500 XT -98. Låg toppfart, tappar varv.

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Har nyligt köpt en Yamaha 500xt -98 som inte växlar optimalt. Kollade igenom variatorer utan att ta isär de innan jag körde första repan och de verkade fräscha. Remmen var en mm smalare än ny och är alltså måttligt sliten.

Tycker att den känns lite tam, vet inte om den växlar som den ska.

Om skoterleden går ut på en sjö där det är hårt och plant och jag trycker full gas så lägger den sig på 8000rpm (har hittat lite olika uppgifter om toppeffekten ligger på 7800 eller just över 8000). Men när den kommer över 100-110km/h så sjunker varvtalet ner mot 7500rpm i 120km/h, sen går det inte fortare helt enkelt.

Sen vet jag inte exakt hur mycket det är att köra med, men den känns som sagt lite tam. Den backshiftar bra. Men det känns som att den mest bara varvar vid acceleration, det drar inte iväg så bra som jag förväntar mig. Den håller höga varv vid lugn ledkörning och lägger sig direkt på 8000rpm om jag trycker till, men det är som att kraften inte överförs till mattan som den ska.

Så vad skulle kunna göra att den backskiftar snabbt, håller höga varv i låga farter, varvar bra men drar inte iväg riktigt och sen droppar varv i farter över 100-110km/h? Någon som har någon idé?
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Som sagt, kan den vara neddrevad men inget blev gjort åt variatorerna? Eller så kan det vara nåt knas i sekundären. Kolla så att förspänningen är korrekt. Och när du ändå har den lös, passa på att byta glidklackarna, de finns att köpa billigt på Yamaha (3 st behövs).

Att den lägger sig på korrekt varv tyder på att primären borde vara ok. Så ta en titt i sekundären, är mitt tips.

(Jag håller just nu på att greja med variatorerna. Minsta fel märks väldigt mycket.)
 

kahuna

Aktiv medlem
7 mar 2007
78
0
6
Skellefteå
Den kan mycket väl vara neddrevad då det sitter en 38:s matta på den, funderade på det då jag upplevde att det krävdes höga varv för att köra leder i måttlig fart.

Har ingen bra referens, kör normalt en mach1 670 från -93 och den håller lägre varv längs leden och skjuter iväg som ett skott jämfört med den här.

Jag hade loss sekundären och kollade glidklackarna, men de var fräscha. Angående förspänningen så vet jag inte hur den är ställd, men den backskiftar snabbt. Remmen ligger i linje med sekundärskivornas ytterkant. Får eventuellt ta med mig verktyg ut i naturen och prova med lite olika fjäderlägen på skundären.

Får bara inte ihop det hela, känns som att fjädern i sekundären är för hårt spännd vid acceleration och på led, men då borde den väl inte tappa varv när jag kommer över 100km/h!?
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
ja då verkar den ner dreva. jo yammorna brukar vara lite känsliga på drevningen helst 2t. bästa skulle vara om du kolla hur många kugg den är ner dreva. och vad original drevningen är , du vet väl hur man räknar ut drevningen ? har själv hållt på bängla med det där och till slut satte jag original drevningen för att maskinen skulle börja varva ut . jag skulle kolla glid bussningarna i primären, sen se över secundär fjädern om den har samma torision, kom ihåg att köpa yamaha original glidklackar, pirat klackarna är bara skit, dom brukar gå av vid montering.
 

Lövet

Medlem
27 sept 2012
12
0
1
ja då verkar den ner dreva. jo yammorna brukar vara lite känsliga på drevningen helst 2t. bästa skulle vara om du kolla hur många kugg den är ner dreva. och vad original drevningen är , du vet väl hur man räknar ut drevningen ? har själv hållt på bängla med det där och till slut satte jag original drevningen för att maskinen skulle börja varva ut . jag skulle kolla glid bussningarna i primären, sen se över secundär fjädern om den har samma torision, kom ihåg att köpa yamaha original glidklackar, pirat klackarna är bara skit, dom brukar gå av vid montering.
Har liknande fel i min mxz:a.
Hur är det man räknar ut drevningen då?