5900 ( 1997 ) Dålig broms... ?

Pirren

Medlem
2 apr 2006
6
0
1
luleå
Har en 97a 5900 LC som bromsen tar lite som den vill. Ibland går handtaget i botten så man måste trycka två gånger innan den tar och i bland så tar den på engång.Har bytt olja och luftat systemet men det tycks inte hjälpa.Klossarna ser då bra ut . Det verkar som om broms skivan slår ut klossarna så att ett nyp inte räcker till.Men det skall ju vara en flytande skiva som inte sitter fast.
 

Pirren

Medlem
2 apr 2006
6
0
1
luleå
skivan är då inte skev . Men den är rätt lös på axeln det går att röra den flera millimeter i sidled och den går att vicka på. borde den inte sitta fast?
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Pirren skrev:
skivan är då inte skev . Men den är rätt lös på axeln det går att röra den flera millimeter i sidled och den går att vicka på. borde den inte sitta fast?
Nej. Det är en "flytande" skiva. Ska alltså inte vara fast, utan kunna röras litegrann i sidled.
Tror att du har kvar luft i bromssystemet. eller så får du in luft via läckage.
Hur har du gjort när du bytte b-vätskan? Känner du till proceduren? mvh/ Lynxi
 

Mxz5831

Semi PRO sledder
3 nov 2004
80
0
0
Om jag inte har fel så ska man pumpa upp tryck på bromshandtaget,
hålla in det och öppna luftnippeln lite samtidigt en stund så känner man hur trycket från bromshandaget försvinner,
sen stänger man nippeln och pumpar upp tryck och gör om proceduren tills det inte kommer luft vid nippeln utan bara bromsvätska.

Men håll koll på nivån i bromsvätskebehållaren så det inte sjunker för mycke för
kommer det in luft den vägen så får man göra om hela proceduren igen.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Det är precis som MXZ här ovan skriver.

Jag brukar först ansluta en genomskinlig luftningsslang till nippeln på bromsoket. Slangen går ner i en flaska med lite bromsvätska i botten. Den här slangen jag pratar om brukar finnas på t.ex OK-Q8. Har för mig att det ska vara 6-8mm slang. Mät först på nippeln med ett skjutmått. Sedan så använder jag en (8-10mm) ringnyckel för att öppna o stänga nippeln med.

Det viktiga är att stänga nippeln innan man släpper ut bromshandtaget, för att undvika att luft sugs in bakvägen. Sedan så är det viktigt att komma ihåg o fylla behållaren med jämna mellanrum, för att inte få in luft om vätskan tar slut i behållaren.
OBS! Fyll endast på med ny bromsvätska, samma som till bilar o mc m.m (DoT4).

Om du redan gjort detta o du fortfarande har kvar luft så är det bara att fortsätta lufta. Det kommer ut förr eller senare. Kom ihåg att luftbubblorna strävar uppåt. Därför kan det ibland hjälpa med en luftning uppe vid själva anslutningen till behållaren. Det är däremot ett knepigt moment. mvh/ Lynxi

Edit: Glömde skriva att det är precis så här man byter ut själva b-vätskan i systemet samtidigt som det avluftas. Den gamla vätskan pumpas ut samtidigt som den nya fylls på alltså. Ett exempel från mc-världen: http://www.shell.com/home/Framework?siteId=uk-en&FC2=/uk-en/tailored/shell_for_motorists/motorcycles/advance/zzz_lhn.html&FC3=/uk-en/tailored/shell_for_motorists/motorcycles/advance/how_to_guides/ht_brake_ga_2101.html
 
Last edited: