51mm matta på lynx rave -08

Willeboi4

Medlem
19 dec 2021
14
0
1
19
Östersund
Hej! Dags för mattbyte snart och undrar om de går att få dit en matta me högre kammar? Sitter 38a nu å skulle vilja ha 51. Undrar då hur de blir med plats vid drivaxel och uppe i tunneln? Någon som bytt och kan ge lite info eller någon annan som kan tipsa på hur ja ska göra för att få mer utrymme till mattan?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
De blir gränsfall med org drivhjul, jag tror inte det går. Testa dra runt mattan med en träkloss på mattan som motsvarar 51mm kammar.
Om de inte går måste du byta drivhjul till färre kuggar. Jag tror de sitter 9kugg vita nonslip org och de finns ju 7 och 8 kuggars pirathjul nonslip att köpa.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.466
378
83
Malå/Adak
Vilket chassi är det? R-evo eller REX?

Hursomhelst kommer du förstöra skotern, den kommer inte gå bra bredvid leden hursomhelst och ledegenskaperna blir i princip helt saboterade.
 
Reactions: mas

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Jag satte i en 51mm matta i en rave 800 r-evo.
mina kamrater kallade mig kometen pga att jag kunde ej stanna på exempel en myr när dom skulle pausa, så jag fick åka runt runt runt för annars på fasnade jag och grävde ner mig direkt när jag skulle åka iväg =).
Men den skotta på bra när jag väl hade fart, men som jaag sa den kommer bli helt obrukbar.
 

Willeboi4

Medlem
19 dec 2021
14
0
1
19
Östersund
Vilket chassi är det? R-evo eller REX?

Hursomhelst kommer du förstöra skotern, den kommer inte gå bra bredvid leden hursomhelst och ledegenskaperna blir i princip helt saboterade.
R-evo, jo jag förstår att skotern inte är ämnad för den typen av körning men jag kör skotern mestadels utanför led så typ 70/30 å vill ha något som flyttar lite mer snö så man får lite mer fart. Kör inte i någon väldigt djup snö då jag bor i Östersund å är runt i kring där men händer inte mycket med min slitna 38as
 

Willeboi4

Medlem
19 dec 2021
14
0
1
19
Östersund
Jag satte i en 51mm matta i en rave 800 r-evo.
mina kamrater kallade mig kometen pga att jag kunde ej stanna på exempel en myr när dom skulle pausa, så jag fick åka runt runt runt för annars på fasnade jag och grävde ner mig direkt när jag skulle åka iväg =).
Men den skotta på bra när jag väl hade fart, men som jaag sa den kommer bli helt obrukbar.
Ja det blir ju så när man kör kortbandare hehe, men var du nöjd hur den funkade förutom att de inte gick stanna så värst? Å fick du göra något åt boggie eller drivhjul? För min matta är ganska nära främre kylaren som det är nu men de kanske går bra om man spänner balatarem?