.

Satt ihop allt och drog igen och då säger han att jag har ju gnista. "Nehe" säger jag förvånat och ber han dra så jag får se.

Han drar, och jag tittar på stiften för att sedan säga att sånt där är inget man skämtar om, för inte fan ser då jag nån gnista.

Han hävdar fortfarande att de va då iaf gnista när han titta, så vi byts av igen, jag drar, han ser gnistan som visserligen är oregelbunden men den finns.

Byts av igen, han drar, jag ser ingen gnista.
till slut filmer han med mobiltelefonen medans jag drar och se på fan, de va ju gnista.

Hur som helst så kommer vi fram till att om man drar nog hårt så finns de gnista.

De jag undrar är om nån har haft nått liknande problem med en etec och kanske har nån aning om vad de kan va.

Det är en mxz 600 -09

Mvh Emil
 

majje

Medlem
24 jan 2013
6
0
1
hammarstrand
Inte bytt, men kollat dem i annan skoter och kollat med andra stift i etec:en.
funderar på att byta ändå men det känns onödigt då dem bara gått 120mil.