550 variatortuning

qougar

Medlem
14 dec 2010
16
0
1
Insjön - Dalarna
Hej!

jag har en ski-doo rev 550 som jag har åkt på i några år och vill nu ha lite mer klipp i den, så jag funderar på att ställa om variatorn, den är redan nerdrevad 2 kugg. någon som har en blekaste aning om en lämplig fjäder och möjligtvis vikter för att skicka upp inslagsvarvet lite?
någon skotercross åkare kanske? har hört att pink/pink skulle kunna fungera, vad tror ni? kom med förslag! :)

MVH: Kalle!
 
R

RevMan

Har läst om folk som använder powerbloc 50 på trimmade 600 maskiner de använder TRA fjädrar, den sitter också standard på snowhawk 600ho så det ska inte vara något bekymmer med effekten i 550. Största fördelen är att den är väldigt lätt gämfört med TRA.
Jag planerar att testa Powerbloc i en 600 till vintern.

3.4grams vikter 417 114 400
21grams vikter 417 120 400
 
R

RevMan

Din violett gula fjäder 415128608 är nummerändrad till 415015300 som finns med på listan med TRA fjädrar så det är den listan du ska gå efter.

Du har nu 160/230 så nästa steg är 200/290 om du vill få högre tillslagsvarv.
Vad har du för tillslagsvarv nu?

Jag skulle nog testat 160/260 eller 160/290 till att börja med beroende på vad du kan få tag i, blir lite dyrt i längden att köpa en massa fjädrar.
 
R

RevMan

Rosa/rosa är 230/350 med 92lbs/" springrate
160/290 har 100lbs/"
 
R

RevMan

Det handlar ju inte bara om tillslagsvarvet utan springrate spelar också stor roll.
 
R

RevMan

enkelt förklarat, låg springrate(lång fjäder) touring, hög springrate (kort fjäder) racing.
En fjäder med lägre springrate växlar snabbare = lägre varvtal.

Jag kan vara ute och cykla helt men kör man med högre springrate känns maskinen rappare, förutsatt att det inte blir för tunga vikter.

Det är ju enklare att testa på powerbloc gämfört med TRA eftersom det bara går byta fjäder och vikta om. Finns ju inga ramper att bry sig om.
 

qougar

Medlem
14 dec 2010
16
0
1
Insjön - Dalarna
jag förstår :) tack för all hjälp! :)

nu är det såhär att jag har ett till problem som kanske är lite off-topic men, jag vill flytta fram styret och vet att man kan göra det på rev genom att bara borra 1 nytt hål. men om man försöker på 550:in så tar styrstången i staget som sitter mellan dämparna fram, så jag tänkte om man köpte en styrstång från tex. en 600 som är mycket mindre bockad, någon som vet om den skulle gå att få dit? :)
 
R

RevMan

En sak som du borde överväga är att shimsa upp förgasarnålarna, 550 ligger redan på gränsen när det gäller mellanregister och ligger man och söndagskör med jämn gas så är det lätt hänt att du kliver över den gränsen,särskillt om du gör en ny variatorsetup där du lättare får toppvarv.

Tror att styrstången från 600an kommer ta i motorn även framflyttad.
 

qougar

Medlem
14 dec 2010
16
0
1
Insjön - Dalarna
tråkiga nyheter :( så styrflytt ligger inte på schemat om man inte vill bocka själv.
och mer sås är definitvt något jag bör fundera på, den kommer inte direkt bli lungt körd :)
vet du någonstans man kan få tag på shims? :)
 
R

RevMan

Nu tänkte jag lite för snabbt angående shimsningen.
Lyft ur trottlarna så ska du nog se att nålen är flyttbar på din maskin.