51 mm matta till Renegade 600 sdi?

Archer

Medlem
27 feb 2013
43
0
1
Luleå
Hej!

De flesta som sätter en ny matta på en Renegade 600 verkar sätta en 44 mm matta, men är det någon som vet om det går att ha 51 mm kamhöjd? Givetvis neddrevad 2 kugg. Får mattan plats? Intresserad av att veta om det är möjligt och hur den går. Förmodligen bättre i lössnö, men blir den t ex mycket sämre på led?

/J
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
du skall kapa till en träbit som är just 51 mm tjock/hög och lägga den på mattan, dra sedan runt mattan så känner du om den tar i eller inte, tar klossen i så får du inte i en sån matta.
 

impeller

Aktiv medlem
15 jan 2012
52
0
1
Skelleftehamn
Jag har en 51mm matta på min Renegade, neddrevad 2kugg. Inget ser modifierat ut iaf. Men det är inte jag som gjort det!
Undviker gärna led, men verkar funka bra även där :)
 

impeller

Aktiv medlem
15 jan 2012
52
0
1
Skelleftehamn
du skall kapa till en träbit som är just 51 mm tjock/hög och lägga den på mattan, dra sedan runt mattan så känner du om den tar i eller inte, tar klossen i så får du inte i en sån matta.
Du menar då förstås att man lägger den mellan kammarna gissningsvis :)
 

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Kör själv med 44 och jag tycker man har betydlig sämre fäste med 51'a på hårdare underlag.
 

impeller

Aktiv medlem
15 jan 2012
52
0
1
Skelleftehamn
Hur känns en 51 mm matta på hård led? Sladdrig? Eller är det business as usual?
Hade en 44:as på min korta enduro förut, och nu en 51 på längre maskin och tycker mig inte känna någon skillnad på hård led. Men om du satsar på att köra bara hörd led köp en ripsaw 38:a för bra bett. Satsar du på puder köp en 51mm matta :) me det är ju så jag ser det och alla tycker olika :)
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Tycker att ski-doos orginal 44mm matta duger gott som en crossover matta, massvis med kammar som tar tag och knuffar på vid halvmjuk led och känns som det bettar ganska okej på hård led förutom när det är isgata, men då går skotern varm och slidsen gnisslar så det är ju inget före för något annat än hjulboggie och fläktkylt i alla fall. Lämnar ju en del att önska vid klättring men ren pudersurf på någon myr klarar då 44an utan problem.