550f går bara på en cylinder

jhaggstr

Medlem
22 jan 2023
6
0
1
48
Umeå
Hej,

Lite desperat hoppas jag på hjälp här :)

Har en Skidoo GTX 550f 2009 som gått snart 1000 problemfria mil. Problemet är att jag efter att ha bytt gaswire (vajern hade gått av till oljepumpen) samt insugningsgummin så går den bara på en cylinder. Den startar direkt men går alltså bara på högra cylindern och kollar jag stiftet på den vänstra cylindern så är det blött

. I felsökningen har jag:
  • Bytt stift samt testat att byta plats på stiften
  • Kollat gnistan på bägge tändstiften och båda ser lika starka ut
  • Bytt plats på förgasarna
  • Bytt plats på bränsleslangarna
  • Bytt tändningslås
  • Kollat kompressionen (110 PSI på bägge cylindrarna)
  • Kollat att reedventilerna ser bra ut
Jag har också provat att ge bensin direkt i cylindern men den är död. Finns det nån som har nån ide om vad som kan vara fel? Funderar på byta tändmodul men den kostar närmare 4000kr och jag tycker det verkar konstigt att den skulle lägga av på enbart ena tändkabeln. Tacksam förra alla ideer :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Kolla bakom variatorn om de runnit ut svart ojeklägg för då har fett läckt ut ur ramlagret och de i sin tur kan göra att vevhuset läcker ut/in luft. Om en motor läcker där så brukar de inte gå på tomg och låga varv men om man varvar upp den över 3000 + varv brukar även den cylindern hoppa igång. Men stiften förstörs fort när de inte går på tomg så de är ett osäkert test. Du kan även prova spruta dit bräcklen eller hårspray startgas ja vad som helst som tätar läckan tillfälligt med motor igång. Om tändstiftet är helt brukar de reagera genom att hoppa igånmg på den cyindern då i några sekunder.
Nu har visserligen 550 motorn tätning på inre lagret mot vevhus så de är mer ovanligt att en sådan motor tappar en cylinder trots att allt fett åkt ur och yttre tätningen är väck men de är förmodligen inte omöjligt för även den tätningen kan va felande. De kan va helhaveri på alla de yttre ramlagren som ex.
Även om du inte sre någ klägg bakom variatorn så ta gärna lös variatorn och packboxen för check av lager och fett.
 

jhaggstr

Medlem
22 jan 2023
6
0
1
48
Umeå
Ok tack för svar och förslag på vad som kan vara fel. Jag testade att starta motorn och spruta startgas rund och bakom variatorn utan att den reagerade. Får plocka bort varatorn och försöka se om jag ser nåt i helgen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De kan även va ett ganska vanligt fel ,,,glömt en papperstuss innanför spjällhuset i reedhuset!! Eller i luftburken kan de åka ner trasor & papper.
 

jhaggstr

Medlem
22 jan 2023
6
0
1
48
Umeå
Testade att ta tändkabeln från den cylinder som inte går och satte den på den "friska" cylindern. Då gick inte den heller så felet verkar vara tändningen. Nån som har en idé om vad det kan bero på?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Låter som att det kan bero på tändkabel/tändhatt eller då tändmodulen. Vissa tändkablar är limmad och sitter hårt, men kolla ifall du kan byta den och tändhatten
 
Reactions: jhaggstr

jhaggstr

Medlem
22 jan 2023
6
0
1
48
Umeå
Nu har jag provat en ny tändspole men den går fortfarande bara på högra cylindern. Jag testade att flytta tändkabeln från den högra fungerande till den vänstra icke fungerande och då går den vänstra cylindern igång. Det är alltså inte något mekaniskt fel på cylindern eller förgasare mm då den går med tändkabeln från den högra cylindern.

Eftersom tändspolen är ny och fungerar så innebär det att det är nåt innan tändspolen som är trasigt.

Vet någon vad jag ska ge mig på att byta då?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Är den kombinerade cdi box tändspolen ny? De låter som den skulle va felande även om den är blåny för de är långsökt felet ligger före den.
Länken visa stator och picuppspolar som ligger före tändsolen.

 

jhaggstr

Medlem
22 jan 2023
6
0
1
48
Umeå
Tack för länken. Jag håller med om att det är långsökt men jag ser ingen annan förklaring då jag plockade tändspolen/cdi boxen från brorsans identiska och fungerande skoter.

Jag körde alltså den skotern till mig och monterade in hans box men min skoter gick ändå inte på bägge cylindrarna. Monterade tillbaka på brorsans och den gick fint på bägge som vanligt.

Visst är det en gemensam pic up för bägge cylindrarna? Vad är det då före boxen som styr olika cylindrar?
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja då lär tändspolen funka. Tändspolen är en kombinerad cdi box och tändspole så de enda före den är stator och picupspolar. Ja de är en picupp för båda cylindrarna och den läser mot upphöjnader på svänghjulet. En picup för fram drivning och en för back.
Jag har aldrig hört talas om ett så här konstigt fel. Ohmmät stator och picupp för om du har tur har någ av dem fel värde.
 
Reactions: jhaggstr

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Det känns kanske lite långsökt iom att det felade efter du bytt gaswire, men kan det ha hänt något med nockarna på svänghjulet, som triggern läser av?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Ev om magneterna på svänghjulet gått sönder på ena sidan så den inte klarar av att ladda upp tillräckligt på den sidan.
 

jhaggstr

Medlem
22 jan 2023
6
0
1
48
Umeå
Ev om magneterna på svänghjulet gått sönder på ena sidan så den inte klarar av att ladda upp tillräckligt på den sidan.
Mycket som är konstigt med detta men ett är att båda cylindrarna går med den högra tändhatten så att säga. Därmed tänker jag att den visst orkar ladda för att slå gnista på båda bägge sidor? Som sagt konstigt är det.