500SS, 3L/mil

Henke_hinken

Välkänd medlem
19 nov 2006
100
0
6
Tjenare!
Har köpt en 04:as mxz 500ss som jag är supernöjd med!
Det är bara det att i "skoterbanken" står det att den ska dra 2,3l /mil vid hårdkörning och jag tankade den nyss efter att kört lite runt byn några mil och den hade dragit exakt 3L/mil! Känns lite
mycket med tanke på att jag kört "normal" körning med lite tö, lössnö, ledkörning, dvs blandad körning.
Körde 8,5mil på 25,5L.
Är det så att det är bara mesar som recenserat som tycker att en fullgasrepa per tank är hårdkörning eller är det nått galet med min skoter?

Tacksam för svar
 

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Skoterbanken stämmer väldigt sällan.
Hur går maskinen, bluddrar den något? Skruva loss tändstiften och kolla vilken färg dessa har. 3 L vid blandad körning är dock ingen omöjlighet.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Tar den 3 liter milen på den körning du beskriver har du något fel på den.
Vi har en -04 som gått 600 mil den tar sällan över 2 liter milen.
 

Henke_hinken

Välkänd medlem
19 nov 2006
100
0
6
Tack för svaren!
Kanske ska tillägga att det inte är 8,5 mil i sträck utan att jag åker ut flera gånger per dag å kör när jag får lust.
Den går fint, har inte märkt av några konstigheter. Tändstiften är typ helt svarta och blöta. Fick byta ett av dom nyss. Är det svårt att kolla hur förgasarna är inställd? Kanske bara inbillning, men när jag kör ibland så får jag känslan att den går lite fet, för att motorljudet kan ändras från lite dovt utan "smatter" till lite mer ljusare högfrekvent ljud även om jag bara ändrar ytterst lite på gasen. Det är ju en slang från förgasarna till topplocket med en röd öppna/stäng ventil, hur har ni den.

Revrider: Hur ser dina tändstift ut på eran skoter?
 

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
3L milen är helt klart för mycket soppa för en lilla skotern

Inte ens min 670x jag körde förra året tog 3liter ens vid hård körning

Är stiften svarta och blöta så är det helt klart så att skotern får för mycket soppa
 

931Melander

Välkänd medlem
29 okt 2006
383
0
16
Piteå
3L milen är helt klart för mycket soppa för en lilla skotern

Inte ens min 670x jag körde förra året tog 3liter ens vid hård körning

Är stiften svarta och blöta så är det helt klart så att skotern får för mycket soppa
Det är ju en 600 i den, så att så liten är den ju inte.

Jag tror att du kört för lungt... min tar mer när jag kör försiktigt och 2,2 när jag gasar på. Nu är det ju ingen Ski doo, men iaf.

Kör lite till innan du börjar fundera.
 

FreddeL

Välkänd medlem
1 jan 2000
386
0
16
Tändstiften ska inte vara svarta och blöta det tyder på att den får alldeles för mycket bränsle.
Den röda knoppen är till förvärmningen av förgasarna,den har vi alltid avstängd utan problem.
Kolla funktionen på chocken så den inte ligger på , hör även med tidigare ägare om dom bestyckat om eller ändrat nålen i förgasarna.
På en del maskiner har dom gett dom mer bränsle på lågfarten för att få till en del "ryckighet" vid jämn fart och 4500-5000 rpm.