5900 ( 1990 ) Varmnypt... ?

räv 643

Aktiv medlem
27 jan 2006
64
0
6
Överklinten
Var ute på sjön och drog kälke med 3st feta syskon på, och vipps så dör den.
Den går igång igen efter ett litet tag, just så pass att jag tog mig hem.
Väl hemma så tar jag den till verkstan och finner, efter lite skruvning, att det var just som jag gissat.

Stösta anledningen till att den nöp var nog för att när jag tog upp variatorn idag så var det ett ca 5mm tjockt lager med diverse klet och damm och rost i hela variatorn (ja det var helt svart där inne, såg inte vad som var vad).
hylsorna som vikterna sitter i var ovala, och även hålen där hyllsorna satt var rejält ovala, kan ju inte vara så himmla bra.


Väntar på att kolva och grejor ska komma för ihopskruvning.

har en fråga också

-Vad ska man rengöra variatorn med, tog laknafta för att det var det jag fann, men det kanske finns nå bättre medel?

det var ganska kul det här och det tyckte Far min också (det var hans skoter):D
 

Rirro

Välkänd medlem
26 jan 2006
120
0
6
Gnärsp
Hmm

räv 643 skrev:
Var ute på sjön och drog kälke med 3st feta syskon på, och vipps så dör den.
Den går igång igen efter ett litet tag, just så pass att jag tog mig hem.
Väl hemma så tar jag den till verkstan och finner, efter lite skruvning, att det var just som jag gissat.

Stösta anledningen till att den nöp var nog för att när jag tog upp variatorn idag så var det ett ca 5mm tjockt lager med diverse klet och damm och rost i hela variatorn (ja det var helt svart där inne, såg inte vad som var vad).
hylsorna som vikterna sitter i var ovala, och även hålen där hyllsorna satt var rejält ovala, kan ju inte vara så himmla bra.


Väntar på att kolva och grejor ska komma för ihopskruvning.

har en fråga också

-Vad ska man rengöra variatorn med, tog laknafta för att det var det jag fann, men det kanske finns nå bättre medel?

det var ganska kul det här och det tyckte Far min också (det var hans skoter):D

Du får nog formulera dej lite bättre
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
hej ..
skaffa kallavfettning å grovregör allt i variatorn flera x
alla bussningar tappar mm som e nött bör du byta..

du kan smörja rullar/tappar med typ 556 tunt å torka av dom sen,ska bara va en tunn film av olja på dom.
skivorna kan du torka av med sprit å i nödfall t-röd gör det som sista grej innan du monterar remmen
 

räv 643

Aktiv medlem
27 jan 2006
64
0
6
Överklinten
nja,
jockefors har väll svarat på det jag vill veta just nu.

Tänkte bara skriva lite utifall jag skulle få problem, vilket jag nog kommer få
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Glöm inte att kika närmare på fläktremmen åxå! Viktigt att den e fräsch o inte slirar, men den får inte vara för hårt spänd heller! Det ska gå att trycka ner den 9mm mellan skivorna.
 

räv 643

Aktiv medlem
27 jan 2006
64
0
6
Överklinten
juste!

vart kan man få tag på en ny sån där mitt grej, som håller i "vikterna?
jag har kollat på duells, men hittar inte nån..

Visst heter variatorn Nordtrac? eller har jag fel?
 

räv 643

Aktiv medlem
27 jan 2006
64
0
6
Överklinten
Lynxi skrev:
Glöm inte att kika närmare på fläktremmen åxå! Viktigt att den e fräsch o inte slirar, men den får inte vara för hårt spänd heller! Det ska gå att trycka ner den 9mm mellan skivorna.
Fläktremmen är det inget fel på, den har ganska bra spänning och ny sen förra året.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
räv 643 skrev:
juste!

vart kan man få tag på en ny sån där mitt grej, som håller i "vikterna?
jag har kollat på duells, men hittar inte nån..

Visst heter variatorn Nordtrac? eller har jag fel?
Vilken del menar du exakt? Är det "spindeln" mitt i navet du menar, som viktarmarna sitter i? Det finns att beställa hos RINAB/ eller Lynxhandlare art.nr: 3400005.

Om du menar viktarmarna som rullarna sitter i så kan det finnas hos RINAB.
Dom har i alla fall med en "viktsats 310230" i katalogen. Ring o fråga vad som finns att få tag på.

Det jag har bytt på min variator är rullarna och hylsorna art.nr 542678(3st) som rullarna sitter på, samt viktarmsbussningarna o hylsorna i "spindeln" som sitter i navet. art.nr 31101220(3st)+ art.nr 542152(3st)
Det börjar dock bli bråttom att skaffa grejjer till nordtrac-variatorerna nu!
Verkar som att Lynx slutar tillverka komponenter efterhand.
Kika vidare på sidan 2 i rinabkatalogen: http://www.rinab.nu/pub_docs/pdf/skoter/281-299.pdf Kolla här åxå: http://www.rinab.nu/default.aspx?main=ListProducts.aspx&cat=620

Jag var tvungen att jaga en momentförstärkare runt halva Sverige innan jag hittade en ny(den sista) hos Johnnys skoter&mek i Vuollerim.
Om inte RINAB har grejjer så är det Lynxhandlaren som gäller.
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej ..
sitter det en typ comet i den ?
vore jag i din pappas skor så byt variator om den håller på att va slut

nya powerblock kostar ca 2500 å e en jätte bra variator till 503 motorn
växlar gudomligt å går skit mjukt å fraför allt tyst
dom på står att max motor e 60 hp men den fixar mer...

jag vet av e beg om du e intresserad...va lite sjuk på den skälv
 

räv 643

Aktiv medlem
27 jan 2006
64
0
6
Överklinten
Ja, det kanske är lika bra att byta hela rasket, den är ju ganska illa åtgången trotsallt.
Den kan ju i alla fall inte börja gå sämre än den gör nu :)

Nej, det är en Nordtrac variator, eller vad dom nu heter.
 

jockefors

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
Norsjö
Hej
jaa ska du börja köpa vikter,bussningar,skruvar å pinnar i variatorn du har så börjar det kosta ganska fort...

för 2500
så har du en ny variator + att poverblocken är i princip underhålls fri
sitter inga armar ,vikter å en massa bussningar som ska renoveras i dom
tror det e 2 mässings bussningar i hela variatorn =)
vikterna ligger ju som lösa i dom

att den sen funkar jätte bra på en arbetsmaskin e ju mer ett plus än ett minus
köper du dessutom en beg så kostar dom inte många kr typ 500-800
 

räv 643

Aktiv medlem
27 jan 2006
64
0
6
Överklinten
Nu så är skotern hel igen.

Den går, men det är ett litet problem som jag skulle vilja ha hjälp med
När man kör på låga varv så blir det avgassmällar.
Vad kan ha gått snett? för det var ju inte så innan den nöp.
Stiften ser rätt normala ut iaf.
 

Tundra Man

Medlem
4 mar 2006
22
0
1
junsele
Avgassmällar

Avgas smällar på låga varv eller vid gas-avdrag brukar bero på mager b-blandning , prova att skruva in luft-skruven lite sen varm-kör du o justerar tomgång och luftskruv tills han går jämt o fint sen ska du åxå kolla olje p inställningen !
 

Tundra Man

Medlem
4 mar 2006
22
0
1
junsele
oljepump- inst o tomgång

Nja det jag menade var att när man ändrar tomgångs-skruven ( den som påverkar trotteln) så ändras åxå vajer-spelet o därmed ska man kolla vajern som går till oljepumpen (märkena på pumparm o pumphus ska stå i linje ) sen så när du skruvar in luft-skruven så blir tomg o lågfarts blandningen fetare o tvärtom . varmkör o sen justerar du luft-skruven tills den går jämt o rent (brukar ligga ungef mitt mellan när den börjar gå fett o när den börjar gå magert ) jag brukar sätta en flagga på mejseln av tejp så ser man var man är
 

Tundra Man

Medlem
4 mar 2006
22
0
1
junsele
59a 90-

Var det jag började fundera på sen , om den har nån sep- smörjn på 90an .Min är en 97a så nu krånglade jag till det mer än nödv,