583'a som sotar !!

ApeX

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
40
Stora Blåsjön Jämtland
[Uppdaterat: Senast editerat den 13-Jan-04 kl 05:12 PM (CET) av 2stroke (moderator)]Hej !

Jag har en "Formula STX 583".
När jag drar på med mycket gas så sotar den nått j*vulskt.
Om jag ska köra uppför en backe så blir det ett svart streck efter mig.
Stiften blir även svarta, men skotern går inte dåligt på nått sått å den drar inte mycket soppa heller...
Så ja undrar om nån kan komma på va det kan vara ???
 

ola

Välkänd medlem
1 jan 2000
222
0
16
RE: Formula som sotar

Haj!

Kolla att oljepumpens grund inställning är rätt. De två strecken det ena på huset det andra på armen skall stå mitt för varandra då gasen är uppsläppt. Pumpen bör sitta under förgasaren.
 

lindblom

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
RE: Formula som sotar

Och kolla sedan, med luftburken av, att trottlar och oljepumpsreglaget rör sig exakt samtidigt när du trycker på gasen. Annars får du justera vajrarna.

/Peter


 

ApeX

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
40
Stora Blåsjön Jämtland
RE: Formula som sotar

k. ja ska kolla detta. tackar för alla råd. Men ja kan anta att nått har gått sönder. den har ju ett par mil bakom sig. ere nån som vet om det e dyrt å köpa en ny oljepump???
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
RE: Formula som sotar

Knappast troligt att det blir frågan om att byta oljepumpen ändå. Låt någon ligga bakom och lukta på avgaserna när den sotar! Försök avgöra om det luktar mest olja eller oförbränd/halvförbränd bensin då.
Om det inte luktar tydligt av oljerök så behöver du nog inte misstänka oljepumpen.
Dessutom borde för mycket olja snarare ge blå än svart rök...

Prova förresten att stänga av motorn (utan att släppa gasen) när den sotar som värst. Skruva sen ur tändstiften och kolla om alla ser likadana ut eller om det verkar som om någon cylinder sotar mer än de andra.
Du skulle också kunna ta isär avgassystemet och kolla om det verkar vara mer sotigt i nån av avgasportarna. I så fall kanske du har problem med den cylinderns förgasare.