583rave i ZR580 -97

RacerX

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Är det någon som vet hur jag kopplar ihop el:n från rotaxen till befintligt zr580 efi-97 elsystem. Jag har 3 kablar ut i från rotaxen, en svart/ul en gul/svart och en gul. Från ZR:en är det även där tre stift men färgerna är dock anorlunda, där har du ett stift som har gula kablar och sedan finns det ytterligare två stift med respektive 2 bruna kablar vardera.

Vet någon hur jag kopplar ihop dom???
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Få se nu...för det första: sitter hela tändsystemet (CDI-enhet och tändspole/tändspolar) fast på motorn?

Det är relativt vanligt på motorer med Nippondenso tändsystem (som Rotax t ex) att gul och gul/svart är lysspolen. Den ena av dem kan eventuellt vara jordad på tändplattan. Lysspolen brukar ha så låg resistans att det inte går att ohmmäta sig fram till vilken ände som är vilken. Man får i stället dra runt motorn och mäta spänning (växelspänning) från var och en av dem till jord för att se vilken av dem som verkligen är jordad.

Svart/gul bör gå till tändningslås, nödstopp etc. Den ska vara oansluten för att motorn ska gå och jordas vid stopp. På denna ledning bör man få ca 50-100 V växelspänning när motorn går.

När det sedan gäller vilken ledning som är vilken i skoterns elsystem så är det väl bäst om du får tag i ett elschema. Annars får du följa ledare i kabelstammen och kolla vart de tar vägen, alternativt ohmmäta.