5900 ( 1988 ) Smörja variatorn eller inte... ?

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Sv: smörja variatorn

allt som är rörligt ska man väl smörja, rullar, hum.. ja kommer inte på nu.
men du kan inte smörja med vad som helst heller.

vissa smörjer inte variatorerna alls. jag är en av dom. det fastnar skit i smörjmedlet och fungerar därefter som slip pasta och det blir mer slitage så grejerna håller inte lika länge.!
 
Last edited:

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Sv: smörja variatorn 5900 -88?

Nej inget kladd i variatorn som drar till sig smuts, rent och snyggt ska det vara.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Sv: smörja variatorn 5900 -88?

inte fett ska man sätta det vet jag! lätt flytlig smörjolja isånna fall! men som sagt jag kör kliniskt rent! ska finnas speciella smörjmedel har jag för mig.

eller var det bara nå jag blandar ihop med rengörning av variator skivorna. : p
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Sv: smörja variatorn 5900 -88?

Absolut inget kladdigt fett såvida du inte vill förstöra variatorn.

Om man nu känner ett våldsamt behov av att smörja så kan man använda kolfiberfett, är som ett pulver.

Nu behövs det inte då det sitter självsmörjande bussningar i variatorn.

Själv kör jag med Bräkleen (bromsrengöring) som smörjmedel. ;)
 
23 okt 2007
15
0
1
Kalix
axeln som sekundärvariatorn (den bakre/större) kam man gnida upp med smärgelduk om den rostat fast och sätta ett tunt lager fett, så den inte fastnar igen. Allt det andra låter du bli, rent och snyggt ska det vara. Service på variatorerna innebär byta bussningar, (oftast) inte smörja.
 

SaabAero

Välkänd medlem
24 mar 2007
106
0
6
Jag föredrar nog lite fett på rätt ställen i variatorn.
Stora bussningen på motorvariatorn behöver lite smörja enl instruktionsboken.
Lilla bussningen (i rörliga skivan) är också bra att smörja. För mig har det hänt mer än en gång att lilla bussningen krupit ut hålet (kärvat på axeln) och lägger sig då som en "distans" på axeln som i sin tur gör att variatorn inte växlar ur. Skotern blir väldigt jobbig att starta om den går framåt när man drar i snöret..

Följer man instruktionen att rengöra variatorn var 75:e mil så slipper nog problem:ciao: